کالاهای انباری را وارد بازار کنید

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۲۹
کالاهای انباری را وارد بازار کنید

«اقتصاد، معیشت و گرانی با طعم جام جهانی»؛ عنوان مناسبی است که می‌توان برای تشریح محتوای دیروز نشست هیات‌وزیران با خبرنگاران انتخاب کرد. در شرایطی که دامنه گرانی‌های اخیر برخی اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم را دربر گرفته است؛ اعضای کابینه دوازدهم ر وز گذشته در نهاد ریاست‌جمهوری جمع شدند تا برای مقابله با گرانی‌های اخیر چاره‌اندیشی کنند. گرانی‌هایی که هر چند در آغاز برخی اقلام وارداتی مثل گوشی‌های موبایل و اقلام الکترونیکی را دربر گرفته بود؛ اما آرام‌آرام مانند ویروسی مخرب بازارهای دیگری را نیز مانند بازار خودرو، سکه، مسکن و اقلام خوراکی مثل گوشت، مرغ و... دربر گرفت تا درنهایت دولت برای مقابله با موج فزاینده گرانی‌ها وارد عمل شود.  در کنار موضوع گرانی‌ها، بحث حضور تیم ملی فوتبال کشورمان ازجمله موضوعاتی بود که حال و هوای خاصی به نشست روز گذشته خبرنگاران و اعضای کابینه بخشیده بود. چهره‌های کابینه با اشاره به این مطلب که پیگیر نتایج ایران در جام جهانی هستند اظهار امیدواری کردند که حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در روسیه با پیروزی همراه شود.  اما راهبرد دولت برای مقابله با گرانی‌ها براساس اظهارات رییس دفتر رییس‌جمهوری تنظیم بازار از طریق تامین نیازهاست تا با تعادل ایجاد کردن در روند عرضه و تقاضا ثبات نسبی را به بازارهای مصرفی کشورمان بازگردانند.  واعظی اما در پاسخ به این پرسش که آیا دستورالعمل خاصی هم درباره این موضوع تهیه شده است، اظهار داشت: «در جلسه امروز اولویت‌ها تعیین شد اما باید توجه داشت که این مسائل موضوعاتی است که باید با اصناف، تولید‌کنندگان، اتاق بازرگانی و بخش خصوصی مشورت شود تا برای اجرای آن اقناع صورت گیرد.»

 واعظی موضوع گرانی را از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در نشست دیروز هیات دولت عنوان کرد و گفت: رییس‌جمهوری امروز بر این مساله تاکید کردند و دستور دادند برای مهار گرانی همه دستگاه‌های ذی‌ربط ورود کنند و اجناس داخل انبارها به سرعت دراختیار مردم قرار گیرد.  رییس دفتر رییس‌جمهوری دیروز در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر شاهد هستیم حتی بخش‌هایی که ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت می‌کنند، محاسباتی که برای فروش می‌کنند با ارز بالاتر است و رییس‌جمهوری خواست تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به این موضوع رسیدگی کنند. از طرف دیگر، اجناسی که در انبارها هست باید به سرعت روانه بازار شود و در اختیار مردم قرار گیرد.  رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره گرانی خودرو گفت: طی چند روز گذشته، فضای روانی و احساسی ایجاد شد و در جلسه امروز خواسته شد که خودروسازان با قیمت‌های مصوب، خودرو را در اختیار مردم قرار دهند.  واعظی با بیان اینکه موضوع گرانی از موضوعات جدی است، گفت: رییس‌جمهوری امروز بر این مساله تاکید و همه وزیران و دستگاه‌ها را مسوول کردند و قرار شد روز دوشنبه هفته آینده ایشان جلسه‌یی برای تصمیم‌گیری نهایی داشته باشند.  رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: در رابطه با ارز هم مواردی که ثبت سفارش می‌کنیم، ارز 4 هزار و 200 تومانی در اختیار آنها قرار می‌دهیم و مشکلی در این زمینه نداریم.  واعظی در پاسخ به سوالی درباره مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تروریسم و اینکه برخی به دنبال حداکثر‌سازی مطالبات از دولت هستند، گفت: ما از طرف دولت از رهبری قدردانی می‌کنیم که دستور دادند جلسه سران قوا برای موضوعات اقتصادی برگزار شود. تاکنون دو جلسه تشکیل شده و جلسه سوم هم در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.  او خاطرنشان کرد: الان شرایط کشور به‌گونه‌یی است که اتاق‌های فکر در منطقه و امریکا و رژیم‌صهیونیستی تشکیل شده تا از فرصت خروج امریکا از برجام استفاده کنند و به‌طور مرتب سیگنال‌های منفی برای افکار عمومی بفرستند.  رییس دفتر رییس‌جمهوری اضافه کرد: اگر تا دیروز برخی اختلاف سلیقه‌ها وجود داشت الان نباید اختلاف‌نظرها ابزاری در دست مخالفین باشد و ما باید ابعاد مختلف تصمیمات را درنظر بگیریم و نباید اقداماتی که به نفع کشور هست را به‌دلیل برخی دیدگاه‌های سیاسی و جناحی نادیده گرفت.  او با بیان اینکه مطالبی که در مجلس درباره لایحه مبارزه با پولشویی مطرح شد درست نیست، گفت: اینکه برخی نمایندگان بخواهند صفاتی به دیگران بدهند در شأن نمایندگان نیست.

واعظی با بیان اینکه درخواست عضویت در این کنوانسیون در دولت دهم انجام شده است و ارتباطی با این دولت ندارد، افزود: همین آقایانی که الان با آن مخالفت می‌کنند، در دولت دهم حامی آن دولت بودند. چه شده است آن روز سکوت کردند و امروز مخالفت می‌کنند.  او یادآور شد: به نظر می‌رسد این‌گونه اقدامات، سیگنال‌های منفی هم به جامعه و هم به خارج از کشور می‌دهد و لازم است هماهنگی‌ها بیشتر شود.

دستاورد تماس روحانی و ماکرون

واعظی همچنین درباره گفت‌وگوی تلفنی دیروز رییس‌جمهوری با امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه و اینکه آیا اروپا جدیت لازم را برای حفظ برجام دارد، گفت: باتوجه به تماس تلفنی دیروز که بسیار مفصل بود و تماس‌های تلفنی جداگانه که در فرصت‌های دیگر با رییس‌جمهور فرانسه، صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر انگلیس داشتند و همچنین تماس‌هایی که آقای ظریف با همتایان خودش داشت، تردید نداریم که اروپا از نظر اراده سیاسی تلاش می‌کند برجام را حفظ و خواسته‌های ایران را محقق کند.  رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه دنیای امروز دنیای به‌هم تنیده‌یی هست، اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌هایی که به اسم شرکت‌های اروپایی هستند اینها ممکن است کسانی برای آنها در امریکا کار کنند یا سهامداران‌شان امریکایی باشند و محدودیت‌هایی دارند.  او اضافه کرد: اینها مسائلی است که به‌عنوان یک مشکل بر سر راه وجود دارد ولی به هر حال خود آقای ماکرون و اتحادیه اروپا هم از ما خواستند مذاکرات فشرده داشته باشیم و الان تیم مذاکره‌کننده ما با طرف‌های خود مرتب تبادل اطلاعات می‌کنند تا به نقطه قابل‌قبول برسند.

واعظی با بیان اینکه طی هفته‌های اخیر مرتب در حال مذاکره هستیم و گام‌هایی هم برداشته شد و به پیش رفتیم، گفت: همین که مرتب رییس‌جمهور فرانسه یا دیگران تماس می‌گیرد، نشان‌دهنده این است که در مدت کوتاه گام‌هایی برداشته شده ولی هنوز توافق نشده و قرار است «بسته اجرایی همکاری‌های اقتصادی» را زودتر به ما بدهند.  رییس دفتر رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره تخصیص محلی برای برگزاری تجمعات و اینکه درخواست مجوز برای برگزاری راهپیمایی با اصل آزادی اجتماعات مغایرت دارد، گفت: هیچ کشوری را سراغ دارید که بخواهند راهپیمایی انجام دهند و بعد نروند مجوز بگیرند. نه در قانون اساسی ما و نه در هیچ قانون دیگری از کشورهای دنیا، چنین نیست. وقتی عده‌یی می‌خواهند اعتراضی کنند، اجازه می‌گیرند و مسیرش را هم مشخص می‌کنند.  واعظی افزود: کسی که خواستار مجوز است باید از کانون، حزب و گروه شناخته و ثبت شده باشد و ما هم داریم مقدمات این کار را فراهم می‌کنیم. رییس دفتر رییس‌جمهور همچنین درباره پیامک‌هایی که روز یک‌شنبه در مجلس برای نمایندگان ارسال شد، اظهار داشت: به هر حال در مجلس موافق و مخالف از این پیامک‌ها رد و بدل می‌شود.  او اضافه کرد: اینکه صبح اول وقت این افراد را جلوی مجلس جمع کردند معلوم هم هست چگونه جمع شدند یا بیایند در مجلس تابلو آویزان کنند و طومار جمع کنند؛ این نوع کارها مناسب نیست.  واعظی تصریح کرد: اینکه فضا‌سازی شود تا کاری انجام نشود ممکن است برای یک یا دو موضوع بشود ولی کار، کار پسندیده‌یی نیست.  دیگر چهره اقتصادی کابینه که در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره راهبردهای حمایتی دولت صحبت کرد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که اعلام کرد 80درصد از اقشار آسیب‌پذیر برنامه حمایت غذایی دریافت کرده‌اند. ربیعی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فکر می‌کنم 80 درصد از اقشار آسیب‌پذیر برنامه حمایت غذایی را دریافت کرده‌اند، برنامه حمایت غذایی از اقشار آسیب‌پذیر هر ماه ادامه دارد، مثل غذارسانی به کودکان روستاهای محروم و مرزی؛ این کار همیشگی است و تعطیل‌بردار نیست. در جلسه هیات دولت نرسیدیم تا در مورد تبصره 14 بحث کنیم. تقریبا یکی از مهم‌ترین موضوعات این تبصره بحث حمایت غذایی است، موضوع دیگر بیمه زنان سرپرست خانوار است و در مورد افزایش مستمری مددجویان صحبت می‌کنیم. امسال می‌خواهیم حدود یک میلیون نفر را به این پوشش اضافه کنیم، بخشی از موضوع تبصره 14 به بیمه‌های اجتماعی باز می‌گردد.

 

او یادآور شد که قرار است، یک‌شنبه هفته آتی موضوع تبصره 14 در دستور کار دولت قرار گیرد.

او با اشاره به بحث کارورزی در دانشگاه‌ها گفت: ما به همه کارفرماها این توصیه را می‌کنیم تا از فرصت کارورزی استفاده کنند. در سامانه فنی و حرفه‌یی چه متقاضی و چه پذیرنده کارآموز می‌توانند خود را ثبت کنند تا یک سال از فرصت ارائه شده استفاده کنند.  ربیعی در پایان گفت: در مجلس بحثی مطرح شده که همکاری برای پرورش کارآموزان میان سازمان فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و دولت صورت بگیرد. من پیشنهاد دقیقش را به آقای جهانگیری داده‌ام و امیدوارم به شکل نظام‌مندی این هماهنگی‌ها را انجام دهیم.

 یوز ایرانی را به دنیا معرفی می‌کنیم

موضوع تعرض به دانش‌آموزان در شهرک غرب و حمایت تیم ملی از یوز ایرانی موضوعاتی بودند که معصومه ابتکار درباره آنها به صحبت پرداخت. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با حمایت تیم ملی فوتبال ایران از یوز ایرانی، هم از این حیوان حمایت می‌کنیم و هم این حیوان ارزشمند را به دنیا معرفی می‌کنیم.

معصومه ابتکار در ارتباط با حمایت تیم ملی فوتبال ایران از محیط زیست و یوزپلنگ ایرانی اظهار کرد: اینکه روی هواپیمای اختصاصی تیم ملی فوتبال، عکس یوز ایرانی کشیده شده و روی پیراهن‌های آنها این عکس نصب شده خیلی ارزشمند است. ما هم از این حیوان ارزشمند حمایت می‌کنیم و هم آن را به دنیا معرفی می‌کنیم. امیدواریم که تیم ملی ما موفق باشد.

او درباره شعار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی مبنی بر «۸۰ میلیون ایرانی، یک ملت، یک ضربان» گفت: این شعار، بسیار شعار خوبی است، چرا که ما در هر شرایطی نیاز به وحدت داریم. همچنین ما نیازمند ارتقای سطح انسجام ملی و اعتماد عمومی و وحدت و همدلی هستیم.

 تشکیل کمیسیون مقاومت و کم‌ آبی در دولت

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کمیسیون جدیدی در دولت به نام کمیسیون مقاومت و کم آبی تشکیل شده است که سیاست‌هایی را دنبال می‌کند تا کشور با کم آبی سازگار شود.  عیسی کلانتری اظهار کرد: جزئیات کمیسیون مقاومت و کم‌ آبی را باید وزیر نیرو اطلاع‌رسانی کند. همه دنیا می‌دانند که ما کشور کم آبی هستیم و باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم. در حوزه آب بچه پولدار نیستیم که هر کاری دلمان خواست کنیم.

او در واکنش به اظهارات اخیر نخست‌وزیر اسراییل مبنی بر حمایتش از مردم ایران در مقابل بی‌آبی گفت: آن آقا هر کاری دلش می‌خواهد بکند به ما چه ربطی دارد اما ما نباید واقعیت‌ها را از مردمان پنهان کنیم، ما کشور کم آبی هستیم و باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم. رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما خارج از اصول بین‌المللی و استانداردهای جهانی عمل می‌کنیم، اظهارکرد: طبق این اصول هیچ کشوری بیش از ۴۰درصد آب‌های تجدیدپذیرش را نباید مصرف کند اما در حال حاضر مصرف ما به بیش از 100درصد رسیده است. این اتفاقات پیامدهای سختی برای محیط زیست دارد.  کلانتری در پایان گفت: اگر بدانیم که کشور کم آبی هستیم مشکل‌مان کم می‌شود، چرا که سیاست‌های درست‌تری را دنبال می‌کنیم.

 عدم تصمیم‌گیری درباره  تعطیلات زمستانی

 وزیر آموزش و پرورش گفت: تیمی را موظف کردیم تا تخلفات هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان را گزارش دهد تا مجدد شاهد عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان به بهانه عدم پرداخت کمک به مدرسه نباشیم؛ کمک به مدرسه نباید اجباری باشد.  سیدمحمد بطحایی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آزمون اخیر آموزش و پرورش برای تعیین هوش و استعداد دانش‌آموزان برای وورد آنها به مدارس استعدادهای درخشان اظهار کرد: سنجشی که الان تعیین شده، سنجش هوش و استعداد است و همان‌طور که پیش از این عنوان شده است به هیچ عنوان نیاز به مطالعه، برگزاری کلاس‌های آمادگی و مسائل دیگری که هدف اصلی ما از ورود به این عرصه را دور می‌کند، ندارد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد که هنوز در مورد تعطیلات زمستانی به هیچ نتیجه‌یی نرسیده‌اند. این طرح باید به مجلس ارائه شود اما هنوز به نتیجه‌یی نرسیده است.

بطحایی افزود: گزارش‌هایی به ما رسیده بود که در برخی مدارس اجحاف و سختگیری‌هایی به اولیا می‌شود، بنابراین تیمی را مامور کردیم تا مهر ماه این موضوع را مراقبت و کنترل کند تا خدای نکرده حقی از والدین و دانش‌آموزان تضییع نشود.

او ادامه داد: این تیم موظف است، بررسی کند کمک‌هایی که از اولیا گرفته می‌شود به هیچ‌وجه اجبار نباشد، خدای نکرده مواردی که پیش از این خود شما اصحاب رسانه گزارش داده‌اید مجدد تکرار نشود که به بهانه کمک به مدرسه از ثبت‌نام جلوگیری می‌شد.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد که کمیته مورد بحث در سطح استان‌ها، تخلفات طرح شده را پیگیری خواهد کرد.

او با بیان اینکه همانند هر سال ستاد ثبت‌نام تشکیل شده است، گفت: در برخی مدارس استقبال بیش از ظرفیت است و ما مجبور هستیم محدوده جغرافیایی برای ثبت‌نام تعیین کنیم؛ ستاد ثبت‌نام مسوولیت این کار را بر عهده دارد.  بطحایی در ارتباط با تعرض به دانش‌آموزان در یکی از مدارس تهران گفت: ابتدا باید مقام‌های قضایی کار خود را انجام دهند و ما نتیجه را اگر لازم بود خدمت شما اعلام خواهیم کرد.

او سپس با اشاره به آزمون امسال استخدامی آموزش و پرورش گفت: با پیش‌بینی‌هایی که برای کمبود نیروی انسانی کرده‌ایم، هیچ نگرانی برای این موضوع نداریم. با ردیف‌های استخدامی که امسال گرفتیم و همچنین ورودی‌هایی که از دانشگاه فرهنگیان داریم و حق‌التدریسی‌هایی که از گذشته با ما همکاری می‌کردند، جمعا مشکل امسال را برطرف خواهند کرد و جای نگرانی وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: برای سال‌های آینده که شیب بازنشستگی نسبت به حال حاضر بیشتر خواهد شد، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته و مردم خوب ما نباید از این جهت نگران باشند، ان‌شاءالله آموزش و پرورش مثل سال‌های قبل با کمترین مشکل سال آموزشی جدید را آغاز می‌کند.

 

 

 

ارسال نظر