خرید 9 تن طلا در 3 ماهه اخیر

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۰۵۰

  گروه بانک و بیمه|

بر اساس اعلام شورای جهانی طلا از بهمن ماه 1396 تا اردیبهشت 97 بیش از 9تن طلا در ایران پیش‌فروش شده است و این خبر نشان می‌دهد که به دنبال اعلام برنامه‌های کنترل بازار ارز که شامل فروش اوراق سپرده ریالی با نرخ 20درصد، اوراق سپرده ارزی و پیش‌فروش سکه در شعب بانکی و حراج سکه در بانک کارگشایی بوده است، با پیش‌فروش و حراج بیش از 820 هزار سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه تاکنون به میزان بیش از 9 تن طلا وارد بازار شده است.

به گزارش «تعادل» بر اساس برآورد وزنی هر قطعه سکه ربع، نیم یا سکه تمام و میزان پیش‌فروش بیش از 820هزار سکه، حداقل باید رقمی معادل 20تن طلا برای ضرب و عرضه این تعداد سکه مورد استفاده قرار گیرد. اما از آنجا که محدودیت در ضرب سکه وجود داشته و تعدادی از این سکه‌ها در سررسیدهای 6ماهه و یک‌ساله قرار است تحویل شود، لذا تاکنون بیش از 9 تن آن به بازار عرضه شده است.

از سوی دیگر به خاطر محدودیت در ضرب سکه‌ها، شبکه بانکی اعلام کرده که فعلا از پیش‌فروش سکه به صورت یک‌ماهه و 3ماهه خودداری می‌شود تا در فرصت باقیمانده بانک مرکزی بتواند تعداد مورد نیاز برای تحویل در سررسید 6ماهه و یک‌ساله را ضرب و به بازار عرضه کند.

اما کارشناسان معتقدند؛ نکته حایز اهمیت آن است که با وجود عرضه بیش از 9تن طلا به صورت سکه به بازار در سه ماه اخیر همچنان تقاضا برای سکه در بازار بالاست و به دنبال التهاب بازار ارز، محدودیت در عرضه و تقاضای ارز، تقاضا برای سفته‌بازی، حفظ ارزش پول و سایر عوامل اثرگذار بر بازار ارز و طلا، همچنان نرخ سکه در حال افزایش است و در روزهای اخیر که اخبار مرتبط با نزدیک شدن به زمان تصمیم‌گیری امریکا برای ماندن یا خروج احتمالی از برجام مطرح شده است، بار دیگر خبر افزایش قیمت سکه به مرز 2میلیون تومان مطرح شده و این اخبار نشان‌دهنده این واقعیت است که با وجود عرضه 9 تن طلا به بازار طلا و سکه به خاطر تحولات بازار ارز و همچنین توقف پیش‌فروش سکه یک‌ماهه و 6ماهه، فشار تقاضا برای بازار سکه و طلا رو به افزایش است و حداقل تا اعلام تصمیم امریکا در مورد برجام ادامه خواهد داشت.

به گزارش بلومبرگ، بعد از کاهش ارزش پول ملی ایران در ماه‌های اخیر و افزایش نگرانی‌ها نسبت به خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، ایرانیان در 3ماهه نخست امسال بیش از گذشته به خرید طلا روی آورده‌اند.

 آمارهای منتشر شده توسط شورای جهانی طلا نشان می‌دهد، «به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از تشدید تنش‌ها در روابط ایران و امریکا و چشم‌انداز اقدامات کنترلی ارزی» میزان تقاضا برای خرید سکه و شمش طلا در ایران در 3ماهه نخست سال به 9.3 تن رسیده که بالاترین رقم طی 3 سال گذشته بوده است.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا تا 12 ماه مه ‌فرصت دارد در مورد ماندن امریکا در برجام یا خروج از این توافق و تحریم مجدد ایران تصمیم‌گیری کند. ارزش ریال ایران طی چند ماه گذشته به پایین‌ترین رقم خود رسیده است.

دولت ایران در ماه آوریل اقداماتی را برای یکسان‌سازی نرخ ارز صورت داد. براساس این گزارش، برخلاف رشد تقاضا برای خرید سکه و شمش، مصرف جواهرات در ایران در 3ماهه نخست امسال نسبت به یک سال قبل 16 درصد کاهش یافته و به 10.7 تن رسیده است.

به گفته آلیستیر هیوئیت، رییس بخش اطلاعات بازار شورای جهانی طلا، بعد از آنکه دولت ایران در سال گذشته مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی را بر جواهرات اعمال کرد، خریداران ایرانی بیشتر به دنبال خرید سکه و شمش به عنوان سرمایه‌گذاری هستند تا خرید جواهرات.

 

ارسال نظر