پایتخت در انتظار شهردار

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۲۳
پایتخت در انتظار شهردار

 مجید اعزازی   

دبیر گروه مسکن و شهرسازی

در شرایطی که اغلب اعضای شورای شهر تهران از تغییر فرآیند و معیارهای انتخاب شهردار سخن به میان می‌آورند، برخی رسانه‌ها طی روزهای گذشته از فهرست 10نفره کاندیداهای شهرداری تهران رونمایی کردند. در این میان آن‌گونه که یکی از اعضای شورای شهر گفته به نظر می‌رسد، انتخاب شهردار پایتخت یک ماه طول بکشد. این در حالی است که تعلل در انتخاب شهردار تهران دست‌کم 6پیامد منفی خواهد داشت.

1- در حال حاضر اگر چه بنا به مصوبه شورای شهر تهران، مدیریت شهری توسط حسینی‌مکارم ‌سرپرست شهرداری تهران اعمال می‌شود، اما ناگفته پیداست که جایگاه «سرپرستی» متزلزل و موقتی است و از همین‌رو هر فردی در آن قرار گیرد، صرفا تن به امور جاری شهر می‌دهد و از مداخله در ترسیم آینده‌های دور و نزدیک امور شهری اجتناب می‌کند.

2- در صورت طولانی‌تر شدن فرآیند انتخاب شهردار، احتمال اعمال فشار گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی بر اعضای شورای شهر تهران با هدف اثرگذاری بر تصمیم آنها بیشتر شده و احتمال انحراف در انتخاب شهردار مناسب برای پایتخت افزایش می‌یابد.

3- با توجه به اینکه از زمان استقرار مدیریت شهری جدید تاکنون حدود 8 ماه از دوره 4ساله شهرداری سپری شده و احتمالا یک‌ماه دیگر نیز به این مدت اضافه خواهد شد، عملا عمر مفید 4ساله فعالیت شهردار بعدی به حدود 3سال تقلیل می‌یابد و زمینه لازم برای پیگیری مسیر ضد فساد محمدعلی نجفی و همچنین انجام سایر اصلاحات مورد نیاز در کوچه  پس‌کوچه‌های بروکراسی حاکم بر شهرداری تضعیف می‌شود.

4- تهران آبستن حوادث ریز و درشتی همچون زلزله، فرونشست و فروریزش زمین، برج‌های ناایمن و مستعد خلق حوادث مشابه فاجعه پلاسکو و... است. طی روزهای پس از تعطیلات نوروز گسل‌های واقع در شرق و غرب تهران به کرات لرزیدند و به گفته کارشناسان زلزله‌شناسی این فعالیت‌های زمین شناختی احتمالا منجر به تحریک گسل‌های غربی پایتخت شده است. در چنین شرایطی تهران نیازمند یک «شهردار تمام» است تا یک شهردار نیمه‌ تمام به اسم سرپرست. بی‌گمان یکی از وظایف شهردار آینده تهران، رایزنی، همفکری و همکاری درون‌سازمانی و برون‌سازمانی برای به حداقل رساندن تلفات ناشی از حوادث احتمالی است.

5- با پذیرش استعفای محمدعلی نجفی از سوی اعضای شورای شهر تهران در نشست سه‌شنبه هفته گذشته این شورا، خبر استعفای سه معاون نجفی رسانه‌یی شد. اگر چه هر یک از این خبرها تکذیب یا گفته شد که استعفاها مربوط به قبل از پذیرش استعفای نجفی از شهرداری تهران بوده است، اما به هر روی در حال حاضر سه پست کلیدی و رده بالا در شهرداری خالی است یا متصدیان آنها مستعفی هستند و در صف انتظار خروج از خیابان بهشت قرار دارند. این استعفاها ارکان مدیریت شهری را متزلزل و معلق کرده است، به گونه‌یی که بدنه کارشناسی و زیرمجموعه هر یک از معاونت‌های یاد شده نسبت به پیگیری امور دلسرد یا حتی بدبین شده است.

6- بلاتکلیفی و تعلیق اعمال مدیریتی یک‌دست و منسجم بر مجموعه شهرداری تهران، فرصت را بیش از پیش برای سوءاستفاده‌کنندگان از اموال شهروندان در شهرداری فراهم می‌آورد و زمینه‌های از بین رفتن دستاورد‌های 7.5ماه گذشته شهرداری در مبارزه با فساد و شفاف‌سازی را هموار می‌کند.

با توجه به اینکه شورای شهر تهران موظف است، پیامدهای منفی تعلل در انتخاب شهردار را به حداقل برساند و از سوی دیگر اعضای همین شورا کمتر از یک‌سال پیش (حدود 8ماه قبل) مسیر انتخاب شهردار را طی کرده است، به نظر می‌رسد اینک پیمودن این مسیر برای اعضای شورای شهر آسان‌تر از بار نخست باشد، چرا که آنها طی ماه‌های گذشته آگاهی بهتر و کامل‌تری نسبت به مسائل شهر تهران پیدا کرده و عملکرد یک شهردار ایده‌آل را نیز از نزدیک دیده‌اند و به همین دلیل هم در حال حاضر بهتر می‌دانند که پایتخت به چه شخصیتی برای پوشیدن جامه شهرداری و خدمت به شهروندان نیاز دارد.

 

 

ارسال نظر