امیدواری به ادامه حیات برجام

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۰۳

نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام پس از خروج برجام در حالی برگزار شد که عباس عراقچی گفت اولویت ایران برگزاری نشست‌های کارشناسی است. چراکه به گفته این دیپلمات، ایران به دنبال یافتن تصویری روشن از آینده برجام است. از گفته‌های معاون وزیر امور خارجه ایران اینطور برمی‌آید که ایران از مذاکرات انجام شده تا به امروز رضایت دارد. ظاهرا این رضایت شامل جلسه روز گذشته هم شده است. آنجا که عراقچی تاکید کرد تمامی اعضای باقی مانده در برجام در پایبندی به تعهدات خود کاملا متحد هستند و تامین خواسته‌های ایران را برای بقای برجام ضروری می‌دانند.

عراقچی که پس از نشست کمیسیون مشترک و در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام به درخواست ایران برای بررسی خروج امریکا از این توافق، عواقب خروج امریکا و اینکه آیا بقیه اعضای برجام قادر هستند این توافق را بدون امریکا حفظ و منافع ایران را در برجام تامین کنند، برگزار شد، گفت: قبل از این نشست، گروه کاری تحریم‌ها را تشکیل دادیم و جلسات متعدد کارشناسی هم با کارشناسان اتحادیه اروپا هم با کارشناسان سه کشور اروپا و کارشناسان چینی و روسی جلسات بسیار فشرده‌یی داشتیم؛ همین‌طور جلسه کمیسیون مشترک که سه ساعت به طول انجامید. عراقچی ادامه داد: فکر می‌کنم که در مجموع جلسه خوبی بود از این جهت که تمامی اعضای باقی مانده در برجام موضع کاملا متحد خودشان را در خصوص ادامه تعهداتشان در برجام اعلام کردند؛ آنها همچنین از خروج امریکا ابراز تاسف و اعلام کردند که تامین خواسته‌های ایران در برجام و عادی‌سازی همکاری‌های اقتصادی با ایران برای بقای برجام یک امر کاملا ضروری است. او افزود: انها بر تعهد خودشان به مذاکرات فشرده با ایران تاکید کردند و تلاش دارند در زمینه‌های مختلفی از جمله نفتی و بانکی، بحث‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و تجارت، بیمه، مالی و بانکی بتوانند به راهکارهای عملی برای تامین خواسته‌های ایران برسند. به گفته عراقچی «بعد از طی این مراحل جمهوری اسلامی ایران تصمیم خواهد گرفت که آیا در برجام باقی خواهد ماند یا خیر.» اما این نشست مهمان ویژه‌یی هم داشت. یوکیو آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در این نشست حضور داشت تا احتمالا از آخرین وضعیت بازرسی‌ها از تاسیسات اتمی ایران گزارش دهد. در همین ارتباط رویترز پیش از برگزاری نشست مشترک به نقل از یک دیپلمات ایرانی حاضر در مذاکرات گفته بود ایران انتظار دارد بسته اقتصادی را تا دهم خرداد ماه از اروپا دریافت کند. بسته‌یی که به گفته این مقام ایرانی باید تضمین کند که صادرات نفت متوقف نمی‌شود و ایران همچنان به سوییفت دسترسی خواهد داشت.

 

  ماکرون: به‌دنبال ادامه پروژه‌های اقتصادی در ایران هستیم

در همین حال به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه در نشست خبری مشترک با همتای روسی خود گفت: از زمان تصمیم امریکا برای خروج از این توافق، سه کشور اروپایی امضا‌کننده توافق هسته‌یی با ایران و همچنین خانم فدریکا موگرینی به‌طور شفاف و واضح اعلام کرده‌اند که ما در این توافق باقی می‌مانیم. چرا که توافق چهاردهم جولای ۲۰۱۵ توافقی است که ما آن را امضا کرده‌ایم و بنابراین باید به آن احترام بگذاریم. وی افزود: من امیدوارم که تمامی امضا‌کنندگان این توافق در آن باقی بمانند و توافق هسته‌یی را حفظ کنند. ماکرون ادامه داد: کشورهای اروپایی هفته گذشته در صوفیه بلغارستان تصمیم گرفتند که برای اطمینان بخشی به کارایی این توافق از جمله ابعاد اقتصادی این توافق، خودشان را به ابزاری مجهز کنند و در سطح شرکت‌ها تضمین‌های لازم را ارائه دهند. او گفت: ما به دنبال راهکاری هستیم تا شرکت‌های ما بتوانند ضمن حفظ منافع‌شان در امریکا پروژه‌هایی که در ایران آغاز کرده‌اند را ادامه دهند و به ایران نیز این اطمینان را بدهیم که پروژه‌های آغاز شده در این کشور ادامه خواهد یافت.

 

ارسال نظر