کاهش کرونایی رشد جهانی اقتصاد در 2020

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۷۰
کاهش کرونایی  رشد جهانی  اقتصاد  در 2020

گروه جهان|

 همزمان با رسیدن آمار قربانیان شیوع ویروس کرونا به سه هزار نفر در سراسر جهان، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) هشدار داده که شیوع ویروس کرونا می‌تواند رشد اقتصادی جهان را به نصف کاهش دهد. این سازمان با کاهش پیش‌بینی خود درباره تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2020 از دولت‌ها خواسته تا هر چه سریع‌تر تهمیداتی را برای رسیدگی به شرایط سلامت شهروندان و همچنین مدیریت تبعات اقتصادی این بیماری در پیش بگیرند. کرونا ویروس کرونا در ۵۰ کشور سراسر جهان پخش شده است. این بیماری حدود سه هزار نفر را به کام مرگ کشانده و افزون ۸۳ هزار نفر دیگر را آلوده کرده است.

به‌گزارش فایننشیال‌تایمز، سازمان بین‌المللی تصمیم‌گیرنده اقتصادی مستقر در پاریس دوشنبه با هشدار درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی اعلام کرده رشد اقتصادی جهان در ۲۰۲۰ میلادی با کاهش نیم درصدی در مقایسه با پیش‌بینی قبلی 2.4 درصد خواهد بود. این پیش‌بینی جدید پایین‌ترین شاخص رشد اقتصادی جهان از زمان بحران مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ میلادی خواهد بود.

در پیش‌بینی این سازمان فرض بر این است که شیوع ویروس کرونا امسال کاهش می‌یابد اما شیوع این ویروس آینده رشد اقتصادی جهان را به‌طرز قابل ملاحظه‌ای تضعیف کرده است. در این گزارش آمده: «اگر روند شیوع بیماری با همین سرعت ادامه پیدا کند می‌تواند رشد اقتصادی جهان در سال 2020 میلادی را به 1.5درصد هم برساند.»

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی که متشکل از چندین کشور ثروتمند است، در نخستین گزارش جامع خود از تاثیر شیوع این ویروس بر کشورهای بزرگ اقتصادی جهان دوشنبه اعلام کرده که اقتصاد جهانی تاکنون با خطر کاهش رشد در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ مواجه است.

در چین ویروس کرونا موسوم به کووید۱۹ در دسامبر شیوع یافت و انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی این کشور فقط 4.9 درصد باشد که در مقایسه با پیش‌بینی اولیه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در نوامبر کاهشی 0.8 نقطه‌ای را نشان می‌دهد. این سازمان اعلام کرده کاهش رشد اقتصادی چین از همین حالا در سراسر جهان احساس می‌شود چرا که شیوع ویروس تولید، تجارت، گردشگری و سفرهای تجاری را تضعیف کرده است.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از دولت‌ها خواسته تا هر چه سریع‌تر و با قدرت تمام با تبعات سلامتی و اقتصادی ویروس کرونا مقابله کنند و سیاست‌های پولی حمایتی را با هدف بازگرداندن اعتماد به بازارها در دستور کار خود قرار دهند.

    نگرانی از ادامه شیوع بیماری

هشدار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در شرایطی است که دوشنبه در پی ادامه همه‌گیری کرونا در اروپا، بازارهای سهام این قاره نزولی بودند. فایننشیال‌تایمز گزارش داده که در روز دوشنبه و همزمان با افزایش سطح هشدار کرونا در اتحادیه اروپا از «متوسط» به «زیاد» ارزش سهام شرکت‌ها با وجود اعلام سیاست‌های حمایتی بانک‌های مرکزی کاهش یافته است. بازارهای سهام برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان، کویت، بحرین و امارات نیز ریزشی بوده است.

به‌گزارش یورونیوز، اورزولا فن درلاین رییس کمیسیون اروپا، دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا سطح هشدار برای ویروس کرونا را از «متوسط» به «زیاد» افزایش داده است. همچنین همزمان با اعلام مرگ دومین نفر در ایالات متحده بر اثر کرونا، نخستین مورد ابتلا به این بیماری در ایالت نیویورک نیز مشاهده شد. هر دو نفر فوتی امریکا از شهر سیاتل در ایالت واشنگتن گزارش شده است. با آنکه آمار رسمی اعلام شده مبتلایان و قربانیان کرونا در امریکا نسبت به کانون‌های اصلی شیوع این بیماری در چین و سایر کشورها بسیار پایین است، اما بسیاری از کارشناسان در این کشور در مورد نبود آمادگی بیمارستانی کافی در رویارویی با این بیماری هشدار داده‌اند. آنها همچنین از توزیع ناکافی کیت‌‌های آزمایش کرونا در امریکا انتقاد می‌کنند.

مایک پنس معاون رییس‌جمهوری و مسوول مدیریت بحران کرونا در امریکا، گفته در دو روز آخر هفته گذشته ۱۵ هزار کیت در بازار این کشور توزیع شده و بناست ۵۰ هزار کیت دیگر نیست تهیه و توزیع شود. گفته شده، فردی که بر اثر کرونا در ایالات متحده درگذشته یک مرد ۷۰ ساله اهل ایالت سیاتل بود که در بیمارستان «اورگرین هلت» کرکلند واقع در جنوب شهر سیاتل بستری بود.

در همین حال وزیر دارایی فرانسه اعلام کرده وزیران دارایی هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه ۷ این هفته در مورد آثار شیوع ویرس کرونا بر رشد اقتصادی، با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو می‌کنند. به‌گزارش شبکه 2 فرانسه، برونو لومر گفته: «وزیران دارایی گروه ۷ این هفته در مورد چگونگی محدود کردن اثرات شیوع ویروس کرونا به بهترین شیوه بر رشد اقتصادی، با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو می‌کنند.»

لومر تاکید کرده: «باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که این تاثیرگذاری - که می‌دانیم در رشد (اقتصادی) مهم است - تا حد ممکن محدود شود.» همچنین به نقل از شبکه «ب.اف.ام» فرانسه، لومر، تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد این کشور را فراتر از پیش‌بینی‌ها و انتظارات دانسته و گفته: «تنها رقمی که مطرح کردم این بود که تا زمانی که این همه‌گیری به چین محدود شود، سبب کاهش یک‌دهم درصد رشد اقتصادی فرانسه می‌شود. با این بیماری همه‌گیر که بسیاری از کشورهای اروپایی را نیز تحت تأثیر قرار داده، تاثیر ویروس کرونا بر رشد فرانسه بسیار مهم‌تر خواهد بود اما من نمی‌خواهم رقم مشخصی ارایه کنم.» او در عین حال گفته برای مواجهه با کاهش رشد پیش‌بینی شده، آماده کمک به شرکت‌های فرانسوی است. همچنین انتظار می‌رود اقدام هماهنگ از طرف گروه۷ و کشورهای منطقه یورو انجام شود.

 

ارسال نظر