پمپئو اتهامات ترامپ در مورد برجام را تکرار کرد

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۵۱

وزیر خارجه امریکا مدعی شد برجام برای جهان و امریکا بد بود و با تکرار اتهامات گفت: برجام جاه‌طلبی و سلطه‌جویی ایران را تمام نکرده است و آنها می‌خواهند از ورای خاورمیانه عبور کنند.

به گزارش ایرنا، مایک پمپئو روز دوشنبه با حضور در بنیاد هریتیج که با موضوع «پس از توافق؛ یک استراتژی جدید درباره ایران» سخن گفت، افزود: ذهنیت من را بنیاد هریتیج درباره سیاست‌های مختلف شکل داده است. باعث افتخار من است که در اینجا حضور دارم، دو هفته قبل رییس‌جمهوری امریکا شرکت این کشور در برجام را به پایان رساند. پمپئو اضافه کرد: ترامپ تنها به یک دلیل ساده از این توافق خارج شد چراکه این توافق در تضمین امنیت مردم امریکا از برنامه‌های موشکی ایران را نمی‌پذیریم تا در ریاض فرود آید و دیگر نمی‌پذیریم که بازرسی‌ها را این‌گونه ادامه دهیم.

وزیر خارجه امریکا در اظهارنظری همسو با رژیم صهیونیستی افزود: ایران با سوءنیت وارد مذاکره شده است و همچنان به دروغ خود ادامه می‌دهد، در ماه گذشته محمدجواد ظریف گفت که هیچ‌وقت نمی‌خواستیم بمب بسازیم، مسخره است؛ اما ایرانی‌ها مراقب بودند که برنامه‌های‌شان فاش نشود تا بتوانند دانشمندانی که این برنامه را توسعه می‌دادند، مخفی نگهدارند.

پمپئو ادامه داد: مکانیسم بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی‌ها به اندازه کافی محکم نبود و توافق برای پرداختن به موشک‌های بالستیک ایران که بتوانند کلاهک اتمی حمل کنند، توجه نداشت. برجام اجازه داد که رژیم ایران به جای تقویت اقتصاد خود، از پول بادآورده‌یی که برجام به آنها رساند، برای حمایت از گروه‌های نیابتی خود همچون حزب‌الله، حماس و سپاه پاسداران استفاده کند. وزیر خارجه امریکا افزود: این اندیشه که برجام بتواند ستونی از آرامش در خاورمیانه به همراه آورد، درست نبود. «جان کری» گفت که خاورمیانه‌یی که اکنون در آتش است به لطف برجام قابل مدیریت خواهد بود اما نگاه کنید اکنون بیشتر قابل مدیریت است یا پیش از برجام؟ لبنان پناهگاه بیشتری برای حزب‌الله شده است در مقایسه با زمانی که برجام شروع شد، حزب‌الله کاملا توسط ایران مجهز شده است و

نیم نگاهی هم به اسراییل دارد.

پمپئو ادامه داد: این اعتماد که برجام می‌تواند خوب باشد، برای امریکا، اروپا، خاورمیانه و تمام جهان بد بود. کاملا روشن است که برجام جاه‌طلبی و سلطه‌جویی‌های ایران را تمام نکرده است، درواقع آنها می‌خواهند از خاورمیانه عبور کنند. بنابراین امریکا استراتژی مربوط به ایران را همچنان ادامه می‌دهد اما در خارج از برجام.

وزیر خارجه امریکا افزود: ما برای رسیدن به اهداف‌مان از چندین مسیر ادامه خواهیم داد، فشار مالی بی‌سابقه‌یی روی رژیم ایران خواهیم گذاشت تا رهبران آن مطمئن شوند که جدی هستیم. به لطف وزارت خزانه‌داری تحریم‌ها به‌طور کامل اعاده می‌شود، هفته پیش رییس بانک مرکزی، نیروی قدس و سپاه پاسداران تحت تحریم قرار گرفتند برای اینکه به حزب‌الله و سایر نیروهای تروریستی پول می‌رسانند.

پمپئو ادامه داد: رژیم ایران باید بداند این اول کار است، اعاده تحریم‌ها شدیدتر خواهد شد اگر ایران مسیر خود را عوض نکند. اینها قوی‌ترین و مستحکم‌ترین تحریم‌ها در تاریخ خواهد بود. رژیم ایران در تمام خاورمیانه طی سال‌ها در حال جنگ بوده است، وقتی تحریم‌های ما اعاده شود، سعی خواهد کرد که بنیه اقتصادی خود را حفظ کند، از این رو، ایران مجبور خواهد بود بین جنگ و هدر دادن اقتصاد یا حفظ آن انتخاب کند.

وی اضافه کرد: همچنین من با وزارت دفاع و شرکای منطقه‌یی خود برای جلوگیری از تعرض ایران کار خواهم کرد، جلوی فعالیت‌های مخرب سایبری ایران را خواهیم گرفت و دنبال گروه‌های نیابتی ایران در گرداگرد جهان خواهیم رفت و آنها را سرکوب می‌کنیم.

وزیر خارجه امریکا با بیان اینکه ایران دیگر به راحتی کارت سفید نخواهد داشت تا سلطه‌جویی کند، اظهار کرد: فراموش نکنید که رییس‌جمهوری ترامپ چه گفت، اگر ایران برنامه هسته‌یی خود را شروع کند، بدترین مشکلات را خواهد داشت. کمتر از دو هفته پیش، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در هشتم ماه مه، با نادیده گرفتن تمام تعهدات خود تحت برجام و به صورت یکجانبه اعلام کرد این کشور دیگر در توافق هسته‌یی ایران باقی نخواهد ماند.

 

ارسال نظر