روایت نماینده مجلس از موانع قراردادهای خرید هواپیما

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۰۷

عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: بیشترین مشکلات پیش روی بویینگ برای فروش هواپیما به ایران مبادلات بین‌بانکی است که تا رفع نشود قراردادها به سرانجام نمی‌رسد. سیدکمال‌الدین شهریاری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به قراردادهای منعقد شده درخصوص نوسازی ناوگان هوایی کشور، گفت: هیچ مشکلی برای تحویل هواپیماهای ایرباس طبق قراردادها وجود ندارد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با یادآوری مشکل پیش روی تحویل ایرباس‌ها به ایران، افزود: پرداخت وجه و سهم طرف ایرانی مشکل اصلی این قرارداد است. وی ادامه داد: باتوجه به فاینانس بودن قرارداد و تغییراتی که در نرخ ارز رخ داده و مشکلاتی که در زمینه مبادلات ارزی پیش آمده در تحویل ایرباس وقفه و تاخیر ایجاد شده است.

بویینگ به نسبت ایرباس تعهد بیشتری به تحریم‌ها دارد

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه درخصوص قرارداد با بویینگ قضیه تفاوت دارد، تصریح کرد: بویینگ به نسبت ایرباس تعهد بیشتری به تحریم‌های امریکا دارد ضمن اینکه مسائلی که در مورد ایرباس به لحاظ مالی وجود دارد در قراردادهای بویینگ نیز وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه لازمه تولید هواپیما وجود تقاضاست، گفت: هواپیما مانند کالاهای دیگر نیست که تولید و بعد عرضه شود، همیشه تقاضا باید عرضه را مدیریت کند از این رو باید متقاضیان سفارش داده تا کارخانه‌ها تولید کنند. وی ادامه داد: بنابراین اگر ایران در 4 سال گذشته سفارشی برای ساخت هواپیما به بویینگ داده بود و پس از ایران هم کشورهای دیگری سفارش ساخت داده باشند، اگر ایران نتواند به تعهدات ضمن قرارداد یا در زمان قرارداد خود عمل کند شرکت سازنده، هواپیمایی که ساخته را به کشوری که در نوبت بعد از ایران بوده، واگذار می‌کند. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه هواپیما چیزی نیست که کارخانه تولید کرده و بعد به‌دنبال مشتری بگردد، افزود: همیشه مشتری‌ها باید پیش‌تر سفارش خود را اعلام کنند و براساس نوع قرارداد و زمان سفارش، زمان تحویل هواپیما تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر یکی از کشورها نتواند طبق قرارداد به تعهدات خود عمل کند هواپیمای تولید شده دیگر برای آن کشور انبار نمی‌شود، گفت: هواپیمای تولید شده باید از خط تولید خارج و در صف سرویس‌دهی قرار بگیرد از این رو تحویل هواپیما به امارات امری عادی است. شهریاری با تاکید بر اینکه بویینگ از برهم خوردن قرارداد با ایران ضرر نمی‌کند، افزود: سازندگان هواپیما به‌ویژه بویینگ و ایرباس به قدری متقاضی در صف دارند که آنها به برخی‌ها زمان تحویل 10ساله می‌دهند به‌همین دلیل آنها مشتریانی که راحت‌تر بتوانند با آنها معامله کنند را در اولویت قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: برای شرکت‌هایی مانند بویینگ و ایرباس کشوری مانند ایران که متاسفانه امریکا و غرب برای انجام معاملات آن مشکل ایجاد می‌کند مشتری مناسبی به شمار نمی‌رود.

خرید هواپیماها با فاینانس داخلی صورت خواهد گرفت

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه خرید هواپیما با فاینانس داخلی صورت خواهد گرفت، افزود: سرمایه‌گذاران داخلی پول آن را تامین کرده و بعد از محل فروش بلیت وجوه فاینانسر برگردد. وی تاکید کرد: بیشترین مشکلات پیش روی بویینگ در این حوزه مبادلات بین‌بانکی است که تا رفع نشود قراردادها به سرانجام نمی‌رسد.

شهریاری با بیان اینکه خرید هواپیما 100درصد به‌نفع کشور است، گفت: حمل‌ونقل هوایی یک صنعتی است که هر کشوری سعی می‌کند سهم بیشتری از این صنعت را به خود اختصاص دهد. باتوجه به موقعیت ژئوپلیتیکی و جغرافیایی کشورمان در منطقه می‌توانیم به پلی میان شرق و غرب تبدیل شویم. وی ادامه داد: ایران از یک طرف به دروازه‌های اروپا متصل بوده و از سوی دیگر دروازه آسیا محسوب می‌شود از این رو از نظر جایگاه جغرافیایی شاید بهترین موقعیت را برای حمل و نقل هوایی و پروازهای بین‌المللی داشته باشیم که متاسفانه بعد از انقلاب به‌دلیل نداشتن تجهیزات و هواپیما این فرصت از ما گرفته شده و کشوری مانند ترکیه و دوبی جایگزین شده‌اند. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قبل از انقلاب با داشتن پیشرفته‌ترین هواپیماها در واقع نخستین خطوط دنیا را دراختیار داشتیم، تصریح کرد: خرید هواپیما و تجهیز ناوگان به هواپیماهای با سن کم و نسل سوم ضرورت دارد.

 

ارسال نظر