ولایتی: همه گزینه‌ها در صورت خروج امریکا از برجام روی میز است

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۰۸

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر امریکایی‌ها بخواهند برجام را ترک کنند یا هر اقدام خلاف متن برجام توسط هر کشوری مستقیم یا غیرمستقیم صورت بگیرد، دست ایران باز است تا انتخاب خود را داشته باشد. همه گزینه‌ها روی میز است.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر ولایتی روز گذشته در حاشیه دیدار با بیستر یستکی، رییس هیات باشگاه گفت‌وگوهای والدای روسیه در پاسخ به سوالی درباره خروج احتمالی امریکا از برجام این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: ایران پایبند به برجام است و تا به حال هم به آن عمل کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اینگونه نیست که ناچار باشیم یک راه‌حل را در نظر بگیریم و خود را در بن بست قرار دهیم. در صحنه بین‌المللی کمتر کشوری پیدا می‌شود که در استقلال و اعتماد به نفس لازم مثل ایران عمل کرده باشد و در آینده هم همینطور خواهد بود.

ولایتی تصریح کرد: با توجه به استقلال و اقتداری که ایران در تصمیم‌گیری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی دارد ما هر گزینه‌یی که به مصلحت ملی باشد، آن را انتخاب خواهیم کرد.

ولایتی در پاسخ به سوالی درخصوص تبادلات ارزی میان ایران و روسیه با توجه به افزایش قیمت دلار و اینکه چه راهکاری برای تبادلات ارزی دو کشور وجود خواهد داشت، گفت: این موضوعی است که توسط اقتصاددان‌ها و متخصصین پولی و بانکی باید بحث شود چراکه بحثی فنی است. ما با یک ارزیابی کلی می‌توانیم، تاکید کنیم که یکی از راه‌های نجات کشورها در مساله مالی و بانکی این است که پول ملی خود را تقویت کنند.

وی ادامه داد: ما هر چه روابط اقتصادی دو کشور را با واحدهای پولی دو طرف انجام دهیم، باعث می‌شود آسیب‌پذیری ما در برابر نوسانات ارزی خارجی کمتر شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اکنون در کشورهای مجموعه بریکس شامل روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل بخشی از مبادلات خود را با پول ملی انجام می‌دهند و حتی می‌توان اعتبارهای متقابلی در کشورها ایجاد کرد و براساس آن کالاها را مبادله کرد و از طریق اعتبارات بین بانکی دو کشور تسویه نهایی صورت بگیرد.

ولایتی یادآور شد: رابطه ایران و روسیه هر روز شکوفاتر می‌شود و البته این شکل رابطه که براساس احترام متقابل، حقوق برابر و همکاری نزدیک و صمیمانه است در دوره اخیر بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: ایران و روسیه به عنوان دو کشور مستقل و مقتدر با یکدیگر همکاری می‌کنند بدون اینکه اجازه دخالت در امور داخلی یکدیگر بدهند و اگر حضوری در صحنه‌های منطقه‌یی داریم براساس همکاری‌های مشترک خواهد بود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تجربه سوریه تجربه خوبی بود. با وجود عدم شناختی که در این نوع همکاری‌ها وجود داشت اما عملکرد دو طرف کاملا مدبرانه بود؛ البته ممکن است در حین عمل هم مشکلاتی پیش آید که با تدبیر دو طرف حل می‌شود که تاکنون هم حل شده است و همچنان این همکاری‌ها می‌تواند تسری پیدا کند.

ولایتی در ادامه درباره جلسه دیدار با هیات روسی گفت: هر دو طرف معتقدیم که روابط دو کشور باید براساس شناخت متقابل و اعتماد متقابل باشد.

وی افزود: این گفت‌وگوهایی که بین ما انجام می‌شود به عنوان گروه‌های مطالعاتی قطعا می‌تواند هموار‌کننده روابط بین ایران و روسیه باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تا آنجا که تا به حال مسوولان ایران و روسیه بیان کردند مسیر دو کشور روابط راهبردی است.

ولایتی با بیان اینکه همکاری‌هایی که ایران و روسیه در ارتباط با سوریه انجام دادند مجموعه همکاری‌های راهبردی است، گفت: در آینده نیز در رابطه با دریای خزر، قفقاز، آسیای مرکزی، افغانستان، آسیا، همکاری شانگهای و بریکس گام‌هایی را برخواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: بدون تردید ایران و روسیه با توجه به نقش آنها در حفظ امنیت منطقه و تلاش‌های بین‌المللی دو کشور تاثیرگذار در صحنه بین‌المللی و منطقه‌یی هستند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همکاری‌هایی که تا به حال داشتیم، توسعه خواهد یافت و روابط دو جانبه ایران و روسیه رو به پیشرفت است.

وی افزود: هر دو کشور معتقدیم که ایران و روسیه در همکاری‌های ترانزیتی بتوانند کالاهای روسیه را از طریق ایران به آسیای جنوبی و شرقی و برعکس برسانند.

ولایتی یادآور شد: همکاری‌های دو کشور موجب خواهد شد که بتوانیم از منافع مشترک خودمان در این منطقه حمایت کنیم و از این طریق بتوانیم جلو توسعه‌طلبی امریکایی‌ها و متحدانشان را بگیریم تا اینکه منطقه روی آرامش را ببیند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: هر دو کشور معتقدیم که اداره امور کشورهای منطقه فقط به دست مردم منطقه و حکومت‌های قانونی آنها باید باشد.

در ادامه بیستر یستکی، رییس هیات باشگاه گفت‌وگوهای والدای روسیه گفت: دیدار بسیار خوبی داشتیم و مرحله بسیار مهمی در روابط و گفت‌وگوی دوجانبه بین دو کشور بود. وی با بیان اینکه آینده دنیا بستگی بسیار زیادی به روابط ایران و روسیه دارد، افزود: ولی برای اینکه آینده را به صورت موثر و کارآمد‌ سازیم در مرحله اول باید همدیگر را بشناسیم و اعتماد بسیار خوبی به هم داشته باشیم و فرصتی را برای شفاف کردن مهم‌ترین مسائل ایجاد کنیم. این عضو هیات روسی یادآور شد: دنیا به صورت رادیکالی در حال تغییر است و ما هم باید برای این تغییراتی که به سرعت انجام می‌شود خود را آماده کنیم.

 

ارسال نظر