نمایش دیپلماتیک «ترامپ» و «مودی»

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۵۳
نمایش دیپلماتیک «ترامپ» و «مودی»

گروه جهان|

 رییس‌جمهوری امریکا به همراه خانواده خود دوشنبه برای سفری دو روزه وارد هند شد. دونالد ترامپ در فرودگاه احمدآباد، بزرگ‌ترین شهر ایالت گجرات در غرب هند مورد استقبال نارندرا مودی نخست‌وزیر این کشور، و هزاران نفر از شهروندان هند قرار گرفت. دونالد ترامپ پیش از این گفته بود که «میلیون‌ها و میلیون‌ها نفر» در سفر به هند از او استقبال خواهند کرد. او همچنین پیش‌بینی کرده بود که مراسم استقبال از او بزرگ‌ترین رویدادی خواهد بود که هند تاکنون به خود دیده است.

به‌گزارش یورونیوز، اولین برنامه سفر ترامپ، حضور در منزل مهاتما گاندی رهبر جنبش استقلال هند بود. سفر دو روزه ترامپ به هند اولین سفر رسمی او به این کشور دارای یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری است. گفته شده، ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد دونالد ترامپ نیز او را در سفر هند همراهی می‌کنند. رییس‌جمهوری امریکا علاوه بر بازدید از بنای تاریخی تاج‌محل، به همراه نارندرا مودی در یک گردهمایی ۱۱۰هزار نفری در بزرگ‌ترین ورزشگاه کریکت جهان شرکت کرده است.

سفر دونالد ترامپ به هند در حالی صورت می‌گیرد که روابط واشنگتن با دهلی‌نو در ماه‌های اخیر تحت تاثیر تنش‌هایی قرار گرفته بود که در روابط تجاری دو کشور وجود داشت. هر دو کشور در عرصه تجاری، سیاست حمایت‌گرایی اقتصادی را دنبال می‌کنند. به نظر می‌رسد که ترامپ و مودی امیدوارند با این دیدار روابط میان دو کشور بهبود یابد. ترامپ دوشنبه پس از رسیدن به احمدآباد با بیان اینکه ایالات متحده به‌دنبال فروش بهترین و مدرن‌ترین تجهیزات نظامی جهان به هند است، گفته: «نمایندگان ما قرارداد تجهیزات نظامی به ارزش سه میلیارد دلار را با دهلی نو امضا خواهند کرد.» رییس‌جمهوری امریکا با بیان اینکه هند و امریکا در زمینه هوا و فضا همکاری نزدیکی دارند، گفته که ایالات متحده امریکا علاقه‌مند به گسترش همکاری‌ها با هند در این زمینه است. نارندرا مودی نخست‎وزیر هند، هم گفته: «امروز هند نه‌تنها رکورددار ارسال بیشترین ماهواره‌ها به‌طور همزمان به فضا است، بلکه بزرگ‌ترین طرح بیمه درمانی در جهان را نیز در اختیار دارد.»

گفته شده، مذاکرات رسمی رهبران دو کشور قرار است سه‌شنبه (امروز) در دهلی‌نو انجام شود. هند متحد راهبردی امریکا در آسیا محسوب می‌شود. برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که ترامپ با سفر به هند در سال انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا قصد دارد با تاکید بر حضورش در عرصه جهانی خود را از رقبایش متمایز کند.

دویچه‌وله نوشته: «این دیدار برای ترامپ، در سال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مهم است چون مهاجران از ایالت گجرات در امریکا معمولا ثروتمند و بانفوذ هستند و از ترامپ حمایت می‌کنند. بسیاری از آنها به کارزار انتخاباتی ترامپ کمک کردند و هدف از این دیدار تشویق این گروه به حمایت از ترامپ است. این برای مودی نیز اهمیت دارد. نخست‌وزیر هند به‌دلیل تصویب قانون مجادله برانگیز شهروندی با اعتراض‌های گسترده روبرو شده است و جامعه بین‌المللی نیز از او به این خاطر بسیار انتقاد کرده است.»

ایالات متحده امریکا با حجم مبادلاتی ۱۴۲میلیارد دلار در ۲۰۱۸ یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری هند است. با وجود توسعه روابط سیاسی و راهبردی بین دو کشور اما تنش‌هایی درمیان آنها وجود داشته است. ترامپ برای به دست آوردن توافق تجاری جدید با هند، با به راه انداختن جنگ تعرفه‌ای، فشارها بر این کشور را افزایش داده است. پیش‌تر ترامپ گفته بود که تعرفه‌های بازرگانی یا مالیات بر صادرات در هند غیرقابل قبول است. رییس‌جمهوری امریکا هند را کشور تعرفه‌ها توصیف کرده بود. امریکا در ژوئیه ۲۰۱۹ به برنامه‌ای که به هند اجازه می‌داد کالاهایش را بدون پرداخت مالیات وارد کند، خاتمه داد. این اقدام امریکا واکنش هند را در پی داشت و این کشور برای ۲۸ محصول امریکایی تعرفه بازرگانی تعیین کرد و این اقدام موجب تنش بین دو کشور شد.

با این حال بر اساس داده‌های اخیر وزارت تجارت، امریکا از نظر تجارت دوجانبه با هند از چین جلو زده است. بنا بر گزارش وزارت تجارت، مجموع تجارت هند با چین در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ میلادی 87.07 میلیارد دلار بوده است.

    سفر 3 ساعته 13میلیون دلاری

منتقدان می‌گویند دیدار سه ساعته ترامپ از شهر احمدآباد ۱۳ میلیون دلار هزینه خواهد داشت. گفته شده، در شهر احمدآباد در امتداد مسافت ۲۲ کیلومتری، بیلبوردهایی بسیار بزرگی با تصاویر مودی، ترامپ و ملانیا نصب شده است و هزاران تن که بیشتر آنان حامیان و کارمندان حزب ملی‌گرای هندوی «بهاراتیا جاناتا» (BJP) هستند، در امتداد جاده‌ای که به تازگی اسفالت شده ایستاده و از کاروان خودروهای ترامپ استقبال کردند. «شی جین‎پینگ» رییس‌جمهوری چین، و «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن، نیز سفرهای مشابهی به احمدآباد داشته‌اند اما مقام‌هایی که نمی‌خواستند نامشان فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند میزان تدارکات برای دیدار ترامپ، بی‌سابقه بوده است. براساس برخی برآوردها، ممکن است که دیدار سه ساعته ترامپ از احمدآباد برای ادارات مسوول ۱۳میلیون دلار هزینه داشته باشد. هزینه ساخت یک دیوار برای پنهان کردن محلات فقیرنشین (زاغه) شامل این مبلغ است. این محلات فقیرنشین در امتداد جاده‌ای قرار دارند که کاروان خودروهای ترامپ از آن جا عبور کردند.  نیویورک‌تایمز با اشاره به سفر ترامپ به هند و توییتش درباره اطمینان مودی به او مبنی بر استقبال میلیونی نوشته: «این روزها این چند کلمه می‌تواند برای هر رهبری در جهان استرس‌زا باشد: «ترامپ قرار است به کشور شما بیاید.» مساله این است که تمام سفرهای دیپلماتیک پروتکل‌ها و تشریفات خاص خود را دارند اما تشریفات لازم برای ترامپ فهرستش طولانی‌تر و متفاوت است. شما به عنوان رهبر کشور میزبان باید بتوانید ملزومات سرگرم کردن رییس‌جمهوری را فراهم کنید که علاقه خاصی به اولین‌ها و بزرگ‌ترین‌ها دارد.»

 

ارسال نظر