اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۳۷

  اتحادیه اروپا و ژاپن بر اجرای برجام تاکید کردند

فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «تارو کونو» وزیر امور خارجه ژاپن روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی بر حمایت و تعهد قوی خود نسبت به توافق هسته‌یی جامعه بین‌المللی با ایران (برجام) و اجرای آن تاکید کردند.  به گزارش ایرنا، سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: موگرینی نماینده عالی این اتحادیه در امور خارجی و سیاست امنیتی صبح روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه ژاپن مسائل مختلف از جمله توافق هسته‌یی با ایران را مورد بررسی قرار داد. دو طرف در این گفت‌وگو، تعهد قوی خود به برجام و اجرای آن را مورد تاکید قرار دادند.

موگرینی در این ارتباط از کمک ژاپن در زمینه اجرای برجام از جمله از طریق کمک‌های فنی تشکر کرد.

بر اساس این بیانیه، دو طرف در این گفت‌وگو همچنین اوضاع شبه‌جزیره کره را با توجه به تحولات اخیر مورد بررسی قرار دادند و موگرینی موضع اتحادیه اروپا مبنی بر تعامل انتقادی با کره و اعمال فشار از طریق تحریم در کنار تلاش برای رسیدن به راه‌حلی از طریق مذاکره در زمینه تهدیدهای ناشی از برنامه هسته‌یی و موشکی کره‌شمالی را مورد تاکید قرار داد.

همزمان با حمایت مجدد دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و ژاپن از برجام، کشورهای اروپایی نیز در تلاش هستند تا ادامه اجرای برجام را به عنوان یک توافق مهم بین‌المللی تضمین کنند.

در همین ارتباط رسانه‌های آلمان روز پنج‌شنبه گزارش دادند که آنگلا مرکل صدراعظم این کشور اوایل اردیبهشت ماه در واشنگتن با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده دیدار می‌کند. ترامپ قرار است، تصمیم خود درباره تمدید تعلیق تحریم‌ها و ادامه اجرای برجام را روز 12 مه (22 اردیبهشت) اعلام کند و اروپایی‌ها به تلاش‌های خود برای حفظ برجام ادامه می‌دهند.

در همین حال قرار است، روز 24 آوریل (چهارم اردیبهشت) نیز امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه با ترامپ در واشنگتن دیدار و گفت‌وگو کند.

  وزیر کشور، رییس گازپروم و مشاوران پوتین  در لیست تحریم امریکا

 وزارت خزانه‌داری امریکا 38 فرد و نهاد روس ازجمله مقامات سیاسی و رهبران تجاری قدرتمند این کشور را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

به گزارش فارس، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که امریکا 38 فرد و نهاد روسیه را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.  پیش از این رسانه‌های امریکایی از احتمال تحریم رهبران تجاری و مقامات سیاسی روسیه از سوی واشنگتن خبر داده بودند.

در لیست جدید امریکا نام افرادی همچون سلیمان کریم‌اف از مشاوران نزدیک پوتین، کوریل شامالوف داماد پوتین و سرگئی فورسنکو دیده می‌شود.

براساس این گزارش، پاتروشف معاون شورای امنیت ملی روسیه، الکسیس میلر رییس شرکت گازپروم روسیه، آندری کاستین رییس بانک وی تی بی، ولادیمیر کولوکولتسف وزیر امور داخلی، کنستانیتن کوساچف رییس کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه، میخاییل فرداکوف رییس مرکز مطالعات استراتژیک روسیه و ویکتور زولوتف فرمانده گارد ملی روسیه نیز در این لیست دیده می‌شوند.  خزانه‌داری امریکا همچنین شرکت راسل، گروه تجاری رنووا، Basic Element و Russian Machines را مورد تحریم قرار داده است.  بنابر گزارش‌ها، اولگ دریپاسکا میلیاردر روسی که با پائول مانفورت از مقامات کمپین انتخاباتی ترامپ مرتبط بود نیز در لیست تحریم‌ها دیده می‌شود.  براساس گزارش آسوشیتدپرس در لیست نام 7 تاجر قدرتمند همچنین 17مقام سیاسی روس وجود دارد.  تنش در روابط میان امریکا و روسیه بعد از مساله سرگئی اسکریپال، جاسوس روس که در انگلیس هدف حمله با گاز سمی قرار گرفته، تشدید شده است.

مسکو هر گونه دست داشتن در موضوع اسکریپال را قویا رد کرده است.

به دنبال درخواست اروپا از امریکا، واشنگتن بیش از 60 دیپلمات روس را از این کشور اخراج و کنسولگری مسکو در سیاتل را تعطیل کرد. در مقابل روسیه نیز ده‌ها دیپلمات امریکا را اخراج و کنسولگری واشنگتن در سن‌پترزبورگ را بست.

با این حال خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید که این تحریم‌ها قبل از بحران اسکریپال تهیه و برنامه‌ریزی شده بود.

 

ارسال نظر