خروج ۳۵۰ هزار معلم از چرخه تدریس تا 2 سال دیگر

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۳۵

 نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۳۵۰هزار معلم بازنشسته می‌شوند.  قاسم احمدی‌لاشکی در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه آموزش و پرورش در سال‌های آینده با چالش کمبود معلم روبه‌رو است، گفت: امروزه حدود 928هزار فرهنگی در کشور مشغول به فعالیت هستند اما تا پایان سال 1399 حدود 350 هزار معلم بازنشسته می‌شوند؛ یعنی حدود یک‌سوم از نیروهای فعال این وزارتخانه سال‌های آینده از چرخه تدریس خارج می‌شوند.  نماینده نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: ظرفیت جذب و تربیت دانشجو در دانشگاه فرهنگیان محدود است چراکه 64 پردیس دانشگاهی در مراکز استان‌ها وجود دارد و حدود 32 دانشگاه در خارج از مراکز استان‌ها موجود است؛ این تعداد دانشگاه در بهترین حالت نمی‌تواند نیاز کشور به معلم را رفع کند بنابراین باید برای این موضوع فکری اساسی کرد.

بی‌سوادی نتیجه کمبود معلم

احمدی با بیان اینکه کمبود معلم تاثیرات نامطلوب بسیاری را در سیستم آموزشی کشور به دنبال دارد، اظهار کرد: یکی از این مشکلات را می‌توان بالا رفتن نرخ بی‌سوادی در کشور دانست؛ براساس سرشماری نفوس و مسکن 1395 بالغ بر 9 میلیون نفر در کشور بی‌سواد هستند.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: کمبود معلم باعث شده معلم موردنیاز بیشتر روستاها و عشایر تامین نشود و به همین دلیل کودکانی که در سنین ورود به مدرسه هستند نتوانند آموزش‌های لازم را ببینند در نتیجه هر روز به تعداد بی‌سوادان افزوده شود. وی خاطرنشان کرد: مدارس استثنایی کشور نیز به نیروهایی نیاز دارند که از تخصص کافی برای آموزش دانش‌آموزان استثنایی برخوردار باشند این در حالی است که این مدارس نه تنها با کمبود جدی نیروی متخصص روبه‌رو هستند بلکه ممکن است در سال‌های آینده با کمبود معلم نیز مواجه شوند. نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای موجود برای حل این مشکل، افزود: می‌توان با استفاده از روش 2+2 بخشی از این مشکل را برطرف کرد؛ در این روش امکانات دانشگاه‌های معتبر دراختیار دانشگاه فرهنگیان قرار می‌گیرد تا بتوانند دانشجوی موردنیاز خود را تربیت کنند.

تمام مطالبات سال 96 فرهنگیان

تا پایان فروردین تسویه شود

در همین حال سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس معتقد است آموزش و پرورش باید تمام مطالبات سال 96 معلمان را در فروردین ماه تسویه کند در غیر این صورت در طول سال درگیر مسائل مالی خواهد ماند. سیدحمایت میرزاده با اشاره به عدم پرداخت حقوق 6ماهه دوم سال گذشته معلمان خرید خدماتی و ساعت حق‌التدریسِ معلمان شاغل، گفت: متاسفانه سال 96 پرداخت مطالبات فرهنگیان در بدترین شرایط انجام شد چراکه علاوه بر حقوق معلمان خدمات خرید، دستمزد حق‌التدریسی‌ها، حق‌الزحمه و مطالبات قانونی آنها در بسیاری موارد دیگر نیز پرداخت نشده و این موضوع نارضایتی فرهنگیان را به‌دنبال داشته است.

کمیسیون آموزش مجلس پیگیر عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان

نماینده گرمی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ادامه این شرایط بیش از این به کیفیت آموزشی لطمه زده و مشکلات آموزش و پرورش را دوچندان خواهد کرد، ادامه داد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، این مهم را در نخستین جلسات سال جدید با دعوت از وزیر پیگیری خواهد کرد. وی اضافه کرد: مسوولان آموزش و پرورش در حالی اقدام به خرید خدمات آموزشی می‌کنند که معلمان آنها 6 ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند لذا باید استدلال آنها را برای چنین اقداماتی جویا شد.  این نماینده مجلس تاکید کرد: آموزش و پرورش باید مطالبات سال 96 فرهنگیان را در فروردین ماه تسویه کند؛ در غیر این صورت در طول سال جاری درگیر این مسائل بوده و پرداختن به آموزش به‌عنوان وظیفه اصلی آنها به حاشیه خواهد رفت.

 تلقی اشتباه از نحوه پرداخت حقوق حق‌التدریسان از خزانه

میرزاده با بیان اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی این وزارتخانه به خودش و بخشی دیگر به خزانه مربوط می‌شود، توضیح داد: در بخشی که به خود آموزش و پرورش مربوط می‌شود آنها باید تمامی مطالبات فرهنگیان را به صورت ماهانه پیگیری و خزانه را توجیه کنند چراکه خزانه‌دارها گمان می‌کنند حق‌التدریس همان اضافه کار معلمان است در حالی که تمامی حقوق آنها را شامل می‌شود، درواقع عدم پیگیری ماهانه این حقوق سبب شده چنین رویکردی برای مسوولان خزانه‌داری کشور ایجاد شود.

کسری بودجه آموزش و پرورش باعث تلنبار شدن بدهی‌ها می‌شود

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین اظهار کرد: از لحظه نخست تصویب بودجه آموزش و پرورش، کسری بودجه آن نیز مشخص است؛ مثلا برای سال 96 حدود 10 هزار میلیارد تومان بودجه علاوه بر آنچه مصوب شده بود برای صفر کردن بدهی آموزش و پرورش به فرهنگیان لازم بود اما عدم پرداخت این وزارتخانه را در سال‌های بعد و بعدی نیز دچار مشکل می‌کند و به همین دلیل است که مطالبات حق‌‌التدریسی‌ها و خرید خدماتی‌ها و... به درستی پرداخت نمی‌شود.

 

ارسال نظر