وزیر کشور: همکاری جهانی فارغ از مباحث سیاسی، راه‌حل معضل مواد مخدر است

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۱۶

 

یافتن راه‌حلی اجرایی برای مقابله با دامنه‌های رو به گسترش تولید و توزیع مواد مخدر مهم‌ترین دستور کاری است که در کمیسیون مواد مخدر به آنها اشاره شد؛ نشستی که تلاش می‌کند راهکاربی منطقی برای مقابله با مواد مخدر بیابد و اراده دولت‌ها را برای مواجهه با خطرات مواد مخدر محک بزند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت دوازدهم نیز در نشست کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل در وین با اشاره به ضرورت هماهنگی‌های بین‌المللی گفت: راه‌حل اصلی معضل جهانی مواد مخدر، عزم و اراده جهانی و ارتقای همکاری فارغ از مباحث حاشیه‌یی، گزینشی و سیاسی است.

رحمانی‌فضلی دیروز در سخنرانی خود در شصت و یکمین نشست کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل، مواضع ایران را در مقابله با وضع جاری مساله جهانی مواد مخدر و چالش‌های نوظهور و جدید مرتبط با آن تشریح کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مواد مخدر به عنوان نهاد اصلی سیاست‌گذاری سازمان ملل در موضوعات مرتبط با مواد مخدر حمایت می‌کند.

او افزود: کنوانسیون‌های سه گانه بین‌المللی اساس و شالوده اصلی نظام بین‌المللی در کنترل مواد مخدر را حتی در مورد چالش‌های نوظهور تشکیل می‌دهند که جزو تعهدات غیرقابل اجتناب کشورهاست.

وزیر کشور ایران ادامه داد: بیانیه سیاسی و برنامه اقدام سال 2009، بیانیه مشترک وزرا در سال 2014 همچنین توصیه‌های سی امین نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد 2016 مبنای اقدام کشورها در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر هستند. این امر نباید تحت‌الشعاع مباحث و موضوعات حاشیه‌یی به ویژه مسائل سیاسی قرار گرفته و جامعه جهانی را در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر از مسیر خود منحرف کند. رحمانی‌فضلی تاکید کرد: اجرای برنامه‌های توسعه پایدار متضمن معیشت جایگزین در کشورهای هدف یک اصل مسلم است که این مهم در گرو اجرای اصول راهنمای سازمان ملل درخصوص توسعه جایگزین، جلوگیری از ورود منافع حاصل از قاچاق مواد مخدر به نهادهای مالی معتبر جهانی و مشارکت جامعه جهانی- براساس اصل مسوولیت مشترک- است.

او افزود: همکاری متناسب کشورها به خصوص کشورهای مقصد و سازمان‌های مرتبط منطقه‌یی و بین‌المللی با کشورهای خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در قالب‌های دو و چند جانبه همچنین در چارچوب برنامه منطقه‌یی و کشورهای دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد- به دور از ملاحظات سیاسی- یک ضرورت است. در این ارتباط بر ابتکار تقویت ابتکار سه جانبه بین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان و اجرای برنامه کشوری دفتر UNODC با جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی 2019- 2016 تاکید می‌شود. وزیر کشور با بیان اینکه چارچوب‌ها و اسناد بین‌المللی حوزه مقابله با مواد مخدر از جامعیت و شمولیت کافی برخوردار هستند، افزود: لذا راه‌حل اصلی معضل جهانی مواد مخدر، عزم و اراده جهانی و تلاش روزافزون کشورها برای اجرای موثر اسناد مزبور و ارتقای همکاری‌های موجود در چارچوب اسناد یاد شده فارغ از مباحث حاشیه‌یی، گزینشی و سیاسی است. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مواضع مذکور و با توجه به تجربیات موفق در همه ابعاد مبارزه و مقابله با مواد مخدر دست همه کشورهای عضو را به گرمی می‌فشارد و همچون همیشه آمادگی خود را برای هر گونه همکاری با هدف ریشه‌کنی این پدیده شوم اعلام می‌دارد.

وزیر کشور در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به اینکه طبق گزارش سال 2017 دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، تولید تریاک در افغانستان نسبت به سال 2016 با حدود 87 درصد افزایش به میزان بی‌سابقه 9هزار تن در سال 2017 رسیده است، افزود: کشت، تولید، قاچاق و مصرف گروه کانابیس همچنان در سطح جهانی رو به گسترش است و مصرف و تجارت آمفتامین‌ها و داروهای روانگردان جدید رشد فزاینده‌یی پیدا کرده است.

وی افزود: مصرف هرویین در مناطقی که قبلا رو به ثبات گزارش شده بود مجددا درحال افزایش گزارش شده و انحراف و قاچاق پیش‌سازها به یک تجارت غیرقانونی دو سویه تبدیل شده است. تجارت مواد مخدر در فضای مجازی و سایبری نسبت به سال 2015 تا 50 درصد رشد نشان می‌دهد و پیوند مواد مخدر با سایر جرایم سازمان یافته ازجمله فساد و پولشویی و قاچاق غیرقانونی انسان، افراطی‌گری و... پیچیده‌تر شده است.

 

 

ارسال نظر