تیلرسون برکنار، پمپئو وزیر خارجه شد

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۹۷

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، رکس تیلرسون وزیر خارجه را برکنار و مایک پمپئو رییس سیا را جایگزین او کرد. دونالد ترامپ سه‌شنبه در توییترش نوشت: «مایک پمپئو رییس سیا، وزیر خارجه جدید ما خواهد بود. او کار فوق‌العاده‌یی انجام خواهد داد. از رکس تیلرسون به خاطر خدماتش ممنونم. جینا هاسپل رییس جدید سیا خواهد بود؛ او نخستین زنی است که به این سمت منصوب می‌شود. به همه تبریک می‌گویم!»

گفته شده، تیلرسون بخش مهمی از یک سال اول خود به عنوان وزیر خارجه را به‌دلیل اختلافاتش با ترامپ تحت فشار بوده است. رییس‌جمهوری امریکا پس از انتشار خبر برکناری تیلرسون در توییتی تایید کرده با تیلرسون اختلافاتی داشته است از جمله بر سر توافق هسته‌یی با ایران (برجام).

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد کاخ‌سفید نوشته ترامپ جمعه از تیلرسون خواسته بود از سمتش کناره‌گیری کند.

ترامپ در شرایطی رکس تیلرسون را که برای نخستین‌بار به قاره آفریقا سفر کرده بود، برکنار کرده که هفته گذشته بی‌بی‌سی با افشاگری درباره مداخله احتمالی امارات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به نفع دونالد ترامپ، نوشته بود که ابوظبی برای برکناری رکس تیلرسون بر دولت ترامپ فشار زیادی وارد کرده است. در این گزارش آمده بود: «مجموعه‌یی از ایمیل‌های درز کرده از لابی‌گری امارات برای قانع کردن دولت ترامپ به اخراج تیلرسون به خاطر عدم حمایت از امارات در مقابل قطر حکایت دارد. براساس این ایمیل‌ها، الیوت برویدی بازرگان مرتبط با امارات که برای مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ کمک جمع‌آوری می‌کرد، اکتبر ۲۰۱۷ از او خواسته تیلرسون را کنار بگذارد. او وزیر خارجه امریکا را آدمی سست و ضعیف توصیف کرده که باید کنار گذاشته شود.» تیلرسون از محاصره اقتصادی قطر انتقاد کرده و خواستار کاهش شدت آن شده بود. این موضع‌گیری مغایر با رویکرد دولت ترامپ بود که از اقدام کشورهای عربی علیه قطر حمایت می‌کرد.

مایک پمپئو نیز سه‌شنبه در پی انتصاب به عنوان وزیر خارجه امریکا اعلام کرد: «رهبری ترامپ امریکا را به کشوری امن‌تر تبدیل کرده و من به نمایندگی از او و مردم امریکا در جهان به‌دنبال آبادانی هر چه بیشتر امریکا خواهم بود. درصورت تایید انتصابم، به‌دنبال هدایت بهترین دستگاه دیپلماسی جهان در راستای تحقق و اجرای سیاست خارجی رییس‌جمهور خواهم بود.» سنای امریکا باید پمپئو و هاسپل را در مقام جدیدشان تایید کند. پمپئو عضو جنبش تی‌پارتی در حزب جمهوری‌خواهان است که در سمت راست طیف سیاسی جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرد. او عضو انجمن ملی اسلحه، گروه لابی گسترش استفاده از سلاح گرم در امریکا بوده و با بستن بازداشتگاه گوانتانامو مخالف است. پمپئو آشکارا اعلام کرده که به‌‌دنبال عقبگرد از توافق هسته‌یی ایران (برجام) است. از دیگر تغییرات دولت امریکا انتصاب جینا هاسپل به عنوان رییس سازمان سیا است. هاسپل مسوول پیشین عملیات سری سیا بوده و شخصی است که در ماجرای شکنجه زندانیان پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 دخیل بوده است. او که 1985 به استخدام آژانس اطلاعات مرکزی امریکا درآمد، ماموریت‌هایی را در نقاط مختلف جهان، به‌ویژه لندن به اجرا در آورده است. به‌گفته برخی رسانه‌های امریکا، هاسپل ریاست یکی از زندان‌های مخفی امریکا را در تایلند به عهده داشته که در آن شیوه‌های مختلفی از شکنجه، از جمله غرق کردن مصنوعی و دیگر بدرفتاری‌ها با زندانیان به‌کار گرفته می‌شد.

 

ارسال نظر