ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۷:۲۴
کد خبر: ۱۵۰۵۵۰

مالکان برای دریافت شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اقدام کنند

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: شناسنامه فنی و ملکی تمامی ساختمان‌هایی که هزینه آن به حساب نظام مهندسی واریز شده، آماده است و مالکان برای دریافت آن اقدام کنند.

محمد طاهری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از سال ۱۳۹۵ طبق تفاهم نامه‌ای، مبالغ صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان‌ها از طریق مالکان پرداخت و به حساب این سازمان واریز شده است.

او یادآورشد: شناسنامه فنی و ملکی آن دسته از افرادی که از سال ۱۳۹۵ تاکنون پروانه ساختمانی دریافت کرده‌اند، توسط سازمان نظام مهندسی صادر شده و شهروندان برای دریافت آن اقدام کنند. طاهری اظهارکرد: از آنجایی که این الزام قانونی وجود نداشت که مالکان قبل از صدور پایان کار شهرداری، برای دریافت شناسنامه فنی و ملکی اقدام کنند، این موضوع تاکنون بلاتکلیف مانده است. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: اگر بناست پولی دریافت و طبق قانون عمل شود، آمادگی داریم که شناسنامه فنی و ملکی را صادر کنیم، اما حرف ما این است که شهرداری به آن نظام قانونی خود در موضوع ماده ۳۵ آیین نامه ساختمان تاکنون پایبند نبوده است. او اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی به این موضوع پایبند است و اگرچه اکنون این شناسنامه برای بناهای دارای ۲ هزار متر زیر بنا صادر می‌شود، با این وجود، آمادگی داریم که برای تمامی پروژه‌ها این شناسنامه را صادر کنیم. طاهری ادامه داد: شهرداری اشاره می‌کند مبلغی که بابت صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان دریافت می‌شود طبق تبصره ۲ ماده ۳۱ ایین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون شهرداری‌ها است، بنابراین الزام قانونی برای دریافت مبلغ بابت صدور شناسنامه فنی و ملکی در قانون دیده شده است. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: اینکه شهرداری باید این مبلغ را دریافت کند یا سازمان نظام مهندسی، جای بحث است. او تاکید کرد: شهرداری معتقد است که این مبلغ باید توسط خود سازمان دریافت شود و از طریق شهرداری دریافت نمی‌کنیم در حالی که سازمان نظام مهندسی اعلام می‌کند که شهروندان در کنار واریز سایر هزینه‌ها به حساب شهرداری می‌توانند هزینه صدور شناسنامه فنی و ملکی را نیز پرداخت و از مراجعه مجدد به این سازمان خودداری کنند. با وجود انعقاد تفاهم‌نامه صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از سال ۱۳۹۵ میان شهرداری پایتخت و نظام مهندسی استان تهران و دریافت هزینه قانونی آن از شهروندان متقاضی تاکنون اقدامی برای صدور این شناسنامه‌ها انجام نگرفته است.

4 روز بارانی در ۱۳ استان

سازمان هواشناسی از بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی 4روزه در ۱۳ استان کشور خبر داد. به گزارش تسنیم، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری، امروز در شمال آذربایجان غربی، رشد ابر و رگبار پراکنده گاهی وزش باد دور از انتظار نیست. روز یکشنبه 20 مرداد با شمالی شدن جریانات بارش از غرب سواحل واقع در استان‌های اردبیل و گیلان آغاز خواهد شد و دوشنبه کل سواحل دریای خزر را در بر می‌گیرد.  در بعدازظهر روز دوشنبه در ارتفاعات البرز شرقی در استان‌های گلستان، سمنان، خراسان شمالی، برخی مناطق آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، شمال همدان و کردستان رگبار پراکنده گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. همچنین روز دوشنبه 21 مرداد در برخی مناطق دامنه‌های البرز واقع در استان‌های زنجان، قزوین، و دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در استان‌های کردستان، همدان، جنوب آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در ساعات بعدازظهر رشد ابر و رگبار پراکنده گاهی همراه با صاعقه و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است. در این روز (دوشنبه هفته آینده) در نوار شمالی، شمال غرب و دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز کاهش نسبی دما بین 3 تا 5 درجه‌ای روی می‌دهد. روز سه شنبه در استان‌های یزد، ‌جنوب سمنان، کرمان و شرق اصفهان وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و غبار دور از انتظار نیست. همچنین در این روز علاوه بر بارش پراکنده در سواحل دریای خزر در ارتفاعات زاگرس مرکزی رشد ابر و رگبار پراکنده گاهی رعد و برق پیش بینی می‌شود.

ساخت اولین راه‌آهن کشور با مشارکت بخش خصوصی

کمیسیون اقتصاد دولت با احداث راه آهن ۲۷۱ کیلومتری بیرجند-بافق-مشهد به صورت مشارکت بخش خصوصی با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با هزینه ۳۷۱۸ میلیارد تومان موافقت کرد. به گزارش مهر، کمیسیون اقتصاد هیات دولت در جلسه ۱۴ مرداد به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی با انعقاد قرارداد تأمین هزینه‌های اجرایی پروژه اتصال بیرجند به راه‌آهن بافق - مشهد به طول حدود ۲۷۱ کیلومتر موافقت کرد. در همین رابطه، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل کشور به عنوان نماینده این وزارت برای انعقاد قرارداد با شرکت احداث راه آهن بیرجند - یونسی (به سهامداری شرکت‌های تیراژ، آرادان، اس دی‌ام، توچال و توسار) تعیین شد.

مطابق این تصمیم، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل کشور مجاز است، با حفظ مالکیت دولت، نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت مذکور درخصوص مطالعات، طراحی، احداث، تکمیل، راه‌اندازی، تملک اراضی، استفاده از منابع بهره‌برداری و انتقال، با برآورد تقریبی ۳۷ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال اقدام نماید. همچنین در این پروژه، شرکت طرف قرارداد، عهده‌دار تأمین ۹۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای احداث پروژه و تأسیسات جانبی مربوط و تملک اراضی تا مرحله تحویل دایم، راه‌اندازی و تسویه حساب کامل هزینه‌ها خواهد بود.

 

ارسال نظر