کاهش نرخ بهره برای فرار از رکود

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۰۰:۱۷:۲۲
کد خبر: ۱۶۵۷۵۴
کاهش نرخ بهره برای فرار از رکود

گروه جهان|

 نرخ بهره در امریکا به صفر درصد کاهش یافت. با تشدید شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده، بانک مرکزی امریکا در اقدامی غیرمنتظره نرخ بهره را با یک درصد کاهش به محدوده صفر درصدی تا 0.25درصدی کاهش داد. در نتیجه این اقدام ۷۰۰میلیارد دلار نقدینگی در بازار امریکا تزریق خواهد شد که 0.5تریلیون دلار برای خرید اوراق قرضه و ۲۰۰ میلیارد دلار به شکل وام‌های کم‌بهره خواهد بود. اقدام بی‌سابقه فدرال رزرو در رساندن نرخ بهره به نزدیک صفر درست چند ساعت پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ بار دیگر به‌شدت از سیاست‌های بانک مرکزی امریکا انتقاد کرده و خواستار نرخ بهره صفر یا منفی شده بود.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، جرومی پاول رییس بانک مرکزی امریکا، پس از کاهش یک درصدی نرخ بهره با ابراز نگرانی از پیامدهای کاهش مخارج مصرف‌کننده که بار اصلی رشد اقتصادی امریکا را بر دوش می‌کشد، گفته: «ممنوعیت تجمعات، تعطیلی کسب و کارها، لغو پروازها و رویدادهای مختلف و تعطیلی امور روزمره، برای اقتصاد اصلا خبر خوبی نخواهد بود.»

جرومی پاول با ابراز اطمینان از مهار ویروس کرونا و بازگشت به زندگی عادی در آینده‌ای نزدیک، هشدار داده که مردم برای پایان زنجیره انتقال بیماری باید همکاری کنند.

پاول حمایت از بازارهای مالی و اقتصاد را وظیفه سیاست‌گذاران پولی در مقطع فعلی دانسته و از دولت و کنگره امریکا برای در نظر گرفتن معافیت موقت مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی آسیب‌دیده از کرونا ویروس تشکر کرده است. ویشینو واراتان کارشناس بازار بانک میزوهو، گفته: «فدرال رزرو بخش بزرگی از توان خود را برای مهار کرونا شرط بسته است و اکنون دستش در صورت وخیم‎تر شدن وضعیت خالی خواهد بود.»

رییس فدرال رزرو همچنین با اشاره به در پیش بودن روزهای سخت برای اقتصاد امریکا پیش‌بینی کرده که اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم امسال کوچک شود که در صورت تحقق، نخستین‌بار در طول ریاست‌جمهوری ترامپ رشد اقتصادی امریکا منفی خواهد شد.

به اعتقاد ناظران، اقدام کاملا غیرمنتظره بانک مرکزی امریکا در کاهش یک درصدی نرخ بهره نشان می‌دهد که ریسک وقوع رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بسیار جدی شده است. فدرال رزرو در بیانیه خود آورده: «تا زمانی که مطمئن شویم رویدادهای اخیر را پشت سر گذاشته‌ایم نرخ بهره در همین سطح باقی خواهد ماند.» ویروس کرونا با ۶۸ قربانی در ایالات متحده، این کشور را به هفتمین کانون مرگبار خود تبدیل کرده است. مدارس و دانشگاه‌ها در برخی از ایالت‌ها تعطیل و در سراسر کشور حالت اضطراری اعلام شده است.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، گفته هر کار لازم باشد برای باز نگه داشتن بازارهای مالی انجام خواهد شد. کاهش شدید درآمد کسب‌وکارها به‌دنبال اخلال جدی در زنجیره تامین و تداوم تعطیلی‌ها باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌ها در خطر ورشکستگی و تعدیل نیرو قرار گیرند.

پس از کاهش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بورس‌های آسیایی ریزش کردند. به‌گزارش آسوشیتدپرس، بانک مرکزی ژاپن نیز جلسه اضطراری برگزار و اقدامات حمایتی بیشتری را از بازارهای مالی اعلام کرد.

  کرونا در اقصی نقاط جهان

ایتالیا به عنوان کانون اصلی کرونا در اروپا اعلام کرده قرنطینه را به تمام کشورش گسترش داده است. با قرنطینه کامل هشتمین اقتصاد بزرگ جهان انتظار می‎رود رشد اقتصادی منطقه یورو بیش از پیش با کاهش مواجه شود. از سوی دیگر اسپانیا و دانمارک نیز با اتخاذ تصمیمی مشابه، کشورهای خود را قرنطینه کردند. در بریتانیا دولت اعلام کرده افراد سالمند باید خود را قرنطینه کنند و مدارس و اماکن عمومی در تقریبا همه کشورهای اروپایی تعطیل شده است.

چین اعلام کرده از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون صادراتش ۱۷درصد و وارداتش چهار درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به بزرگی بازار چین، بسیاری از شرکت‌های مطرح بین‌المللی انتظار زیان سنگینی را در نتیجه تعطیلی کسب و کارهای خود دارند. تاکنون بیش از ۱۶۷هزار و ۳۹۲مورد ابتلا به کرونا گزارش شده در این بین ۶۵۰۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، دوشنبه با اعلام خبر تداوم فعالیت مدرسه‌ها در این کشور با واکنش شدید مردم روبرو شده است. تاکنون ابتلای ۱۳۷۲ نفر به کرونا و مرگ ۳۵ نفر در این کشور تایید شده است؛ رقمی بسیار کمتر از شمار مبتلایان در کشورهایی همچون ایتالیا، اسپانیا و فرانسه.

بریتانیایی‌ها معتقدند با توجه به سرعت گسترش این ویروس در کشورها، ضروری است که مراکز آموزشی تعطیل شوند اما دولت بریتانیا دوشنبه اعلام کرد بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده، هنوز تعطیلی مدارس هنوز ندارد. این در حالی است که بر شمار والدین نگران از سلامتی فرزندانشان که از فرستادن کودکان به مدارس خودداری می‌کنند، روز به روز افزوده می‌شود. بسیاری از این بریتانیایی‌ها دولت جانسون را مسوول شیوع بیشتر این ویروس می‌دانند و معتقدند که دولت با هدف حمایت از اقتصاد، به مردم آسیب می‌زند. در وبسایت پارلمان بریتانیا نیز طوماری گذاشته شده که از دولت می‌خواهد تا مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کند. تاکنون بیش از ۵۹۰ هزار نفر این طومار را امضا کرده‌اند.

 بر اساس قانون بریتانیا هر طوماری که بتواند در این وب‌سایت بیش از ۱۰۰ هزار امضا جمع کند، باید در صحن پارلمان مطرح شود و مورد بحث قرار گیرد.

 

ارسال نظر