کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۰:۴۱:۳۱
کد خبر: ۱۶۵۱۳۵

نشست کارگروه تجاری گروه۲۰ در عربستان

نخستین نشست کارگروه تجاری و سرمایه‌گذاری گروه۲۰ یکشنبه در شهر بندری «خُبر» در نزدیکی دمام برگزار ‌شد. به‌گزارش اسپوتنیک، این نشست دو روزه مقامات دولتی ارشد کشورهای عضو گروه ۲۰ بر چگونگی رفع موانع تجاری و تضمین یک سیستم تجاری چندجانبه هدفمند در بحبوحه افزایش سیاست حمایت از صنایع داخلی متمرکز خواهد بود. عربستان در سال جاری میلادی میزبان بیش از ۱۰۰ رویداد مربوط به گروه۲۰ خواهد بود.

مراسم تحلیف غنی در ارگ عبدالله در سپیدار

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرده که محمد اشرف غنی رییس‎جمهوری افغانستان، دوشنبه (امروز) مراسم تحلیف را انجام می‌دهد. اعضای تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان، نیز گفته‌اند اگر در نتیجه گفت‌وگوهایی که هنوز جریان دارد، مراسم تحلیف غنی به تعویق نیفتد، مراسم تحلیف عبدالله نیز همزمان با آن برگزار خواهد شد. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان غنی را برنده نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرده اما عبدالله این نتایج را نپذیرفته و خود را برنده انتخابات اعلام کرد.

بازنگری در پرونده دختر حاکم دُبی

پلیس بریتانیا اعلام کرده پرونده ناپدید شدن دختر حاکم دُبی در سال ۲۰۰۰ را، به ظن دست داشتن پدرش در این ماجرا، بازنگری می‌کند. دادگاه عالی بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد که شیخ محمد بن‌راشد آل مکتوم، حاکم دوبی و نخست‌وزیر امارات، ربودن و بازگرداندن اجباری شیخه شمسه دختر خود از بریتانیا به امارات را برنامه‌ریزی کرده بوده است. این اعلام نظر اخیر دادگاه بریتانیا، در جریان رسیدگی به شکایت شاهدخت هیا بنت حسین، همسر سابق شیخ محمد و خواهر ناتنی پادشاه اردن صورت گرفت که خود به بریتانیا گریخت و اکنون مقیم این کشور است.

تاکید طالبان بر پایبندی به توافق صلح

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گزارش سازمان‌های اطلاعاتی امریکا مبنی براینکه این جنبش قصد اجرای توافق صلح با واشنگتن را ندارد، رد کرد. ان‌بی‌سی در گزارشی به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داده بود دولت امریکا اطلاعات مستدلی دارد که ثابت می‌کند طالبان قصد اجرای معاهده صلح را که در قطر با امریکا امضا کرده ندارد. براساس این توافق، خروج نیروهای خارجی از افغانستان در ۱۴ماه آینده در مقابل تضمین اینکه این کشور پناهگاه امنی برای تروریست‌ها نشود اجرایی خواهد شد. در این معاهده همچنین بر مذاکرات بین افغانی در۱۰مارس و تبادل ۵ هزار زندانی طالبان در این مدت تاکید شده است.

 

ارسال نظر