بازگشت انتخاباتی جو بایدن

۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۷۸۳
بازگشت انتخاباتی جو بایدن

گروه جهان|

 جو بایدن معاون باراک اوباما، برای نخستین‌بار در یک ایالت از رقبای درون‌حزبی خود پیشی گرفت و موقعیت خود را تحکیم کرد. جو بایدن پس از پیروزی در انتخابات کارولینای جنوبی خطاب به هوادارانش گفت: «ما این انتخابات را با حمایت شما، آن‌هم با فاصله زیاد از رقبا بردیم.»

به‌گزارش رویترز، جو بایدن۷۷ساله که نظرسنجی‌های پیش از برگزاری انتخابات بخت چندانی برای پیروزی او پیش‌بینی نمی‌کردند، در کارولینای جنوبی از رقبای خود پیشی گرفت و پیروز این انتخابات شد. شمارش ۹۰درصد آرا در کارولینای جنوبی نشان می‌دهد ۵۰درصد رأی‌دهندگان جو بایدن را می‌خواهند. بایدن که در سه انتخابات پیشین شکست خورده بود، حال موقعیت خود را تحکیم کرده است.

در این میان سناتور برنی سندرز که در دو ایالت بیشترین آرا را کسب کرده و در همه‌پرسی سراسری دموکرا‌ت‌ها با فاصله از جو بایدن جلو بود، در کارولینای جنوبی تنها ۲۰درصد آرا را کسب کرده است. اهمیت این ایالت، آرای‌ سیاه‌پوستان است که کارولینای جنوبی حوزه رأی آنها به شمار می‌رود و برخی آنها را ستون فقرات حزب دموکرات می‌خوانند.

جو بایدن که سال‌ها معاون اول باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین امریکا بود، میان سیاه‌پوستان محبوبیت بالایی دارد. حال باید منتظر «سه‌شنبه بزرگ» حزب دموکرات ماند و دید چه کسی در نهایت نامزد نهایی دموکرا‌ت‌ها می‌شود تا در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا که سوم نوامبر برگزار می‌شود، با دونالد ترامپ رقابت کند.

در سه‌شنبه یعنی سوم مارس انتخابات مقدماتی حزب دموکرات به‌طور همزمان در ۱۴ ایالت امریکا برگزار می‌شود. در این روز برای نخستین‌بار نام مایک بلومبرگ میلیاردر نیویورکی و شهردار پیشین این شهر، هم روی برگه‌های رای ظاهر خواهد شد. اما غیر از بلومبرگ، بایدن و سندرز، پیت بوتجیج ۳۸ساله شهردار سابق ساوت‌بند، سناتور ایمی کاوبشار ۵۹ساله، سناتور الیزابت وارن۷۰ ساله و تولسی گبرد ۳۸ساله نماینده هاوایی در کنگره هم نامزد‌های حزب دموکرا‌ت‌ هستند.

رای‌گیری‌های سه‌شنبه بزرگ هویت ۱۳۵۷ نماینده حاضر در کنوانسیون حزب دموکرات را مشخص خواهد کرد. این در حالی است که دو هزار و ۴۶۷ نماینده پس از سه‌شنبه بزرگ انتخاب خواهند شد. ۱۵۵نماینده هم در جریان رای‌گیری در چهار ایالت آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی انتخاب شدند.

  آیا رقیب ترامپ مشخص می‌شود؟

هیچ کدام از نامزدهای حاضر در رقابت مقدماتی حزب دموکرات با تکیه بر نتایج آرای سه‌شنبه بزرگ نمی‌توانند نامزدی حزب را کسب کنند. هر کدام از نامزدها برای پیروزی نهایی باید بتوانند براساس نتیجه رای‌گیری در ایالت‌های مختلف ۱۹۹۰ نماینده حاضر در کنوانسیون حزب دموکرات را تعیین کنند.  رای‌گیری سه‌شنبه بزرگ در حالی برگزار می‌شود که برنی سندرز، سناتور چپگرای ایالت ورمونت در ایالت‌های نیوهمپشایر و نوادا به پیروزی دست یافته و در ایالت آیووا با اختلافی ناچیز در جایگاه دوم قرار گرفته است. پیت بوتجیج، شهردار سابق ساوت‌بند در ایالت آیووا به پیروزی رسید و از نظر تعداد نمایندگان در کنوانسیون حزب دموکرات پس از برنی سندرز در جایگاه دوم قرار دارد. برنی سندرز تاکنون ۴۳ نماینده و پیت بوتجیج ۲۶ نماینده به کنوانسیون حزب دموکرات فرستاده‌اند. جو بایدن، الیزابت وارن و امی کلبوشار نیز به ترتیب تاکنون ۱۳، هشت و هفت نماینده در کنوانسیون حزب دموکرات دارند.

هرچند برنی سندرز هم‌اکنون نامزد پیشتاز در رقابت مقدماتی حزب دموکرات است اما همچنان احتمال تغییر و تحول اساسی صحنه سیاسی این حزب وجود دارد. از سوی دیگر ترکیب جمعیتی برخی از ایالت‌هایی که رای‌گیری آنها در «سه‌شنبه بزرگ» برگزار می‌شود با ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر تفاوت زیادی دارد. بسیاری از تحلیلگران در انتظار نتیجه رای‌گیری در ایالت‌های «سه‌شنبه بزرگ» هستند تا دریابند نتایج رقابت مقدماتی در ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر منعکس‌کننده یک روند کلی در سراسر امریکا بوده یا به این دو ایالت محدود بوده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های سه‌شنبه بزرگ امسال ورود مایکل بلومبرگ به میدان رقابت است. این میلیاردر نیویورکی که اواخر ۲۰۱۹ تصمیم به حضور در رقابت مقدماتی حزب دموکرات گرفت از حضور در رقابت مقدماتی چهار ایالت آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی خودداری کرد تا تمام نیروی خود را روی تبلیغ در ایالت‌هایی متمرکز کند که رای‌گیری آنها در «سه‌شنبه بزرگ» برگزار می‌شود.

نتایج رای‌گیری سه‌شنبه مشخص خواهد کرد راهبرد بلومبرگ تا چه حد کارآمد بوده است. این میلیاردر ۷۸ساله تاکنون ۳۵۰میلیون دلار از ثروت شخصی خود را صرف پخش تبلیغات انتخاباتی در ایالت‌های مختلف کرده است. به اعتقاد ناظران، اگر میلیاردر نیویورکی بتواند با پیروزی در چند ایالت از نظر تعداد نمایندگان در کنوانسیون حزب دموکرات از دیگر نامزدها پیشی بگیرد در عمل رقابت‌ها برای تعیین نامزد حزب دموکرات را به‌کلی متحول خواهد کرد. در مقابل اگر بلومبرگ نتواند در سه‌شنبه بزرگ نتیجه قابل قبولی کسب کند ادامه کارزار انتخابی‌اش با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد. موضوع یکی دیگر از پرسش‌هایی که نتایج رای‌گیری‌های سه‌شنبه بزرگ احتمالا پاسخ آن را روشن خواهدکرد سرنوشت جو بایدن و الیزابت وارن است. معاون پیشین اوباما و سناتور ایالت ماساچوست در ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر نتایجی ناامیدکننده کسب کردند. جو بایدن امیدوار بود که بتواند به‌دلیل محبوبیتش در میان لاتین‌تبارها در ایالت نوادا پیروز شود اما در نهایت پس از برنی سندرز در جایگاه دوم قرار گرفت. او البته توانست پیروزی در ایالت کارولینای جنوبی را که به آن نیازی مبرم داشت به دست آورد تا کمی امیدوارتر به استقبال سه‌شنبه بزرگ برود. الیزابت وارن تاکنون با وجود نتایج ناامیدکننده‌اش در ایالت‌های آیووا، نیوهمپشایر و نوادا تاکید کرده که رقابت برای کسب نامزدی حزب دموکرات مسیری طولانی است. سناتور ایالت ماساچوست امیدوار است که بتواند با درخشش در سه‌شنبه بزرگ نتایجی را که در ایالت‌های اولیه کسب کرده است جبران کند. امید او با توجه به اینکه ایالت ماساچوست نیز یکی از ایالت‌هایی است که در رای‌گیری‌های سه‌شنبه بزرگ شرکت دارد می‌تواند حداقل تا حدودی به واقعیت تبدیل شود.

اگر جو بایدن و الیزابت وارن نتوانند نتیجه قابل قبولی در سه‌شنبه بزرگ کسب کنند توجیه ادامه کارزارشان کار آسانی نخواهد بود. آنها خلاف بلومبرگ نیازمند کمک‌های حامیان مالی کارزارشان هستند و احتمالا اگر با کسب نتایج ناامیدکننده نتوانند ادامه حضورشان را در رقابت‌ها توجیه کنند مجبور به کناره‌گیری خواهند شد.

نتایج رقابت‌های سه‌شنبه بزرگ برای برنی سندرز نیز اهمیت زیادی خواهد داشت. نامزد پیشتاز در رقابت مقدماتی حزب دموکرات پس از پیروزی در نیوهمپشایر در صدر نظرسنجی‌ها در سطح ملی قرار گرفت. با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او در شماری از ایالت‌هایی که ساکنان آن در سه‌شنبه بزرگ رای می‌دهند از جو بایدن، الیزابت وارن یا مایکل بلومبرگ عقب افتاده است. یکی از چالش‌های عمده کارزار برنی سندرز قانع کردن رای‌دهندگان و نخبگان حزب دموکرات به توانایی خود برای غلبه بر ترامپ خواهد بود. اگر سندرز در سه‌شنبه بزرگ در برخی از ایالت‌ها از رقبای خود شکست بخورد در ادامه برای توجیه رای‌دهندگان در مورد ظرفیت خود برای پیروزی در نوامبر با مشکل روبرو خواهد شد. در مقابل او با درخشش در سه‌شنبه بزرگ می‌تواند پیشتازی خود را در رقابت‌‌ها تثبیت کند و به تدریج با کناره‌گیری رقبایش به نامزد قطعی حزب دموکرات تبدیل شود.

 

 

ارسال نظر