نامه‌های محرمانه ترامپ به 4 کشور عربی

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۲۴

 یک روزنامه امریکایی نوشته رییس‌جمهور این کشور دو نامه خصوصی درباره ایران به سران چهار کشور عربی نوشته است. مقام معظم رهبری در بیانات چند روز پیش به محتوای یکی از این نامه‌ها اشاره فرمودند. به گزارش الف، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور امریکا طی روزهای اخیر، دو نامه محرمانه به کشورهای عربی متحد خود در غرب آسیا ارسال و از اینکه واشنگتن تاکنون هزینه‌های زیادی در منطقه صرف کرده، ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، دونالد ترامپ در این نامه‌ها خواستار این شده که کشورهای عربی مسوولیت بیشتری برای مقابله با ایران به عهده بگیرند. روزنامه نیویورک‌تایمز می‌نویسد: نامه‌های ترامپ انطباق زیادی با اظهاراتی دارد که او در سخنرانی‌های علنی به زبان آورده است.

بنا بر این گزارش، ‌ترامپ بعد از دریافت جواب کشورهای عربی، نامه‌ دیگری به آنها ارسال کرده و بار دیگر بر این نکات تاکید کرد. هنوز مشخص نیست این نامه قرار است با چه گام‌های مشخصی همراه شود. ترامپ پیشنهادی مبهم هم در خصوص اعزام تیمی برای کمک به حل مناقشه قطر مطرح کرده، اما کشورهای عربی این ایده‌ را رد کرده و گفته‌اند که خودشان باید مساله را حل کنند.

یک مقام دولتی امریکا اما به روزنامه واشنگتن‌پست گفت که نامه اول حدود دو هفته قبل ارسال شده است.

وی افشا کرد که این نامه‌ها از متحدان امریکایی خواسته حضور فعالانه‌تری در نقاط حساس منطقه از جمله سوریه داشته باشند.

«تئودور کاراسیک» مشاور ارشد یک اندیشکده امریکایی تاکید کرد اینکه رهبر ایران توانسته متن نامه را مطالعه کند، مساله بسیار مهمی است، زیرا در آن نکات مهمی درباره اینکه ایران با چه اقداماتی از سوی امریکا روبه‌رو خواهد شد، آمده است.

کاراسیک همچنین احتمال داد که این نامه توسط یکی از قدرت‌های منطقه‌یی که رابطه چندان بدی با ایران ندارد، مثل قطر، کویت، عمان، اردن یا حتی یک کشور خارجی مانند روسیه به دست ایران رسیده باشد.

 

ارسال نظر