رشد 30 درصدی مبادلات تجاری ایران و چین

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۳۴

سفیر ایران در چین با اعلام اینکه روابط تهران و پکن در همه زمینه‌ها با گسترش قابل‌توجهی همراه بوده است، از افزایش بیش از 30درصدی مبادلات تجاری 2 کشور در نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

علی‌اصغر خاجی که روز گذشته این سخنان را در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان می‌کرد، ضمن بررسی روابط دو کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی، روند مناسبات ایران و چین را مثبت و رو به گسترش ارزیابی کرد.  وی گفت که هم‌اکنون روابط دو کشور در تمام زمینه‌ها در حال گسترش است و رایزنی و هماهنگی درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی به‌صورت مستمر برقرار است.

خاجی به رفت و آمدهای میان مقامات دو کشور اشاره کرد که در بالاترین سطوح در جریان است و هفته آینده نیز هیات بلند پایه‌یی از چین، جهت شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری عازم کشورمان خواهد شد.  وی یادآور شد که 2 کشور همچنین اهتمام ویژه‌یی به گسترش روابط فرهنگی فی‌مابین دارند و در همین راستا دولت چین از کشورمان به‌عنوان میهمان ویژه، جهت حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن دعوت به عمل آورده و غرفه‌یی 500 متری جهت عرضه محصولات فرهنگی دراختیار کشورمان قرار داده است.

سفیر ایران در چین گفت که حدود 50 نفر از نویسندگان، ناشران، هنرمندان و صاحبان فکر و اندیشه کشورمان در این رویداد فرهنگی شرکت خواهند کرد که علاوه بر معرفی آثار فرهنگی ایران، زمینه‌های همکاری با همتایان چینی خود را بررسی خواهند نمود. همچنین هفته فیلم ایران نیز در هفته اول شهریور در محل موزه فیلم پکن با اکران فیلم‌های ایرانی برگزار خواهد شد.

خاجی درخصوص روابط اقتصادی دو کشور نیز گفت: روابط تجاری ایران و چین پس از برجام نیز در حال گسترش است و این کشور در حال حاضر بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران بوده و مشارکت عمده‌یی در سرمایه‌گذاری‌های خارجی کشورمان انجام می‌دهد.  او یادآور شد که چین هم‌اکنون بزرگ‌ترین خریدار نفت و کالاهای غیرنفتی ایران است و به استناد به آمار گمرک چین افزود: میزان مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در 6ماهه اول سال 2017 بالغ بر 18.07 میلیارد دلار شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 4میلیارد دلار افزایش نشان می‌دهد. وی ادامه داد: میزان مبادلات تجاری دو کشور طی این مدت بالغ بر 30.7درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2016 افزایش داشته و تراز تجاری دو کشور نیز 346میلیون دلار به نفع کشورمان شده است.  خاجی با اشاره به اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران درخصوص پیگیری اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات غیرنفتی نیز گفت: در نیمه نخست سال جاری میلادی موفق به صادرات 14.8 میلیون تن انواع محصولات غیرنفتی به ارزش 3.61 میلیارد دلار به چین شده‌ایم که نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد افزایش وزنی 4.2 میلیون تنی و افزایش ارزش 970میلیون دلاری هستیم.

نکته قابل‌توجه آنکه میزان صادرات ما نسبت به واردات‌مان از چین، رشد بیشتری داشته و علاوه بر افزایش تجارت میان 2 کشور، چین از مهم‌ترین کشورهای سرمایه‌گذار در ایران محسوب می‌شود.

وی درخصوص سرمایه‌گذاری‌های چین در ایران، به قرارداد سه‌جانبه اخیر میان ایران، فرانسه و چین درخصوص توسعه فاز 11 میدان گازی پارس‌جنوبی اشاره کرد و افزود: شرکت ملی نفت چین مشارکت 30درصدی در این قرارداد 4.8 میلیارد دلاری داشته است.  به گفته سفیر کشورمان، چین نخستین کشوری است که پس از برجام قرارداد تامین مالی با ارزش 1.6میلیارد دلار با کشورمان درخصوص برقی کردن قطار تهران-مشهد را به امضا رساند. پروژه قطار برقی که قرار است طی مدت 4 سال به بهره‌برداری برسد، گام مهمی در نوسازی خطوط ریلی کشور محسوب و زمان سفر بین 2 شهر را به 5ساعت کاهش خواهد داد.  وی همچنین درخصوص روابط بانکی میان 2 کشور یادآور شد که رایزنی مستمر میان سفارت جمهوری اسلامی ایران و مقامات کشورمان با بانک‌ها و دولت چین در این خصوص در جریان است و ابراز امیدواری کرد که با ادامه پیگیری‌ها و رفع موانع فعلی شرایط بیش از پیش برای گسترش تجارت میان 2 کشور مهیا شود.  شایان ذکر است در 6 ماهه اول سال گذشته میزان مبادلات تجاری 2 کشور 14 میلیارد دلار بوده و صادرات ایران به چین طی 6 ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته 2.5 میلیارد و واردات از چین نیز 1.38میلیارد دلار افزایش داشته است.

طی 6 ماهه امسال مجموع صادرات کشورمان به چین از لحاظ وزنی بالغ بر 29.3 میلیون تن شده که بیش از 3.8 میلیون تن افزایش نشان می‌دهد. این رقم در مدت مشابه در سال گذشته 25.55 میلیون تن بوده است.

 

ارسال نظر