پشت‌پرده التهاب‌آفرینی در بازار ارز

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۹۶

ایران|

آخرین جلسه سخنگوی دولت در سال 96 در شرایطی در ساختمان ریاست جمهوری پاستور برگزار شد که چند خیابان آن‌سوتر در بهارستان جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جریان داشت؛ جلسه استیضاحی که با صحنه گردانی برخی چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری در مجلس کلید خورده بود تا تنها با گذشت 6 ماه از عمر کابینه دوازدهم دولت را در برابر چالش استیضاح قرار دهند. در کنار این موضع پشت پرده برخی التهاب‌آفرینی‌ها در بازار ارز هم ازجمله موضوعاتی بود که نوبخت ابعاد و زوایای گوناگون آن را تشریح کرد.

سخنگوی دولت اما ترجیح داد که یک‌بار دیگر با پافشاری روی دستاوردهای اقتصادی دولت از منتقدان بخواهد که برخورد معقول و منصفانه‌یی با دستاوردهای دولت در بخش‌های گوناگون داشته باشند. نوبخت با اشاره به همین دستاوردها گفت: دولت سال 1396، 33 هزار و 454 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص داد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 18 هزار و 643 میلیارد تومان بود 79درصد رشد یافت.

سخنگوی دولت دیروز در آخرین نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با ارائه گزارشی از پرداخت‌ها افزود: 17 هزار و 474 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی تا تاریخ 19 اسفند ماه امسال به 26هزار و 678 به واحدهای تولیدی بخش خصوصی پرداخت شد.

وی ادامه داد: میزان پرداختی جاری از ابتدای سال 96 تاکنون ۲۰۹ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۸۴ هزار میلیارد تومان بود ۱۴درصد رشد نشان می‌دهد. سخنگوی دولت یادآور شد: رشد اقتصادی در ۹ ماهه امسال با احتساب نفت 4.4درصد و بدون نفت 4.7درصد است که توزیع رشد از سه بخش اقتصادی تشکیل می‌شود که در بخش کشاورزی یک‌درصد و در بخش صنعت 3.1درصد و خدمات 7درصد رشد داشته‌ایم. نوبخت با بیان اینکه کسری بودجه نداریم ولی عدم تحقق وجود دارد، گفت: پیش‌بینی بودجه موضوعی نیست که انتظار داشته باشیم و ممکن است سوال شود چه‌کار می‌کنید که پیش‌بینی درست درنمی‌آید؟ واقعیت این است که هر سال تلاش می‌کنیم براساس منابع واقعی بودجه را ببندیم و مصارف را تنظیم کنیم. وی افزود: ولی بنا به هر دلیلی مجلس تشخیص می‌دهد که سقف بودجه را افزایش دهد البته این حق مجلس است و در بودجه سال گذشته که لایحه دولت 319 هزار میلیارد تومان بود مجلس آن را به 346 هزار میلیارد تومان افزایش داد. وی ادامه داد: واژگانی که استفاده می‌کنیم ممکن است موجب تشویش شود بنابراین عدم تحقق با کسری بودجه تفاوت دارد.

دلایل خروج ارز از کشور

موضوع دست داشتن برخی افراد و جریانات صاحب نفوذ در ماجرای موسسات غیرمجاز پرونده‌یی بود که خبرنگار تعادل در این جلسه هم به آنها اشاره کرد؛ افرادی که ردپای آنها تا دفتر برخی افراد دارای نفوذ می‌رسد. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «تعادل» اینکه مشکلات در بازار ارز و طلا یکی از دلایل آن خروج پول از موسسات غیرمجاز است، با بررسی پشت پرده موسسات مواردی به مشهد ختم شد امروز بخش قابل‌توجهی از انتقادات از دولت در همین زمینه است و مردم خواستار شفاف‌سازی هستند، گفت: همه این موارد پرونده‌ها در قوه قضاییه مفتوح است و سران قوا برای جمع کردن این موضوع مستمرا با قبول مسوولیت رایزنی می‌کنند.

ادامه در صفحه 2

 

 

ارسال نظر