چرا اروپا به دنبال ادامه حیات برجام است؟

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۰۶

 

خبرگزاری خانه ملت| عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: اروپا تلاش می‌کند تا از امریکا امتیازاتی را در جهت حفظ برجام به دست آورد.

اسدالله عباسی درخصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا برای ادامه برجام اظهار کرد: مبادلات تجاری بین اروپا و امریکا به ویژه در شرکت‌های بزرگ بسیار زیاد است که البته سهام‌دار این شرکت‌ها بیشتر اروپایی‌ها و امریکایی‌ها هستند بنابراین شرکت‌های اروپایی در تصمیم‌گیری‌ها قادر نیستند که به طور مستقل عمل کنند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احتمال همکاری ایران و شرکت‌های متوسط و کوچک اروپایی وجود دارد که البته در این زمینه نیز اگر قطعنامه یا بیانیه‌یی از سوی امریکا صادر نشود، می‌توان به رابطه اقتصادی ایران و اروپا امیدوار بود.

وی افزود: تجربه ثابت کرده که اروپا همیشه تحت تاثیر رفتار امریکا بوده ولی این ‌بار در زمینه برجام پای حیثیت دیپلماتیک اتحادیه اروپا در میان است زیرا شکست برجام به معنای عدم موفقیت و کارآمدی سیاست خارجی اتحادیه اروپاست.

عباسی ادامه داد: عدم تداوم حیات برجام در ادامه کار به معنای وارد شدن خدشه به جایگاه اتحادیه اروپاست و از این پس این اتحادیه نمی‌تواند به مسائل بین‌المللی ورود کند و قدرت اثرگذاری از این اتحادیه سلب می‌شود.

نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت شکست برجام، اروپا قدرت حل مشکل در عرصه بین‌المللی را از دست می‌دهد زیرا هیچ کشوری به اتحادیه اروپا اطمینان نخواهد کرد، گفت: اروپا تلاش می‌کند تا از امریکا امتیازاتی را در جهت حفظ برجام به دست آورد. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با مذاکراتی که بین ایران و اروپا شکل گرفته امکان حصول نتیجه برای ادامه برجام با اروپایی‌ها وجود دارد هر چند که ایران به کشورهای اروپایی نیز اعتماد ندارد

خروج ترامپ از برجام و سیاست خارجی دولت

همچنین نماینده رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: خروج امریکا از برجام نشان داد که مذاکرات ما قوی، جهت‌دار و هدف‌مند بوده و اکنون آنها کم آورده‌اند.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی در واکنش به اظهارنظر برخی که خروج ترامپ رییس‌جمهور امریکا را از برجام شکست دولت روحانی عنوان کرده‌اند، گفت: خروج ترامپ از برجام را شکست این دولت نمی‌دانم بلکه این اقدام نشانه شکست امریکاست.

نماینده رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خروج امریکا از برجام نشان داد که مذاکرات ما قوی، جهت‌دار و هدف‌مند بوده است و اکنون آنها کم آورده‌اند. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در مذاکرات عمل کرد، افزود: برجام در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان هم رسید حتی مقام معظم رهبری هم شاهد اقدامات ما در این مورد بوده‌اند.

نوروزی بیان کرد: امریکا امروز با خروج از برجام در حقیقت فرار کرده است پس چرا ما باید در کشور به جان هم افتاده و چند دستگی ایجاد کنیم لذا این سخنان معنایی ندارد. سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس اظهار کرد: این مذاکره در زمان دولت احمدی‌نژاد انجام ‌شده و بعد از آن در دولت روحانی به یک نتیجه‌یی رسید که همگان حتی با وجود انتقادات این نتیجه را قبول داشتند. نماینده رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون امریکا با خروج خود از برجام نشان داد که شکست خورده‌ و دلیلی ندارد که فکر کنیم شکست خورده‌ایم، ما همچنان مذاکرات خود را با اروپا برای اخذ تضامین لازم برای ماندن در برجام ادامه می‌دهیم.

نباید رفع همه مشکلات را به برجام گره بزنیم

عضو فراکسیون ولایی مجلس اعتقاد دارد نباید همه مسائل را به مذاکرات برجام گره بزنیم بلکه باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم تا بتوانیم به شکوفایی در این عرصه دست یابیم.

محمدجواد ابطحی با اشاره به اعلام شروط ایران برای ادامه برجام با اروپا از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: باید اذعان کرد که امریکا و دنیای استکبار دشمنی واضحی با اسلام و ادیان الهی دارند از این رو درصدد حاکمیت شیطان در دنیا هستند.

نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر در مقابل کفر کوتاه بیاییم، مستکبران گستاخ‌تر می‌شوند و این مهم در آیات قرآن کریم نیز مورد تاکید قرار گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس رهبر معظم انقلاب در سخنان خود بیان کردند که دشمنی عمیق امریکا با اصل نظام اسلامی است و موضوعاتی مانند هسته‌یی و موشکی صرفا بهانه‌یی برای اعمال فشار بر ایران اسلامی است. وی با بیان اینکه تجریه نشان داده ایالات متحده به وعده‌هایش وفادار نیست و حتی پای امضای خود در معاهده‌های بین‌المللی نیز نمی‌ماند، ادامه داد: بر این اساس باید با زبان زور با امریکا و اروپا صحبت کرد نه اینکه صرفا انعطاف نشان دهیم. این نماینده مجلس دهم ضمن تاکید بر اینکه بیانیه سعدآباد بدعهدی اروپایی‌ها را نشان داد و این مهم باید برای مسوولان و مذاکره‌کنندگان درس عبرت باشد، افزود: در آن زمان تمام تاسیسات هسته‌یی را مهر و موم کردیم اما اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند بلکه گستاخ‌تر هم شدند. عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی کارشناسان اگر به ظرفیت‌های داخلی توجه شود شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: بنابراین نباید همه مسائل را به مذاکرات برجام گره بزنیم بلکه باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم تا بتوانیم به شکوفایی در این عرصه دست یابیم. رهبر معظم انقلاب به تازگی در دیدار با مسوولان نظام تاکید کردند در سال‌های اخیر این درس گرفته شد که گره زدن حل مسائل کشور به‌ خصوص مسائل اقتصادی به برجام و خارج از کشور یک خطای بزرگ است.

 

ارسال نظر