معاون وزیر کار: برخی در سایه واژه‌ها، تنبلی خود را توجیه می‌کنند

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۴۰۹

معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده از برخی واژه‌ها مانند «ژن خوب» را آفتی برای توجیه تنبلی‌ها و سستی‌ها دانست.

به گزارش ایرنا، «علی سرزعیم» روز گذشته در سلسله نشست‌های «دورنما» با عنوان «آنچه دانشگاه به شما نمی‌آموزد» در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: برخی سعی می‌کنند ژن خوب را در جامعه ترویج کنند تا برای تنبلی‌های خود توجیه تئوریک داشته باشند؛ این موضوع شاید در مقطعی موثر باشد اما تلاش افراد باید در بلندمدت خود را نشان دهد. استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر نیاز به ژن خوب برای ورود به رده‌های مدیریتی و سیاسی تصریح کرد: نباید برای توجیه کاستی‌ها و تنبلی‌های خود، از افراد موفق جامعه به عنوان ژن خوب نام ببریم.

معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایران تا اندازه‌یی توسعه یافته است و ایرانی‌ها به میزان زیادی باهوشند که حرف‌های خوب و هوچی‌گری‌ها را تمییز می‌دهند.

وی فساد را یکی از مشکلات اصلی در کشور دانست و گفت: فساد به سبب انتخاب راه غلط ایجاد می‌شود اما نمی‌توان گفت هر کسی پیشرفت کرده راهش غلط بوده است، زیرا بسیاری از کارآفرینان زحمت‌های زیادی کشیده‌اند تا به موفقیت برسند.

استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به پرسش دیگری درباره نافهمی دوجانبه دانشگاهیان و سیاستمداران گفت: این مساله نه در کشور ما که در دیگر نقاط جهان نیز وجود دارد. وی ادامه داد: اگر کشور ما به آن سطحی که باید نرسیده، به دلیل کمبود علم و دانش است و هیچ راهی جز افزایش علوم نداریم.

به گفته وی، تحلیل خوب گام موثری است و در این میان بازاریابی اهمیت بسیاری دارد. بنابراین بین تهیه تحلیل خوب، بازاریابی خوب و شبکه‌سازی برای انتقال تحلیل‌ها باید توازن ایجاد کرد. سرزعیم افزود: مسائلی که در سیاست‌گذاری مطرح می‌شود با کنار گذاشتن موارد حاشیه‌یی، به مسائل بسیار ساده‌یی تبدیل می‌شوند.

وی راه‌حل مشکلات را اصلاح سیاست‌ها دانست و گفت: سیاست‌گذاری به سیاست‌ورزی تنه می‌زند؛ برای تغییر سیاست‌ها باید اعتماد را جلب و کنترل کرد. سرزعیم گفت: وقتی در حوزه سیاست‌گذاری وارد می‌شوید، نورافکن‌های جامعه از جمله رسانه‌ها روی شما متمرکز می‌شود.

معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سیاست‌های اقتصادی برنده‌ها و بازنده‌هایی را در بازار ایجاد می‌کند که اینها سعی می‌کنند به انحای مختلف نمایندگانی در جلسات داشته باشند و در سیاست‌گذاری افراد را تحت تاثیر قرار دهند و داده‌هایی را تعریف می‌کنند که شما تسلیم شوید.

وی با بیان اینکه افراد صاحب تخصص در حوزه‌های متعدد کم است، اضافه کرد: بازار نه برای دانش که برای مهارت حل یک مساله، ارزش قائل است و باید دانش تخصصی را خوب آموخت.

این استاد دانشگاه گفت: تجربه به ما برای تبدیل دانش به مهارت کمک می‌کند. معاون امور اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مدیریت خوب به مطالعه برای دستیابی به ایده‌ها و تحلیل‌های خوب نیازمند است و اینکه مدیریت خوب از خلاقیت شخصی به دست می‌آید، تصور غلط برخی افراد است.  وی افزود: اقتصاد، علمی سخت به شمار می‌رود اما مهم‌ترین مزیت آن این است که چشم‌ها را به روی مسائل باز می‌کند و علم تحریک انگیزه‌هاست؛ اینکه مدرک دکترا بگیریم اما از داده‌های اقتصادی کشور اطلاعی نداشته باشیم، ثمری ندارد.

 

 

ارسال نظر