اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۲۰

  «پوتین» مستاجر کرملین می‌ماند

 گروه جهان| نتایج اولیه آرای انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه مطابق پیش‌بینی‌ها از پیشتازی ولادیمیر پوتین حکایت دارد. پوتین یک‌شنبه هنگام انداختن رای خود در صندوق گفته هر نتیجه‌یی که به او امکان بدهد وظایف رییس‌جمهور را به عهده بگیرد برایش به مثابه موفقیت است.

گفته شده، مشارکت عمومی در این انتخابات بسیار گسترده بوده است. خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک مسوول انتخاباتی محلی نوشته در ناحیه چوکوتکا در کامچاتکا 100درصد اهالی چهار روستای منطقه در رای‌گیری شرکت کرده‌اند. مجموعا ۱۰۹میلیون نفر از شهروندان روسیه واجد شرایط رای‌دهی هستند.

ناظران بر این باورند از آنجا که پیروزی پوتین در انتخابات قطعی به‌نظر می‌رسید، میزان مشارکت در انتخابات و میزان رای‌دهی به رییس‌جمهوری فعلی نشان‌دهنده فضای سیاسی حاکم بر روسیه به‌ویژه‌ پس از اعتراض‌های اخیر ضددولتی است. ولادیمیر پوتین نخستین‌بار در سال ٢٠٠٠ به ریاست‌جمهوری رسید و 2 دوره 4 ساله پیاپی در این مقام باقی ماند. پس از آن در سال ٢٠٠٨ نخست‌وزیر شد و ریاست‌جمهوری را به دیمیتری مدودف سپرد. سپس دوباره در سال ٢٠١٢ به‌طور رسمی نامزد ریاست‌جمهوری و طبعا انتخاب شد. اما پیش از آن با تغییر قانون اساسی، دوره ریاست‌جمهوری را از

4 سال به 6 سال افزایش داد و به این ترتیب تا امسال در مقام خود باقی ماند. اینک قرار است پوتین ۶۵ ساله برای چهارمین‌بار رییس‌جمهور شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه دقیقا در چهارمین سالگرد اشغال شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه برگزار شد؛ رویدادی که گرچه بر محبوبیت پوتین در بین روس‌ها افزوده اما اعتراض‌های بین‌المللی زیادی را علیه وی برانگیخته است. گفته شده، دولت اوکراین یک‌شنبه در اعتراضی نمادین به «تجاوز روسیه و اشغال کریمه» اجازه نداد که اتباع روس مقیم اوکراین رای خود را به صندوق بریزند. پلیس اوکراین در مقابل تمام نمایندگی‌های سیاسی روسیه حضور یافت و از ورود اتباع روس جلوگیری کرد. گرچه رسانه‌های روسی از مشارکت گسترده در انتخابات خبر داده‌اند اما مثل انتخابات گذشته، برخی گروه‌ها و شخصیت‌های مخالف پوتین گفته‌اند که در بسیاری از حوزه‌ها رای تقلبی به صندوق‌ها ریخته شده است. الکسی ناوالنی مخالف اصلی پوتین که سلب صلاحیت شد و حق شرکت در انتخابات را نیافت صبح یک‌شنبه ویدیویی را منتشر کرده که ظاهرا صندوق‌های رای تقلبی در شهرهای خاور دور روسیه را نشان می‌دهد. گفته شده کمیسیون انتخابات روسیه اعلام کرده به این مساله رسیدگی خواهد کرد. ایرنا نوشته، تحلیلگرانی که سیاست خارجی روسیه را دنبال می‌کنند، معتقدند پوتین سیاست‌های داخلی و خارجی سابق خود را ادامه خواهد داد و بر بازگشت نقش نظامی و سیاسی کارآمد روسیه در بسیاری از مسائل داغ جهانی تکیه خواهد کرد.

  رییس‌جمهوری قانون بودجه 1397 را ابلاغ کرد

 رییس‌جمهوری عصر روز گذشته –یک‌شنبه 27 اسفند- قانون بودجه 1397 کل کشور را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در ابلاغیه رییس‌جمهوری به سازمان برنامه و بودجه آمده است: در اجرای اصل 123 قانون اساسی به پیوست «قانون بودجه سال 1397 کل کشور» را که در جلسه 20/12/1396 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ26/12/1396 از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام با حذف یک بند از تبصره 11موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد جهت اجرا ابلاغ می‌شود. متن کامل بودجه سال 97 کل کشور در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نشانی www.dolat.ir منتشر شده است. علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی روز شنبه(26 اسفند 96) در نامه‌یی به حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری قانون بودجه سال 97 کل کشور را ابلاغ کرد. طبق این قانون، دولت موظف است پس از پایان سال جاری آیین‌نامه‌های اجرایی قانون بودجه سال 97 کل کشور را تصویب و به بخش‌ها برای اجرا ابلاغ کند.

 

ارسال نظر