اقتصاد ژاپن در آستانه رکود فنی

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۲:۴۲
کد خبر: ۱۶۳۸۲۷
اقتصاد ژاپن در آستانه رکود فنی

گروه جهان| آیت وکیلیان|

 ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان در آستانه رکود فنی قرار گرفته است. لایحه افزایش مالیات بر فروش، توفان‌های فصلی، جنگ تجاری و شیوع ویروس کرونا عوامل اصلی کاهش رشد اقتصادی ژاپن اعلام شده است. بنا بر اعلام دولت ژاپن، در سه ماهه پایانی سال گذشته اقتصاد این کشور ۶.۳درصد کوچک‌تر شده است. گفته شده، توکیو در واکنش به این کاهش رشد بسته فوری حدود ۱۰۰ میلیون دلاری ابلاغ کرده است. اقتصاد سنگاپور نیز به‌دلیل تبعات شیوع بیماری کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است.

فایننشال‌تایمز نوشته، داده‌های تولید ناخالص داخلی ژاپن که دوشنبه منتشر شد، پایین‌تر از انتظارات کارشناسان بود، یعنی بیش از 3.7 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این باعث شده تا پیش‌بینی‌ها درباره رشد اقتصادی سومین اقتصاد جهان در سه ماهه نخست 2020 میلادی بیش از پیش کاهش یابد. این نشان می‌دهد که ژاپن با رکود فنی روبروست؛ بدین معنی که در دو سه ماهه متوالی افت رشد اقتصادی را تجربه می‌کند.

در پی انتشار این خبر وزیر اقتصاد ژاپن اعلام کرد که کشورش آماده اتخاذ اقدامات بیشتر برای تقویت رشد اقتصادی است. «یاسوتوشی نیشیمورا» وزیر اقتصاد ژاپن، با اشاره به پیامدهای منفی ویروس کرونا بر اقتصاد و صنعت گردشگری این کشور گفته دولت در صورت لزوم آماده برداشتن گام‌های لازم برای تقویت رشد اقتصادی است. او با بیان اینکه دولت امیدوار است رشد اقتصادی به تدریج بهبود یابد، گفته: «برای مقابله با پیامدهای کرونا هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی اقدام خواهیم کرد. »

«هوراهیکو کورودا» رییس بانک مرکزی ژاپن، نیز با تاکید بر تداوم روند اعمال نرخ بهره منفی در نظام بانکی سومین اقتصاد بزرگ جهان گفته که اگر مشخص شود ویروس کرونا ریسک موثری بر رشد اقتصادی ژاپن خواهد بود، در اتخاذ سیاست‎های محرک بیشتر تردید نخواهد کرد. او با اشاره به اینکه ویروس کرونا یک نااطمینانی بزرگ بر سر راه اقتصاد ژاپن است، گفته: «اگر این روند ادامه یابد نیازمند بازنگری در سیاست‌های حوزه پولی خواهیم بود و قطعا این کار را خواهیم کرد.»

اقتصاد سنگاپور یکی دیگر از قدرت‌های اقتصادی آسیا نیز حال و روز خوشی ندارد. گفته شده، وزارت تجارت و صنعت سنگاپور با در نظر گرفتن تأثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور، چشم‌انداز رشد اقتصادی خود را کاهش داده است. سی‌ان‌بی‌سی گزارش داده، وزارت تجارت و صنعت سنگاپور با در نظر گرفتن تأثیرات منفی شیوع ویروس کرونا اعلام کرده پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی این کشور در بازه منفی ۰.۵ درصد تا مثبت ۱.۵ درصد تغییر کند. این در حالی بود که در پیش‌بینی قبلی اعلام شده بود بازه تغییرات رشد اقتصادی در ۲۰۲۰ بین ۰.۵ درصد تا ۲.۵ درصد خواهد بود. سنگاپور پس از چین بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا را گزارش داده که رقم آن تا عصر یکشنبه به ۷۵ نفر رسیده است. اقتصاد سنگاپور در ۳ ماهه چهارم ۱ درصد رشد کرد و رشد سالانه آن برای کل ۲۰۱۹ هم به ۰.۷ درصد رسید. بخش‌های گردشگری و حمل و نقل نیز تحت تأثیر «سقوط شدید» ورود گردشگران، به‌ویژه از چین قرار گرفته است.

  هشدار مجدد صندوق

رییس صندوق بین‌المللی پول هم بار دیگر هشدار داده که ویروس مرگبار کرونا می‌تواند اقتصاد چین و جهان را به چالش بکشد. به‌گزارش بلومبرگ، کریستالینا جیورجیوا که برای شرکت در مجمع جهانی زنان به امارات سفر کرده است، گفته: «امروز سهم اقتصاد چین از اقتصاد جهان ۱۹ درصد است و این رقم بسیار بزرگ‌تری از سهم اقتصاد این کشور در زمان بیماری سارس (۲۰۰3-۲۰۰2) است. بنابراین وقتی اتفاق بدی برای چین بیافتد برای بقیه جهان نیز خبر خوبی نخواهد بود. نکته مهم این است که آنها (چینی‌ها) دارند خیلی سخت روی مهار شیوع بیماری کار می‌کنند.»

تاکنون ویروس کرونا جان بیش از ۱۷۶۰ نفر را گرفته و بیش از ۶۵ هزار نفر را مبتلا کرده است. به‌دنبال ثبت نخستین مورد ابتلا به کرونا در مصر، اکنون این بیماری در هر پنج قاره جهان گزارش شده است.

رییس صندوق بین‌المللی پول در بخش دیگری از سخنان خود متوسط رشد اقتصادی جهان در سال جاری را ۳.۳ درصد پیش‌بینی کرده اما گفته به‌دلیل کرونا ممکن است این رشد ۰.۱ تا ۰.۲ درصد کمتر نیز شود. جیورجیوا با بیان اینکه هنوز نمی‌توان برآورد دقیقی از خسارت ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی ارایه کرد، گفته: «بخش بزرگی از زنجیره تامین و ارزش در سطح جهان تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفته‌اند؛ گردشگری نیز همین طور و معلوم نیست این روند تا کجا ادامه داشته باشد.»

پیش‌تر نیز جیورجیوا در خلال سفرش به آلمان با انتقاد از نهادها و کارشناسانی که اقدام به پیش‌بینی خسارت ناشی از کرونا می‌کنند گفته بود به‌دلیل کمبود اطلاعات کافی هنوز برای رسیدن به یک برآورد قابل اعتماد زود است و چنین کارهایی تنها باعث هرج و مرج بیشتر می‌شود. علاوه بر صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی نیز با هشدار نسبت به پیامدهای کرونا بر اقتصاد جهانی از کشورها خواسته بود تا یک همکاری مشترک برای رسیدن به برنامه‌ای اثربخش در مقابله با کرونا را آغاز کنند. این بانک ضمن اعلام آمادگی بر استفاده از منابع مالی خود در مقابله با ویروس کرونا از همه کشورها خواسته است تا آمادگی خود را در برابر شیوع این ویروس بالا ببرند تا از ایجاد یک اپیدمی ویروسی گسترده‌تر در سطح جهان طی ماه‌های آینده جلوگیری شود.

 

ارسال نظر