هزینه جهانی 2 تریلیون دلاری کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۳۰۷
هزینه جهانی 2  تریلیون دلاری کرونا

گروه جهان|

 اقتصاددان‌های سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده‌اند که هزینه جهانی ویروس جدید کرونا در سال جاری بین یک تا دو تریلیون دلار خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول نیز از تمامی دولت‌ها در سراسر جهان خواسته به کمک شهروندان آسیب‌دیده از شیوع کرونا بروند و حمایت گسترده مالی را در دستور کار قرار دهند. در این میان دونالد ترامپ از اختصاص بسته حمایتی به کارگران برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوه ویروس کرونا خبر داده است.

نیویورک‌تایمز نوشته: ترامپ چند ساعت پس از سفر به همراه دو سناتوری که اکنون به‌دلیل تماس با افراد مبتلا به کرونا در قرنطینه هستند از تلاش دولتش برای مقابله با تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد امریکا و کاهش سهام بازارهای تجاری، از ارایه بسته‌های حمایتی به کارگران خبر داده است. دونالد ترامپ گفته به قانونگذاران فشار می‌آورد تا در صورت شیوع ویروس کرونا و افزایش نگرانی‌های اقتصادی و تاثیر آن بر بازار سهام، به کارگران روزمزد کمک کنند. ترامپ از ارایه سبد حمایتی به کارگران از طریق محرک‌های اقتصادی از جمله کاهش مالیات حقوق و دستمزد و دادن وام به کسب‌وکارهای کوچک سخن گفته است. دونالد ترامپ گفته در دیدار با سنا و قانونگذاران مجلس نمایندگان درباره اقدامات تسکین اساسی برای کاهش تأثیر ویروس کرونا گفت‌وگو خواهد کرد. کاخ‌سفید همچنین از ترس گسترش ویروس کرونا مرخصی کارکنان را افزایش داده است. سخنان ترامپ درباره کاهش تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد امریکا در حالی بیان شد که افت ۷ درصدی شاخص‌های بورس نیویورک در دقایق نخست داد و ستدهای موجب توقف کوتاه‌مدت معاملات بازار سرمایه امریکا شد، رخدادی که از اوج بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون بی‌سابقه بود. همچنین شاخص اِس‌اندپی‌ که میانگین قیمت سهام ۵۰۰ شرکت برتر بورس نیویورک را نشان می‌دهد، با گذشت حدود ۳۴ دقیقه از شروع معاملات وال‌استریت ۲۰۸واحد معادل ۷درصد سقوط کرد، رخدادی که برای نخستین‌بار پس از دسامبر ۲۰۰۸، موجب توقف ۱۵ دقیقه‌ای خرید و فروش‌ها شد.

    افزایش هزینه‌های مالی مقابله با اپیدمی

همزمان با تشدید نگرانی‌ها نسبت به تبعات اقتصادی شیوع کرونا، اقتصاددان‌های سازمان ملل متحد هشدار داده‌اند که هزینه جهانی این بیماری در سال جاری بین یک تا دو تریلیون دلار خواهد بود. آنها همچنین از دولت‌های جهان خواسته‌اند با افزایش منابع مالی برای مقابله با پیامدهای اقتصادی این اپیدمی، از تاثیرات سوء آن بکاهند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (انکتاد) همچنین هشدار داده شیوع کووید۱۹ اقتصاد برخی از کشورها را دچار رکود و نرخ رشد اقتصادی جهان را کاهش خواهد داد.

در بخشی از این گزارش آمده، تحت تاثیر شیوع کرونا نرخ رشد اقتصادی جهان به زیر ۲.۵درصد کاهش خواهد یافت که معمولا مرز رشد منفی تلقی می‌شود. ریچارد کوزول رایت رییس بخش راهبردهای جهانی و توسعه این نهاد گفته: «طبق پیش‌بینی ما نرخ متوسط رشد اقتصادی جهان در سال جاری به زیر ۲درصد خواهد رسید و اگر پیش‌بینی‌های سپتامبر سال گذشته را در نظر بگیریم هزینه آن برای اقتصاد جهانی حدود یک تریلیون دلار خواهد بود. البته این پیش‌بینی ممکن است خوشبینانه باشد و در بدترین سناریو هزینه بحران ممکن است به ۲ تریلیون دلار برسد.»

کاهش مصرف و خرید، افت اعتماد سرمایه‌گذاران، افزایش بدهی و تلاطم و اضطراب بازار مالی از جمله عواملی هستند که آینده اقتصاد جهان را تیره کرده است. اقتصاددان‌های سازمان ملل معتقدند در بدترین سناریو، کشورهای متکی به صادرات نفت و سایر محصولات مصرفی، اولین کشورهایی که این اپیدمی در آنها پدیدار شده و کشورهایی که با چین روابط اقتصادی تنگاتنگی دارند بیش از همه ضربه خواهند خورد.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در بخش دیگری از گزارش خود هشدار داده جهان با خطر ورشکستگی مالی روبرو است و افت ناگهانی ارزش دارایی‌ها ممکن است به پایان دوره رونق سال‌های اخیر منجر شود.

اقتصاددان‌های سازمان ملل گفته‌اند در بدترین حالت کشورهای متکی به صادرات نفت و سایر محصولات مصرفی، اولین کشورهایی که این اپیدمی در آنها پدیدار شده و کشورهایی که با چین روابط اقتصادی تنگاتنگی دارند بیش از همه ضربه خواهند خورد. طبق این گزارش، بازه زمانی و عمق بحران به میزان گسترش ویروس کرونا، دوره مورد نیاز برای کشف واکسن، درجه اضطراب مردم و اقدامات دولت‌ها برای کنترل ویروس بستگی خواهد داشت.در این گزارش آمده، اقدامات بانک‌های مرکزی کشورها کافی نخواهد بود و اقتصادهای بزرگ جهان در این زمینه باید همکاری کنند. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل اعلام کرده: «واکنش‌های اقتصادی کلان به این بحران مستلزم تزریق پول نقد و افزایش هزینه‌های عمومی در سطح بالاست. علاوه بر این، تزریق پول به اقتصاد باید کمک‌هزینه‌های اجتماعی به کارگران، موسسات اقتصادی و جوامعی که تحت تاثیر پیامدهای این بحران قرار گرفته‌اند را هم شامل شود. دولت‌های جهان برای جلوگیری از سقوط رشد اقتصادی جهان به نیم درصد از حالا باید این هزینه‌ها را انجام دهند. اگر بدترین سناریو محتمل روی دهد هزینه ناشی از بحران کرونا برای اقتصاد جهان به ۲ تریلیون دلار خواهد رسید.»

صندوق بین‌المللی پول نیز به تازگی از تمامی دولت‌ها در سراسر جهان خواسته به کمک شهروندان آسیب‌دیده از شیوع کرونا بروند و حمایت گسترده مالی را در دستور کار قرار دهند. گیتا گوپینات اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، در وب‌سایت این نهاد نوشته: «عمده‌ترین توصیه‌ به دولت‌ها این است که به‌طور مستقیم به صاحبان مشاغل کمک مالی کنند و معافیت‌های مالیاتی برای شهروندان در نظر بگیرند.» گوپینات درباره خانوارها و مشاغلی که کسب و کارشان آسیب دیده یا میزان تقاضا برای محصولات و خدمات‌شان دچار افت شده در یادداشت خود نوشته: «می‌توان به آنها کمک مستقیم مالی کرد، یارانه‌های گسترده به آنها اختصاص داد و معافیت‌های مالیاتی برایشان در نظر گرفت تا سر پا بمانند.» این مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول تمهیدات اقتصادی دیگری نیز برای کمک به آسیب‌دیدگان از شیوع کرونا پیشنهاد کرده است. هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول برای کمک به کشورهای آسیب‌دیده از شیوع کرونا بودجه‌ای ۵۰ میلیارد دلاری اختصاص داد.

 

ارسال نظر