زنگنه: بازار جهانی نفت نباید سیاسی شود

۱۳۹۷/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۷۵۸

 بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت ایران در حاشیه شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در پایتخت هند با اشاره به شرایط جدید جغرافیای سیاسی منطقه گفت: سیاسی شدن بازار نفت سبب آسیب به مصرف‌کنندگان و همچنین تولید‌کنندگان این محصول راهبردی خواهد شد. به گزارش ایرنا زنگنه روز گذشته در مصاحبه با خبرنگاران ایرانی در دهلی‌نو افزود: این نشست بر چالش‌های پیشروی عرضه نفت و گاز در جهان تمرکز داشت. وی تصریح کرد: نظر ایران بر آن است که اگر چه نقش نفت در آینده کمرنگ‌تر خواهد شد اما این محصول همچنان به ایفای نقش خود در بازارهای جهانی ادامه خواهد داد و کشورهای جهان حداقل تا سال 2040 به نفت احتیاج خواهند داشت، بنابراین در این حوزه هنوز احتیاج به سرمایه‌گذاری حس می‌شود.

وزیر نفت ایران درباره اوضاع فعلی حوزه انرژی در جهان تاکید کرد: بازار نفت باید غیرسیاسی باشد و به گاز نیز در بازار‌های جهانی اهمیت داده شود. سیاسی شدن بازار نفت سبب آسیب به مصرف‌کنندگان و همچنین تولید‌کنندگان نفت خواهد شد، چون این بازار یک مجموعه به هم پیوسته است و آسیب به یک کشور سبب آسیب به سایر کشورها خواهد شد.

زنگنه در خصوص روابط هند و ایران در حوزه انرژی و مسائل موجود بین دو کشور درباره میدان گازی «فرزاد ب» گفت: پس از سفر رییس‌جمهوری ایران به هند، روابط دو کشور هر روز بهبود پیدا کرده است. وی با اشاره به دیدار با «دارمندرا پرادان» همتای هندی خود و دیگر سران نفتی این کشور قبل از مراسم افتتاحیه اجلاس تصریح کرد: چشم‌انداز همکاری‌های ایران و هند در زمینه انرژی بسیار مثبت است و دو کشور در زمینه میدان گازی فرزاد ب نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی به دست آورده‌اند.

او خاطرنشان کرد که در دیدار با پرادان، از شرکت‌های هندی و ایرانی درخواست کرده است مسائل اصلی و مهم پیرامون میدان گازی فرزاد ب را تا دو ماه نهایی کنند. زنگنه گفت: این مسائل مهم شامل طرح جامع توسعه میدان گازی فرزاد ب و زمانبندی این پروژه است که باید میان دو کشور نهایی شده و سپس برای اجرایی کردن این توافق 400 صفحه‌یی همکاری نزدیکی بین آنها آغاز شود.

 

 

ارسال نظر