کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۱:۰۶:۴۵
کد خبر: ۱۶۳۹۹۸

منازعات سوریه ارزش لیر را کاهش داد

ارزش لیر ترکیه به کمترین سطح خود از ماه رسیده است. به‌گزارش رویترز، روند تضعیف لیر که از سه‌شنبه آغاز شد چهارشنبه نیز ادامه یافت تا جایی که نرخ برابری لیر در مقابل دلار به کمترین سطح خود از ماه مه‌سال گذشته رسید. به‌گفته فعالان بازار، اصلی‌ترین دلیل ریزش لیر در حال حاضر منازعات شمال سوریه و درگیری پراکنده ارتش ترکیه با ارتش سوریه بوده است. این نگرانی وجود دارد که تشدید درگیری‌ها باعث سرازیر شدن موج جدیدی از آوارگان و پناهجویان سوری به ترکیه شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را بار دیگر کاهش دهد و به حدود ۱۰.۷۵درصد برساند.

نخست‌وزیر عراق تهدید به استعفا کرد

نخست‌وزیر موقت عراق چهارشنبه نسبت به خطر ایجاد خلأ جدید در قانون اساسی به‌دلیل به تاخیر افتادن تشکیل کابینه هشدار داده و گفته اگر تا دوم مارس کابینه جدید تایید نشود استعفا خواهد کرد. به‌گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، عادل عبدالمهدی خطاب به پارلمان خواستار تسهیل ماموریت محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مکلف و پشت سر گذاشتن موانع جدی و ساختگی پیش‌رو شده و نسبت به خطر ورود این کشور به خلأ قانونی جدید به‌دلیل به تاخیر افتادن تشکیل کابینه هشدار داده است. عبدالمهدی گفته از دوم مارس به بعد دیگر این مسوولیت‌ را نمی‌پذیرد.

افزایش تورم عربستان

تورم عربستان تا پایان ژانویه به ۰.۴ درصد رسیده است. به‌گزارش ایسنا، داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار عربستان نشان می‌دهد تورم این کشور برای دومین ماه متوالی افزایشی شده و با ۰.۲درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۰.۴درصد تا پایان ژانویه رسیده است. بخش بزرگی از این افزایش تورم مربوط به تورم ۲.۲درصدی بخش مواد غذایی و نوشیدنی بوده که۲۰درصد کل وزن تورمی در این کشور را تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر اما هزینه‌های مسکن، آب و برق کاهش ۳.۳درصدی داشته است.

مدافع ترور ملاله یوسف‌زی از زندان فرار کرد

دولت پاکستان تایید کرده احسان‌الله احسان، از رهبران طالبان پاکستان و سخنگوی پیشین این گروه اسلامگرای افراطی از زندان فرار کرده است. به‌گزارش یورونیوز، احسان‌الله احسان پیش از این در ۲۰۱۲ از جانب طالبان مسوولیت شلیک به سر ملاله یوسف‌زی را برعهده گرفته بود. ملاله یوسف‌زی که در آن زمان تنها حدودا ۱۵سال داشت، از حق آموزش کودکان دفاع می‌کرد و بعدها برنده جایزه صلح نوبل شد. خبر فرار او از زندان، چند روز پس از آن تایید شد که احسان‌الله این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی فاش کرد.

 

ارسال نظر