مشارکت بخش‌ خصوصی در پروژه‌ها به ۷۰درصد رسید

۱۳۹۶/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۵۰

قراردادهای مشارکت در ساخت 6پروژه آزادراهی به طول ۴۳۹کیلومتر به ارزش ۲۵۰۰میلیارد تومان بین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل امروز در حضور وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید.

عباس آخوندی در این مراسم خطاب به حاضرین اظهار کرد: درواقع روز ما روزی است که گوشه‌یی از کشور آباد می‌شود. همواره بر این اعتقاد بوده و هستم که آبادانی ایران با یک دست صورت نمی‌گیرد و در واقع زمانی آبادانی در کشور حاصل می‌شود که همه به یکدیگر مانند وزارتخانه و مجلس شورای اسلامی، ‌دولت و بخش خصوصی اعتماد کنند که سرانجام موجب ایجاد یک سرمایه اجتماعی در کشور می‌شود.  به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی افزود: وقتی مشاهده می‌کنم در مورد ارقام بزرگی مانند بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه صحبت می‌شود که حجم آن بیش از 2.5 برابر آزادراه‌های موجود در تاریخ ایران است، بیش از اینکه نشان از عملکرد باشد، بیانگر یک امید ملی و اعتماد است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در سال ۹۲ قراردادها با مشارکت ۷۰درصدی دولت و ۳۰ درصدی بخش خصوصی بود که این رویه امروز برعکس شده است. در واقع دولت توانسته در این ۴ سال اعتماد بخش خصوصی را جلب کند.  آخوندی تصریح کرد: همواره اعلام کرده‌ام که تمام مسوولیت‌های این کار را می‌پذیرم، روز اجرا شدن آزادراه تهران- پردیس مشخص بود که عوارض آن ۲۷۰۰ تومان باشد اما رقم مصوب حدود ۱۳۰۰ تومان بود، در واقع آن حاتم‌بخشی از جیب بخش خصوصی بود. در حالی که بنده در همان روز اول اعلام کردم که نمی‌پذیرم از دست کردن در جیب بخش خصوصی حاتم‌بخشی کنم.  وی با بیان اینکه «محبوب شدن در ازای دست کردن در جیب بخش خصوصی هیچ ارزشی ندارد»، گفت: ارزش کار در جلب اعتماد بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها در داخل کشور است که این اطمینان درازمدت خواهد بود.

آخوندی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده در بخش راه‌سازی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی تا سال ۱۴۰۴ طول آزادراه‌ها به ۱۰هزار کیلومتر می‌رسد؛ اما تا این لحظه تعهدات دولت در برنامه ششم توسعه را شروع کرده و طی ۴ سال آینده عملیات ساخت‌وساز آنها اجرا خواهد شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این کار بسیار بزرگی است و دست سرمایه‌گذاران را به گرمی می‌فشاریم و سپاس می‌گویم زیرا این‌گونه فرصت‌ها، فرصت‌های خدمت کردن است و امیدواریم بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کرده و قانونگذار نیز این فرصت را در اختیار دولت قرار دهد که خوشبختانه هر دو موضوع فراهم شده است.  این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به آگاهی نسبت به تنگناهای مالی بخش خصوصی گفت: در حال تلاش برای فراهم کردن نحوه تامین مالی از بانک برای بخش خصوصی هستم؛ زیرا بخش خصوصی که ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در یک پروژه را بر عهده می‌گیرد، عدد کمی را تقبل نمی‌کند، از این‌رو باید تمهیداتی اندیشیده شود که بخش خصوصی بتواند از بانک تامین مالی کند.

آخوندی یادآور شد: برای تامین مالی از بانک اصلی‌ترین مساله تضمین است. اما بر فرض اینکه سرمایه‌گذار از دارایی‌های شخصی خود تضمین کند، این اقدام نیز امکان‌پذیر نیست، در واقع باید تضمین بر پایه فروش خدمت باشد. در ابتدا یک مشکل تعریفی وجود داشت مبنی بر اینکه آیا بانک‌ها می‌توانند ۱۵درصد تامین سرمایه کنند که خوشبختانه این مساله در شورای پول و اعتبار مرتفع شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ایده ارائه‌ شده در بودجه سال ۹۷‌ گفت: طبق این ایده پروژه‌های بزرگ می‌توانند از صندوق توسعه ملی برای مشارکت استفاده کنند، نکته بسیار مهم این است که اصل ایده توسط مجلس شورای اسلامی پذیرفته‌ شده است. آخر کار باید به سازوکاری برسیم که از صندوق توسعه ملی در جهت توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود.

وی با ابراز خوش‌بینی نسبت به آینده بیان کرد: نکته قابل توجه این است که همه آزادراه‌ها از منابع جانبی برخوردارند اما من فکر می‌کنم به نفع دولت و بخش خصوصی است که تامین سرمایه از محل عوارض انجام شود، زیرا تعیین هر نوع منابع دیگر ناپایدار خواهد بود. اگر می‌توانند به عنوان منابع کمکی باشند.

آخوندی با اشاره به طرح یکپارچگی سیستم اخذ عوارض آزادراهی در کشور گفت: در صورت تجهیز تمام آزادراه‌های کشور به سیستم عوارض الکترونیک یکپارچه، پرداختی حاصل از عوارضی به‌طور مستقیم وارد حساب سرمایه‌گذار می‌شود و دیگر سیستم‌های پرهزینه برای شرکت‌ها و دردسرساز برای مردم از جهت ایجاد ترافیک برچیده می‌شود.

 

ارسال نظر