اقدامات دادسرا در پرونده‌های مهم مالی

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۶۰

دادستان تهران از صدور 13فقره کیفرخواست در پرونده‌های ارزی خبر داد و گفت: در حوزه ارز 60 پرونده تشکیل شده، 180نفر تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، 2400حساب و 70میلیارد تومان از وجوه متهمان توقیف شده و برای 13نفر کیفرخواست صادر شده است.

به گزارش میزان، جعفری‌دولت‌آبادی در سومین نشست با مدیران مسوول رسانه‌ها در سال جاری با بیان اینکه رسانه‌ها از انتشار اخباری که از صحت آن اطلاع ندارند، خودداری کنند به ادعای منتشر شده در یکی از رسانه‌ها مبنی بر بلاتکلیفی پرونده امیرمنصور آریا پاسخ داد و با بی‌مبنا خواندن آن اعلام کرد: یکی از اقدامات مهم دادستانی و قوه قضاییه رسیدگی به پرونده امیرمنصور آریا بوده است در این پرونده 650 میلیارد تومان جزای نقدی وصول شده و 2هزار و 300میلیارد تومان به بانک‌ها رد مال شده و بخش کوچکی از پرونده باقی مانده است که درحال رسیدگی است.

او در ادامه به اقدامات دستگاه قضایی در برخی پرونده‌های مهم اشاره کرد و گفت: در پرونده تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج 156میلیارد تومان اموال موسسه که پس از معرفی هیات تصفیه جدید به فروش رفته و سپرده یک میلیون نفر(5/98درصد) از سپرده‌گذاران پرداخت شده و بدهی 5/1 درصد سپرده‌گذاران باقی مانده که 5 هزارمیلیارد تومان طلب دارند. وی اعلام کرد: کلیه اموال این تعاونی اعتبار شناسایی شده و تلاش بر آن است که حمایت قضایی، کلیه شرکت‌ها و کارخانه‌ها به فعالیت خود ادامه دهند. دادستان تهران در رابطه با پرونده بابک زنجانی اعلام کرد: 2هزار و 300میلیارد تومان اموال بابک زنجانی به وزارت نفت واگذار شده است. جعفری‌دولت‌آبادی در مورد موسسات اعتباری تصریح کرد: مسوولان 12موسسه تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و 14متهم در بازداشت به سر می‌برند و برای همه تعاونی‌ها هیات تصفیه تعیین شده درحالی که این امر جز وظایف و کارهای قوه قضاییه نبود و مشکلات سایر دستگاه‌ها به دلیل عدم نظارت به دستگاه قضایی سرریز شده و قوه قضاییه باید پاسخگوی اقدامات دیگران هم باشد. وی افزود: دستگاه قضایی در بخش موسسات اقدامات زیادی انجام داده اما گستردگی این موسسات و میزان وجوه سپرده‌گذاران بر حجم مشکلات افزوده است.

دادستان تهران اقدامات قابل توجه دادسرای تهران در مبارزه با متهمان ارز را مورد اشاره قرار داد و اعلام کرد: در حوزه ارز 60 پرونده تشکیل شده، 180نفر تحت تعقیب قرار گرفته‌اید، 2400حساب و 70میلیارد تومان از وجوه متهمان توقیف شده و برای 13نفر کیفرخواست صادر شده است.

جعفری‌دولت‌آبادی در بیان آخرین وضعیت پرونده اختلاس در مدیریت اکتشافات شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: در این پرونده 30نفر متهم تحت تعقیب قرار گرفته و 70میلیارد تومان از اموال متهمان توقیف شده است.

وی اظهار کرد: پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه به 200جلد رسیده که در آن 60 نفر متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند، 5 نفر بازداشت شده‌اند، 165میلیارد تومان توسط 2متهم رد مال شده و برای یکی از متهمان به مبلغ 700میلیارد تومان کیفرخواست صادر گردیده و 700میلیارد تومان از اموال متهمان پرونده شناسایی و توقیف شده است.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: در پرونده ضمانتنامه‌های بانک سپه 1200میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشته است. سال گذشته این موضوع ساعت 12شب طی تماس تلفنی به دادستانی تهران اعلام و گفته شد که متهم درحال خروج از کشور است که منتهی به دستگیری متهم تا بامداد ‌روز بعد شد همچنین اقدامات مهمی در این زمینه انجام گرفته و متهم پرونده همچنان در بازداشت به سر می‌برد. وی افزود: محاکمه پرونده دکل نفتی هنوز درحال انجام است و 91میلیون دلار در این پرونده مطرح است. جعفری‌دولت‌آبادی تصریح کرد: پرونده صندوق پارسیان اعتماد ایرانیان 84 شاکی دارد که کیفرخواست آن نیز صادر شده است. دادستان تهران با بیان اینکه در پرونده‌های قاچاق کالا 46فقره کیفرخواست صادر شده و 71متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند، یادآور شد: در سال 96 در مورد 118متهم جرایم اقتصادی حکم صادر شده و در مجموع به 104سال حبس محکوم شده‌اند. همچنین از این تعداد محکوم‌علیه 31میلیارد تومان جزای نقدی وصول و 8 میلیارد تومان رد مال انجام شده است.

جعفری‌دولت‌آبادی در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه زمین‌خواری اعلام کرد: در این زمینه 1800پرونده تشکیل و 40متهم تحت تعقیب قرار گرفتند و از 141هکتار اراضی دولتی رفع تصرف شده است.

 

ارسال نظر