برنامه اجرایی را با سرعت بیشتری اجرا کنید

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۳۹

  FATF در بیانیه جدید خود از ایران خواست تا اجرای اکشن پلن(برنامه اجرایی) را که 31 ژانویه 2018 مهلت آن به پایان می‌رسد با سرعت بیشتری دنبال کند. به گزارش «تعادل»، FATF  در بخشی از آخرین بیانیه خود از ایران خواسته سریعا در مسیر اصلاحات حرکت کند تا پیاده‌سازی کامل و دقیق برنامه فعالیت تضمین شود و تمام نواقص باقی‌مانده AML/CFT به‌ویژه موارد مربوط به تامین مالی تروریست‌ها، برطرف شود. در جلسه فوریه ۲۰۱۸ FATF پیشرفت انجام شده توسط ایران را ارزیابی خواهد کرد و تمام اقدامات متناسب را انجام خواهد داد. این نخستین اخطار FATF بعد از به‌ تعلیق درآوردن ایران از لیست‌سیاه است. در متن این بیانیه آمده است: تا زمانی که برنامه فعالیت کامل نشود، ایران در «بیانیه عمومی» FATF  باقی خواهد ماند. همچنین تا زمانی که ایران اقدامات لازم برای برطرف کردن نواقص شناسایی شده در برنامه فعالیت را انجام ندهد، FATF  در مورد ریسک تامین مالی تروریست‌ها در ارتباط با ایران و خطری که برای سیستم مالی بین‌المللی جهانی دارد، نگران خواهد ماند.

بنابراین FATF  با تمام اعضای خود در این رابطه تماس خواهد گرفت و از تمام قانون‌گذاران خواهد خواست تا همچنان به موسسات مالی خود توصیه کنند تا در مورد روابط تجاری و تبادلات با افراد حقیقی و حقوقی از ایران، مراقبت بیشتری را مطابق با توصیه‌های FATF ۱۹ به خرج دهند. باتوجه به اهمیت خروج ایران از لیست پولشویی در گسترش روابط بانکی و شفافیت اطلاعاتی، این هشدار FATF را باید جدی گرفت.

واقعی‌ بودن این اخطار در ساختار اقتصادی کشور را دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز تایید کرده است. او با اشاره به آثار و تبعات الحاق به FATF گفت: الزامات FATF بعد از یک سال از الحاق، هنوز در کشور بومی نشده است. سیدحسن حسینی‌شاهرودی در گفت‌وگو با مهر، درباره ارزیابی آثار و نتایج الحاق جمهوری اسلامی ایران به «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) با گذشت حدود یک سال از این موضوع اظهار کرد: کارگروهی در کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شده و این موضوع را بررسی کرده و نتایجی هم به دست آمده است.

وی ادامه داد: اما اینکه در صحنه عمل به‌طور دقیق مشخص شود که بعد از الحاق به FATF توسط وزیر اقتصاد، چه اتفاقاتی افتاده، هنوز رصد نشده و گزارش دقیقی هم به ما ارائه نشده است.

 دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که ما هنوز نتوانسته‌ایم الزامات FATF را در کشور خودمان عملیاتی و بومی‌سازی کنیم؛ الزامات و مفاد گروه ویژه اقدام مالی، الزامات خوبی است مشروط بر اینکه بومی‌سازی شود و اطلاعات مالی در داخل کشور بماند و در اختیار دیگر حوزه‌ها در خارج از کشور قرار نگیرد.

حسینی‌شاهرودی تاکید کرد: این الزامات ابتدا باید در داخل کشور به‌صورت بومی عملیاتی شود و موضوع مقابله با پولشویی و قاچاق ارز جدی گرفته شود تا آن چیزی را که آنها تحت عنوان مبارزه با تروریسم مطرح می‌کنند، بتوانیم دنبال کنیم.

وی گفت: باید راهکارهایی را در داخل ایران داشته باشیم تا الزاماتی را که گروه ویژه اقدام مالی مطرح می‌کند، از جمله اینکه حساب‌های افراد، جابه‌جایی‌ها، تراکنش‌های مالی و مبادلات پولی و ارزی شفاف باشد، بتوانیم اجرا کنیم.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس تاکید کرد: آنچه محل بحث و تردید است، نحوه رصد شفافیت اطلاعات مالی ما از سوی FATF است که نباید منجر به از بین رفتن امنیت اطلاعات مالی شود، وگرنه مساله شفافیت مالی یکی از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی بوده که از ابتدا نیز با عنوان «از کجا آورده‌یی» مطرح شده است.

حسینی‌شاهرودی افزود: با وجود اهمیت این مساله، اما هنوز نتوانسته‌ایم الزامات این شفاف‌سازی را ایجاد کنیم و می‌بینیم که هزاران میلیارد تومان در شبکه بانکی جابه‌جا می‌شود و بعد از سوءاستفاده و اختلاس، صدایش در می‌آید و دستگاه‌های نظارتی تازه ورود می‌کنند.

 

 

ارسال نظر