این خودرو ظرف چندثانیه تغییر رنگ می‌دهد

۱۴۰۱/۱۰/۱۶ - ۱۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۲۱۱
این خودرو ظرف چندثانیه تغییر رنگ می‌دهد

رئیس هیات مدیره شرکت خودروسازی بی‌ام‌و (BMW) در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ از خودروی مفهومی i Vision Dee و همچنین ویژگی جدیدی به نام «نقاط لمسی فیجیتال» (phygital touchpoints) رونمایی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خودرویی را با بدنه‌ای که رنگ آن تغییر می‌کند، تصور کنید. خودرویی که می‌تواند تا ۳۲ رنگ مختلف را روی تمام بدنه و رینگ‌ها به خود بگیرد یا خود را با چند رنگ به طور همزمان نمایش دهد و حتی می‌تواند در اطراف پنجره‌های خود نمایه‌ای دیجیتال نشان دهد.

شما به آینده سفر نکرده‌اید، بلکه این ویژگی موسوم به i Vision Dee شرکت بی‌ام‌و است که اولین رونمایی رسمی خود را در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ انجام داد و در سخنرانی اصلی این شرکت در نمایشگاه توسط الیور زیپس، رئیس هیات مدیره بی‌ام‌و به نمایش درآمد.

واژه Dee مخفف Digital Emotional Experience به معنی تجربه احساسی دیجیتال است و هدفش ایجاد پیوندی قوی‌تر بین مردم و خودروهایشان است. این خودرو یک سدان سایز متوسط و یک بی‌ام‌و کلاسیک است که با طیفی دیوانه‌وار از نوآوری‌های فناورانه همراه شده است.

نابغه‌های باواریایی این بار واقعاً از پیش‌نمایش طرح‌ها و فناوری‌های آتی که به زودی وارد بازار می‌شوند، فراتر رفته‌اند.

زیپس در سخنرانی خود گفت: ما با i Vision Dee آنچه را که در هنگام ادغام سخت افزار و نرم افزار ممکن است، به نمایش می‌گذاریم. به این ترتیب ما می‌توانیم از پتانسیل کامل دیجیتالی‌سازی برای تبدیل خودرو به یک همراه هوشمند استفاده کنیم. این آینده خودرو‌ها است و همچنین برای بی‌ام‌و تلفیقی از تجربه مجازی با لذت واقعی رانندگی است.

یک تحول قابل توجه در فناوری تغییر رنگ E-Ink

قبل از این که بخواهیم به جزئیات دقیق این ویژگی جدید بپردازیم، اجازه دهید به نمایشگاه CES ۲۰۲۲ نگاه کنیم، زمانی که بی‌ام‌و از ویژگی iX Flow رونمایی کرد.

این خودروی مفهومی دارای پنل‌هایی در بدنه خود بود که مانند آفتاب‌پرست بود و رنگ‌ها را با استفاده از فناوری الکتروفورتیک (electrophoretic) تغییر می‌داد. از آن زمان، همان گروه به رهبری استلا کلارک، رئیس این پروژه و مغز متفکر پشت این ایده به طور شبانه‌روزی روی فناوری تغییر رنگ E-Ink که در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ معرفی شد، کار کردند و نتیجه آن روی بدنه Dee مشهود است.

به گفته بی‌ام‌و، i Vision Dee نسخه تکامل یافته این فناوری است. بدنه این مفهوم به ۲۴۰ بخش جوهر الکترونیکی تقسیم شده است که هر کدام را می‌توان مجزا کنترل کرد. همانطور که قبلا ذکر شد، ۳۲ رنگ در سراسر طیف را می‌توان نمایش داد. ضمن اینکه رینگ‌های چرخ نیز می‌توانند با این تغییر رنگ همراهی کنند.

بی‌ام‌و همچنین اضافه کرد که این اولین باری است که E-Ink در تمام قسمت‌های بیرونی خودرو استفاده می‌شود و خبر خوب این که به زودی می‌تواند تجاری‌سازی شود و به دست مصرف کنندگان برسد.

«فیجیتال» و توانایی واکنش

بی‌ام‌و یک اصطلاح جدید برای توضیح ادغام عناصر فیزیکی و دیجیتالی در این ویژگی ایجاد کرده است که «فیجیتال» نام دارد و در سراسر خودرو پخش شده است. این ویژگی در چراغ‌های جلو و جلوپنجره Dee که مانند یک چهره با یک صدای مجازی است، مشهود است.

بی‌ام‌و این ویژگی را به عنوان یک نماد فیجیتال بر روی یک سطح یکنواخت توصیف می‌کند که به وسیله نقلیه اجازه می‌دهد حالات مختلف چهره را تولید کند.

این را به این موارد اضافه کنید که این خودرو می‌تواند با مردم صحبت کند و همزمان تصویری از آواتار راننده را روی شیشه‌های جانبی نمایش دهد. واقعا آینده‌نگرانه است. این آواتار با گرافیک عالی و وضوح بالا تهیه می‌شود و پنجره‌های قابل تنظیم به مسافران دیگر اجازه می‌دهند از دید پنهان بمانند.

وقتی وارد این خودرو می‌شوید، i Vision Dee جلب توجه می‌کند. چیزی که بی‌ام‌و آن را «واقعیت ترکیبی لغزنده» می‌نامد و شامل یک نمایشگر فوق‌العاده گسترده جلو-سری (HUD) است که در سراسر شیشه جلوی Dee کشیده شده است.

در حال حاضر در حالی که کل این مفهوم واقعا اعجاب انگیز به نظر می‌رسد، اما یک ویژگی است که به نظر می‌رسد واقعا در مدت کوتاهی قابلیت عملی شدن دارد.

هم اکنون معمولاً نمایشگر‌های HUD اطلاعاتی مانند مسیر‌ها و سرعت وسیله نقلیه را نمایش می‌دهند که مستقیماً در جلوی دید راننده است. اما در اینجا بی‌ام‌و قصد دارد کل شیشه جلوی خودرو را به چنین نمایشگری تبدیل کند.

یک صفحه نمایش HUD گسترده که شیشه جلو را فرا می‌گیرد

با این ویژگی، راننده یک بوم بزرگ برای دیدن اطلاعات ضروری بدون برداشتن چشم از جاده پیش رو دارد. رانندگان همچنین می‌توانند به راحتی آن چه را که برای دیدن انتخاب می‌کنند، شخصی سازی کنند.

آدریان ون هویدونک (Adrian van Hooydonk)، مدیر طراحی گروه بی‌ام‌و می‌گوید: واقعیت افزوده چیزی است که نه تنها جالب است، بلکه در واقع برای مسیریابی راننده مفید است. شما می‌توانید بر روی جاده‌ای که پیش رو دارید، تمرکز کنید و همزمان اطلاعاتی که نیاز دارید بر روی صفحه نمایش پیش روی شما نمایش داده شود. آن چه ما در این خودروی جدید نشان می‌دهیم، فناوری جدیدی است که به شما امکان می‌دهد از کل عرض شیشه جلو استفاده کنید.

بخشی از معماری جدید بی‌ام‌و

کار ما با Dee هنوز تمام نشده یا بهتر است بگوییم کار Dee هنوز با ما تمام نشده است. همانطور که در ابتدای خبر به آن اشاره شد، این خودرو قابلیتی به نام «نقاط لمسی فیجیتال» را به نمایش می‌گذارد. اما این ویژگی چطور کار می‌کند؟

اگر انگشتان خود را نزدیک دستگیره درب خودرو قرار دهید، یک سوئیچ مجازی برای فشار دادن ظاهر می‌شود و همانطور که انتظار می‌رود، وقتی دست خود را از درب دور می‌کنید، ناپدید می‌شود.

با توجه به این که در آینده به قطعات کمتری در خودروسازی نیاز خواهیم داشت، چنین ویژگی‌هایی به خودروسازان کمک می‌کنند تا مقادیر زیادی در هزینه‌های تولید صرفه‌جویی کنند.

در حال حاضر i Vision Dee یک مفهوم الکتریکی است که همراه با نمایشگر عریض HUD بخشی از معماری جدید بی‌ام‌و، انسان و ماشین را به هم نزدیکتر می‌کند.

 

ارسال نظر