استقبال از سرمایه‌گذاری در ایران

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۰۰
استقبال از سرمایه‌گذاری  در ایران

«ایستادگی در برابر اقدامات یکجانبه امریکا» عنوان دستور کاری است که به نظر می‌رسد رییس‌جمهوری ایران در جریان سفر به چین در دیدار با رهبران تاثیرگذار اجلاس شانگهای پیگیری می‌کند. روحانی که برای شرکت در اجلاس شانگهای راهی چین شده بود؛ دیروز با روسای جمهوری روسیه؛ افغانستان و بلاروس دیدار کرد؛ دیدارهایی که در هر کدام از آنها تلاش شد تا از طریق توسعه مناسبات ارتباطی و اقتصادی راهبردهای تازه‌یی تدارک دیده شود.

هر چند قبل از آغاز این اجلاس اعلام شد که امنیت، ثبات منطقه‌یی، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی همچنین توسعه همکاری‌ از محورهای گفت‌وگو در این اجلاس است اما در کنار این موضوعات امنیتی؛ مساله اقتصاد نیز به عنوان یک ضرورت اساسی در بطن گفت‌وگوهای رهبران حاضر در این اجلاس قرار گرفت تا از طریق ایجاد مناسبات اقتصادی پایدار میان کشورها منافع طرفیت تضمین شود. نخستین دیدار دیروز روحانی اما با رییس‌جمهوری روسیه برنامه‌ریزی شد؛ دیداری که مورد توجه خبرگزاری‌های بین‌المللی و رسانه‌ها قرار گرفت و به سرعت ارزیابی‌های تحلیلی گسترده‌یی در مورد آن مطرح شد؛ دیداری که در جریان آن درخصوص موضوعات مهم اقتصادی؛ هماهنگی‌های دو طرف در سوریه، جام جهانی فوتبال در روسیه و... بحث و تبادل نظر شد.

روسای جمهوری ایران و فدراسیون روسیه، روابط دو کشور را در همه عرصه‌ها رو به گسترش خواندند و با تاکید بر ضرورت و اهمیت بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌یی تهران- مسکو اظهار کردند که چشم‌انداز این همکاری‌های مشترک به ویژه در حوزه اقتصادی، روشن و رو به توسعه است.

روحانی دیروز در دیدار «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور روسیه گفت: روابط دو کشور در تمام ابعاد درحال توسعه است و دو کشور در حوزه سوآپ انرژی، دریای خزر، امور دفاعی و بخش ترانزیت ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه همکاری دارند و تهران از سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و بخش خصوصی روسیه استقبال می‌کند. رییس‌جمهور در این دیدار که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چیندائو چین برگزار شد، سازمان همکاری شانگهای را مجموعه موثری برای امنیت و توسعه منطقه دانست و اظهار کرد: ایران به مشارکت موثر خود در این سازمان ادامه خواهد داد.

 روحانی با بیان اینکه ایران از توسعه روابط اقتصادی با منطقه اوراسیا در مسیر تجارت آزاد استقبال می‌کند، گفت: در موضوع ترانزیت، پیوستن روسیه به کریدور ریلی شمال- جنوب فرصت‌های بزرگی برای همکاری اقتصادی با شرق ایجاد خواهد کرد.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به نقش مهم روسیه در توافقنامه برجام تصریح کرد: ایران طبق گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده و بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی امریکا، مسکو نقش مهمی در استحکام برجام و اجرای تعهدات طرف‌های مقابل دارد.

 روحانی، تداوم روابط و همکاری‌های چند جانبه ایران و روسیه در حوزه امنیت و توسعه همکاری‌های منطقه‌یی را حایز اهمیت برشمرد و گفت: همکاری ایران و روسیه در مبارزه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه موثر و نتیجه‌بخش بوده و این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت.

رییس‌جمهور همچنین در این دیدار با اشاره به حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از برنامه‌ریزی خوب روسیه برای برگزاری جام جهانی فوتبال تشکر و ابراز امیدواری کرد که این دوره از بازی‌ها با موفقیت برگزار شود.

همکاری اقتصادی روسیه با ایران

رییس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه مسکو به همکاری با ایران در حوزه‌های اقتصادی، سوآپ انرژی و دفاعی ادامه خواهد داد؛ روابط دو کشور را در همه عرصه‌های مورد توافق رو به توسعه خواند و اظهار کرد: چشم‌انداز خوبی در همکاری‌های دو کشور در همه عرصه‌ها و ازجمله مناسبات تجاری و اقتصادی وجود دارد.

«ولادیمیر پوتین» با بیان اینکه کمیسیون مشترک همکاری‌ها در همین جهت مقدمات نشست آتی را برنامه‌ریزی می‌کند، علاقه‌مندی مسکو به مشارکت در پروژه ترانزیتی راه آهن کریدور شمال- جنوب را مورد تاکید قرار داد و افزود: مسکو از عضویت ایران در موافقت‌نامه اورآسیا و دایمی شدن توافقنامه تجارت آزاد پشتیبانی می‌کند.

او در ادامه خروج امریکا از برجام را اقدامی یکجانبه و غیرقانونی برشمرد و تاکید کرد: مسکو به گفت‌وگو با سایر طرف‌ها برای حمایت از برجام و بهره‌مندی ایران از منافع آن ادامه می‌دهد.

رییس‌جمهور روسیه همچنین به موضوع عضویت دایم ایران در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و گفت: ایران سال‌ها به عنوان عضو ناظر مشارکت خوبی در سازمان همکاری شانگهای داشته و موضع روسیه حمایت از عضویت کامل تهران در این سازمان است.

پوتین همفکری و همکاری روسیه با ایران در جهت تحکیم ثبات در منطقه را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد این همکاری‌های منطقه‌یی ازجمله در موضوع حل و فصل کامل بحران سوریه ادامه خواهد یافت.

ادامه از صفحه اول

او همچنین از برگزاری هفته زبان فارسی در روسیه در آینده‌یی نزدیک خبر داد. رییس‌جمهور روسیه با ابراز خرسندی از حضور تیم ملی فوتبال ایران در روسیه گفت که امیدواریم جام جهانی خوبی در پیش داشته باشیم.

 چابهار محور مذاکرات روحانی- غنی

بعد از دیدار با پوتین برنامه دیدار با رییس‌جمهوری افغانستان در دستور کار قرار گرفت. رییس‌جمهور، افغانستان امن و با ثبات را لازمه امنیت و توسعه منطقه دانست و با تاکید بر اینکه تهران همواره حامی صلح و ثبات در افغانستان است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به استقرار و پایداری صلح و مبارزه با تروریسم در افغانستان آماده است و از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

روحانی هم در دیدار «محمد اشرف غنی» رییس‌جمهور افغانستان گفت: ملت ایران در طول 40سال گذشته همواره در کنار ملت افغانستان بوده و ما به عنوان دو کشور همسایه و برادر دارای فرهنگ، امنیت و منافع تجاری مشترک هستیم.

رییس‌جمهور در این دیدار که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چیندائو چین برگزار شد ضمن ابراز امیدواری برای تسریع در آماده شدن توافق جامع همکاری‌های دو کشور اظهار کرد: ایران مصمم به توسعه روابط با همسایگان به ویژه افغانستان و سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های مختلف توسعه‌یی ازجمله زیرساخت‌های حمل و نقل ترانزیتی است.  روحانی با استقبال از تعمیق همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی گفت: ترانزیت و اتصال کشورهای منطقه و ازجمله کشورهای آسیای مرکزی به خلیج فارس دارای اهمیت است و موجب توسعه کل منطقه و فراتر از آن خواهد بود و طرح بزرگ بندر چابهار که به اتفاق هند و افغانستان درحال اجراست، گام بزرگی در مسیر تقویت راه‌های ترانزیتی منطقه است. رییس‌جمهور حمایت دو دولت ایران و افغانستان  از استمرار و توسعه روابط اقتصادی و کمک به بخش خصوصی دو کشور را ضروری خواند و افزود: راه آهن خواف- هرات و پروژه‌های توسعه دیگری در این منطقه پیش رو است که باید با زمینه‌سازی‌های سیاسی و اقتصادی برای پیشبرد آنها تلاش شود.

روحانی همچنین به مخالفت گسترده کشورها با اقدام امریکا در خروج از برجام اشاره و اظهار کرد: اقدام خلاف مقررات امریکا در خروج از برجام صرفا خروج از یک توافق 7 جانبه نیست بلکه مخالفت و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است. رییس‌جمهور با استقبال از ابتکار عمل رییس‌جمهور افغانستان برای اعلام آتش‌بس گفت: امیدواریم با پیشبرد گفت‌وگوهای داخلی شاهد توسعه و ثبات بیش از پیش افغانستان باشیم.

 روحانی مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر را ضروری دانست و افزود: باید با همکاری یکدیگر و سایر کشورهای منطقه با تولید و قاچاق مواد مخدر که معضلی برای کل منطقه است، مبارزه کنیم.

رییس‌جمهور همچنین با بیان اینکه موضع دو کشور در مسائل بین‌المللی نزدیک است، گروه‌های تروریستی را خطری برای کل منطقه برشمرد و خواهان همکاری همه کشورها در برخورد با این گروه‌های تروریستی شد. رییس‌جمهوری افغانستان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه «افغانستان تداوم و توسعه همکاری با ایران را در راستای منافع ملی خود می‌داند» پایان سریع‌تر کار تدوین سند جامع همکاری دو کشور را ضروری خواند و گفت: روابط اقتصادی دو ملت همسایه همچنان باید با شتاب ادامه یابد.

«اشرف اح  مد غنی» با بیان اینکه با هندوستان در موضوع توسعه بندر چابهار همکاری می‌کنیم، اظهار کرد: توسعه بندر چابهار نه تنها برای ایران، افغانستان و هند بلکه برای توسعه مناسبات چین با آسیای میانه دارای اهمیت است. وی تصریح کرد: امیدواریم با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران که همسایه بزرگ و شریک مهم ما در منطقه است، روند ایجاد امنیت و پیشرفت در افغانستان ادامه یابد. رییس‌جمهور افغانستان همچنین گفت: آماده همکاری همه‌ جانبه با ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر هستیم. اشرف غنی به اعلام آتش‌بس با طالبان به مناسبت عید سعید فطر و پذیرش آن از سوی این گروه اشاره کرد و گفت: عملیات ما در مقابل گروه تروریستی داعش به ‌شدت ادامه می‌یابد و شامل آتش‌بس  جدید با طالبان نیست.

 ایستادگی در برابر

اقدامات یک جانبه واشنگتن

آخرین دیدار نوبت عصر روحانی دیداری با رییس‌جمهوری بلاروس بود؛ رییس‌جمهور، روابط تهران- مینسک را رو به توسعه و پیشرفت خواند و تاکید کرد که باید از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراوان موجود در دو کشور برای تعمیق مناسبات مشترک در همه زمینه‌ها استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی عصر شنبه در دیدار «الکساندر لوکاشنکو» رییس‌جمهور بلاروس گفت: بلاروس همواره کشوری دوست برای ایران بوده و تهران آماده توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری به ویژه در حوزه علمی و فناوری‌های نوین با این کشور دوست است.

رییس‌جمهور طی این دیدار که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چیندائو چین برگزار شد با بیان اینکه ایران خواهان روابط نزدیک‌تر با بلاروس است، اظهار کرد: همکاری‌هایی ایران با اوراسیا به روابط دو کشور بیش از پیش شتاب می‌دهد.

 روحانی به اهمیت تقویت راه‌های ترانزیتی در منطقه اشاره کرد و گفت: در موضوع ترانزیت شمال- جنوب ایران بهترین مسیر برای آسیای مرکزی و قفقاز و جنوب شرق اروپا به خلیج فارس و آب‌های جنوب است. رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به خروج دولت جدید امریکا از عمده توافقات بین‌المللی آن کشور ازجمله توافق پاریس و برجام گفت: ایستادگی جامعه جهانی در برابر اینگونه اقدامات یکجانبه واشنگتن، حمایت از قانون و حقوق بین‌المللی است.

رییس‌جمهور بلاروس نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کشورش مصمم به توسعه روابط خود با تهران است، گفت: ایران برای ما یک شریک کلیدی در منطقه است و ما مصمم هستیم در تمامی زمینه‌های سیاسی و اقتصادی روابط خود را با ایران بیش از پیش ارتقا دهیم.

الکساندر لوکاشنکو موضع دولت ایران را در موضوع خروج یک جانبه امریکا از توافق برجام خردمندانه توصیف کرد و گفت: اقدامات یکجانبه و زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی، حقوق بین‌الملل را به پرتگاه می‌کشاند و جامعه جهانی باید برای ایجاد توازن جدید در دنیا تلاش کند.

وی همچنین خواهان تسریع در پیشبرد طرح‌های مشترک و اجرای توافقات میان دو کشور شد.

 

 

 

 

ارسال نظر