خروج از برجام پشیمانی تاریخی خواهد داشت

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۱۵
خروج از برجام پشیمانی تاریخی خواهد داشت

ایران|

 «در سال97 پیش‌بینی بیش از 100میلیارد دلار درآمد ارزی داریم؛ بنابراین در کشور مشکل ارزی نداریم.» این عباراتی است که رییس‌جمهوری با بیان آنها تلاش کرده تا پاسخی به انتقادهای این روزهای مخالفان دولت بدهد و تصویری از چشم‌انداز برنامه‌ریزی‌های آتی دولت در حوزه‌های پولی و مالی ارائه کند. مخالفانی که تلاش می‌کنند نوسانات ارزی را به بهانه‌یی برای انتقاد از مجموعه تصمیم‌سازی‌های دولت بدل کنند و هر روز در آتش انتقاد و مخالفت به دولت می‌دمند. رییس دولت دوازدهم سرچشمه نوسانات ارزی را در خارج و راهبردهای دشمنان دانست و خطاب به کارآفرینان و اهالی اقتصاد اعلام کرد که دولت ارز مورد نیاز آنها را برای فعالیت‌های مولد اقتصادی تامین خواهد کرد. در کنار موضوع نوسانات ارزی، رییس دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه امریکا اگر بخواهد از برجام خارج شود به‌زودی خواهد دید که پشیمانی تاریخی برای او به بار خواهد آورد، گفت درباره توانایی دفاعی خود با کسی مذاکره نمی‌کنیم.»

سفر روحانی به استان خراسان‌رضوی نه از شهر مشهد بلکه از سبزوار آغاز شد؛ شهری که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم هم مانند اکثر شهرهای استان خراسان‌رضوی با رای قاطع به روحانی از گفتمان اعتدال حمایت و پشتیبانی کرده بودند و با گذشت بیش از حدود یک سال از انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری در جریان دیدار چهره به چهره با رییس‌جمهوری اجرای مطالبات‌شان را طلب می‌کردند. سفر رییس‌جمهوری به استان خراسان‌رضوی با ورود او به سبزوار آغاز شد و براساس برنامه‌های تدارک دیده شده پس از دیدار با مردم این شهرستان و سخنرانی در جمع آنان، پروژه فولاد جوین را بهره‌برداری کرد. روحانی در فرودگاه سبزوار یکی از اهداف این سفر را پیگیری طرح‌ها و پروژه‌هایی که در سفر قبلی به تصویب رسیده، عنوان کرد و با تاکید بر نهضت اشتغال‌زایی در کشور مجموعه برنامه‌ریزی‌های دولت دوازدهم را در راستای بهبود وضعیت اشتغال‌زایی عنوان کرد. روحانی اما سفری هم به نیشابور داشت. بعد از دیدار با مردم این شهر در ادامه واحد فولاد نیشابور با حضور رییس‌جمهوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ واحدی که براساس اعلام نظر کارشناسان تاثیر قابل‌توجهی در فرآیند اشتغال‌زایی منطقه و بهبود معیشت مردم خواهد داشت. در ادامه این سفر نیز رییس‌جمهور در مشهد مقدس علاوه بر تشرف به بارگاه منور رضوی، نشستی با نخبگان استان خواهد داشت. رحمانی‌‌فضلی وزیر کشور، واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور و رشیدیان استاندار خراسان‌رضوی در این سفر رییس‌جمهور را همراهی می‌کنند. رییس‌جمهوری ایران به برجام و موضع‌گیری‌های رییس‌جمهور امریکا در این خصوص اشاره و بیان کرد: خروج ترامپ از برجام پشیمانی تاریخی برای امریکا خواهد داشت. روحانی دیروز در نخستین روز سفر به خراسان‌رضوی در جمع مردم سبزوار در ورزشگاه شهید مطهری این شهر افزود: به ملت بزرگ ایران و مردم خراسان عرض می‌کنم امریکا در برابر ملت ایران کاری از پیش نخواهد برد. امریکا همیشه علیه ملت ایران فتنه کرده اما هیچ‌گاه در برابر عظمت ایران موفقیت به دست نیاورده است. این‌بار نیز دوباره اشتباه می‌کند و اگر بخواهد از برجام خارج شود به‌زودی خواهد دید پشیمانی تاریخی برای او خواهد بود. رییس‌جمهوری گفت: به ملت ایران با صراحت می‌گویم از چند ماه پیش تمام دستورات لازم به بخش‌های اجرایی کشور داده شده است، به سازمان انرژی اتمی دستورات لازم ابلاغ شده و چند روز پیش نیز با مسوولان ارشد این سازمان صحبت کرده‌ام. روحانی تاکید کرد: مسیر ما روشن است و در بخش اقتصادی نیز دستورات لازم را گرفته‌ایم.

 تحریم هسته‌ای کار اشتباهی بود

روحانی افزود: در برجام سال 92 بنای دولت و ملت ایران این بود که با ایران‌هراسی دروغینی که امریکا و رژیم صهیونیستی در دنیا ایجاد کرده بود، مبارزه کند و به دنیا ثابت کنیم که ملت ایران ملتی صلح‌طلب است. از این رو موفق شدیم سیاست خارجی را با هزینه کمتر اما با عزت و سربلندی پیش ببریم. با برجام می‌خواستیم به مردم دنیا بگوییم تحریم هسته‌یی علیه ایران کار اشتباهی بوده و دنیا باید از این طرح اشتباه خود عقب‌نشینی کند. رییس‌جمهوری گفت: همان‌طور که رزمندگان ایرانی در میدان دفاع مقدس پیروز بودند، نشان دادیم دیپلمات‌های ایرانی نیز با بهترین توانمندی و منطقی‌ترین سخنان می‌توانند پای میز مذاکره مقابل دنیا و 6 قدرت بزرگ جهان سخن گفته و منطق خود را به کرسی بنشانند. از آذر ماه سال 92 نخستین گام رفع تحریم در ایران برداشته شد. توانستیم بخشی از تحریم در زمینه پتروشیمی، خودروسازی و فلزات گرانبها را بشکنیم و بخش دیگر تحریم نیز در سال 94 طی توافق نهایی با 6 قدرت بزرگ دنیا برداشته شد. روحانی ادامه داد: صادرات و فروش نفت پس از برجام دو برابر شد، مبادلات بانکی با دنیا آغاز شد و بیمه شرایط عالی خود را پیدا کرد و صادرات و واردات در مسیر درست خود قرار گرفت. با وجود کارشکنی‌های امریکا، ما به تعهداتی که به دنیا داده‌ایم عمل کرده‌ایم. ترامپ سخنان خود را از 15 ماه پیش شروع کرده و مرتب می‌گوید برجام بدترین توافقی بوده که داشته و به ضرر امریکا و به نفع ایران است، دولت قبلی امریکا در برجام دچار اشتباه شده و ایران سر ما کلاه گذاشته است. رییس‌جمهوری افزود: ما در مذاکرات با منطق حرف زده‌ایم و به توافقی رسیدیم که سازمان ملل متحد نیز آن را تایید کرد.

 آمادگی در برابر سناریوهای امریکایی

او همچنین گفت: درخصوص برجام با وحدت و اتحاد قدم مستحکم و درستی برداشته‌ایم. ما همه متحدیم و با هم هستیم. در چهار و نیم سال گذشته مردم جهان به ایران بزرگ و قدرتمند بالیدند و افتخار کردند. هیچ‌کس در دنیا نیست بگوید کار ما اشتباه بوده جز امریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان که مدعی هستند برجام اشتباه است. روحانی افزود: امروز نیز باید با وحدت پیش رویم، امریکا نسبت به برجام ممکن است چند طرح داشته باشد یا از برجام خارج شود یا به آن لطمه وارد کند یا راه خود را از اروپا جدا کند ولی باید بداند در مقابل تمام توطئه‌ها ایستاده‌ایم.

 

او همچنین به مشکل ارزی اخیر اشاره و بیان کرد: این یکی از توطئه‌های امریکا بود ولی دولت طرح ساماندهی ارز را اجرا کرد و به همان نرخی که اعلام نمود ارز را در اختیار واردکنندگان و کارآفرینان قرار خواهد داد و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

روحانی همچنین گفت: طبق پیش‌بینی درآمد نفتی و غیرنفتی امسال 100 میلیارد دلار و میزان هزینه‌های کشور 70 میلیارد دلار خواهد بود. امریکا بداند ملت ایران با پیروی از رهبری فرزانه انقلاب در مقاطع حساس ایستاده است و ترس و هراسی ندارند.

او افزود: ملت با رهبری فرهیخته و در کنار مسوولان راه پیشرفت و توسعه را ادامه می‌دهد. امریکا هیچ‌گاه در مقابل عظمت ملت و نظام ما موفقیت به دست نیاورده است و نمی‌آورد.

رییس‌جمهوری ادامه داد: مردم ایران در 40سال گذشته با وحدت و همدلی در مسیر نظام و انقلاب گام برداشته‌اند و امسال نیز مردم و تمام جریان‌های سیاسی اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالیون با وحدت، اتحاد و هماهنگی در مقابل ترامپ و رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند. ترامپ باید بداند ملت ما متحد است.

 مذاکره نمی‌کنیم

رییس دولت دوازدهم همچنین گفت: ملت ایران به عهد خود وفادار است اما به صراحت می‌گوید، راجع به سلاح و دفاع از کشور با کسی مذاکره نخواهیم کرد. هر مقدار سلاح، امکانات و موشک مورد نیاز کشور باشد، می‌سازیم و انبار می‌کنیم به کسی ربطی ندارد، ملت ایران برای دفاع خود چه تصمیمی اتخاذ کرده است. ما راجع به قدرت و بنیه دفاعی خود با کسی مذاکره نخواهیم کرد. رییس‌جمهوری افزود: در منطقه نیز به دنبال صلح، ثبات و امنیت هستیم، دنبال جنگ و تنش نیستیم اما اهل دفاعیم و در مقابل هر توطئه‌یی قاطعانه دفاع می‌کنیم. با ترکیه و روسیه درخصوص وضعیت سوریه و با سایر کشورها نیز درخصوص وضعیت یمن درحال مذاکره هستیم. با تروریسم در هر کجای منطقه باشد، مبارزه می‌کنیم و نمی‌گذاریم داعش دیگری در منطقه ایجاد کنید.

روحانی گفت: هفته آینده در زندگی ما تغییری ایجاد نخواهد شد، هر تصمیمی که ترامپ بگیرد در مقابل آن طرح و برنامه داریم و مقاومت می‌کنیم. ملت آزاد، غیور و مقاوم ایران همواره سربلند و دشمنانش ذلیل خواهند بود.

 خراسان رضوی در ایجاد اشتغال سرآمد است

رییس‌جمهوری همچنین گفت: خراسان رضوی استان سرآمد در زمینه ایجاد اشتغال در کشور و جزو استان‌های برتر است؛ پارسال در همه استان‌های کشور جز 6 استان نرخ بیکاری پایین آمد و وضع اشتغال بهتر شد که یکی از استان‌های سرآمد در اشتغال خراسان رضوی با ایجاد 124هزار شغل بوده است.

روحانی ادامه داد: این به معنای تلاش کارآفرینان، بخش خصوصی، مردم، فرهیختگان، معلمان و همه مسوولان اجرایی خراسان رضوی است. رییس‌جمهوری افزود: همچنین پارسال صادرات این استان به خارج از کشور 15درصد نسبت به سال ما قبل افزایش پیدا کرده است.

رییس‌جمهوری گفت: بخش ترانزیت کالا از خراسان رضوی نیز سال گذشته 18درصد نسبت به سال 95 افزایش یافته و تراز بازرگانی 22درصد رشد داشته که این به معنای آن است که خراسان رضوی در مسیر رشد و تعالی درحال حرکت است. خراسان رضوی قطب گردشگری کشور با 30میلیون زائری است که سال گذشته به زیارت آستان مقدس مولی علی بن موسی‌الرضا(ع) شرفیاب شدند، ایران بزرگ ما هر چه دارد از برکت مولایمان امام رضا(ع) است.

روحانی ادامه داد: خراسان رضوی قطب کشاورزی است و بسیار خوشحالم که در بخش کشاورزی این استان در زمینه سامانه‌های نوین آبیاری، گام‌های بسیار ارزشمندی برداشته شده است. در طول دولت‌های گذشته از ابتدای انقلاب تا ابتدای سال 92 کل طرح‌های مربوط به سامانه نوین آبیاری در خراسان رضوی 110هزار هکتار بود اما در طول 4سال گذشته 56 هزار هکتار زمین به سامانه نوین آبیاری مجهز شد که به معنای قدم ارزشمند بخش کشاورزی، کشاورزان و بخش خصوصی است. این مهم با توجه به کم آبی کشور حرکت بسیار ارزشمندی است.

او گفت: 6 هزار و 800 رشته قنات در خراسان رضوی وجود دارد که تصمیم بر احیا و بازسازی حدود 4هزار کیلومتر داشته‌ایم که قرار بر احیای حدود 2هزار کیلومتر آن شد که تاکنون بخش زیادی از این بازسازی انجام شده و بخش دیگری در سال‌های پیش رو اجرا می‌شود.

رییس‌جمهوری افزود: در زمینه انتقال آب با لوله به زمین‌های کشاورزی نیز گام‌های خوبی برداشته شده و 75درصد قول‌های سفر گذشته‌ام به خراسان رضوی اجرا شده و بقیه نیز اجرا می‌شوند. او ادامه داد: در سال‌های پیش‌رو 500کیلومتر لوله‌گذاری در خراسان رضوی انجام می‌شود که نشانگر توجه خاص دولت به مشکل کم آبی در این استان است.

 مشکل کم آبی در کشور

روحانی گفت: بارش در خراسان رضوی امسال در مقایسه با پارسال 50 درصد کاهش داشته که باید مشکل آب را جبران کنیم. خراسان رضوی در محصولات کشاورزی پیشگام و پیشقدم بوده و رشد خوبی در سال گذشته داشت.

او در ادامه سخنانش با ابراز خرسندی از حضور در «شهر عاشقان ولایت و دلدادگان به مولی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) شهر و دیار سربداران سبزوار غیور و سربلند ایران، شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب و داورزن» افزود: سبزوار به عنوان شهر چند هزار ساله تاریخ ایران، شهر علم، شهر دانش، فرهیختگان، علما، دانشگاهیان، فیلسوفان، شعرا و مفاخر بزرگ است و شهر ایثارگران و رزمندگان بزرگ و دلاوران قهرمانی است که در 8 سال دفاع مقدس از سرزمین ایران به خوبی دفاع کردند. رییس‌جمهوری ادامه داد: در این سفر خوشحالم که طرح‌ها و پروژه‌های فراوانی به افتتاح خواهد رسید؛ در خراسان رضوی امروز و فردا 436طرح و پروژه بعد از ماه‌ها و سال‌ها تلاش به افتتاح می‌رسد یکی از طرح‌های مهمی که امروز افتتاح خواهد شد، پارس فولاد سبزوار است.

روحانی گفت: در این دو روز بیش از 30هزارمیلیارد ریال و حدود 200میلیون یورو طرح و پروژه افتتاح می‌شود که این به معنای حرکت اقتصادی مردم غیور خراسان رضوی است.رییس‌جمهوری ادامه داد: لازم می‌دانم از مردم این استان، شهرستان سبزوار و جای جای این دیار به خاطر تلاش و کوشش و فعالیت‌های ارزشمندشان تشکر کنم. روحانی، خراسان رضوی را قطب صنعتی و فولاد ایران توصیف و بیان کرد: در بخش‌های مختلف فولاد در سبزوار، نیشابور و خواف اقدامات خوبی صورت گرفته و توان 12میلیون تن گندله و 13میلیون تن کنسانتره در این استان وجود دارد.

وی خطاب به مردم سبزوار گفت: قول می‌دهم، پروژه‌های مورد تعهد دولت از تکمیل خط راه آهن سبزوار گرفته تا تکمیل بیمارستان حکمتیه و ورزشگاه 15هزار نفری این شهرستان پایان یابد.

روحانی افزود: برای اجرای همه تعهدات در زمینه علم، دانش و بهداشت و درمان، پزشکی، عمران شهری و روستایی و نیز ارتباطات و معادن قدم‌های ارزشمندی با کمک مردم برداشته می‌شود.

 

 

 

ارسال نظر