کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۷:۱۵
کد خبر: ۱۶۳۷۴۷

سفر دوره‌ای پمپئو به خاورمیانه

وزیر خارجه امریکا پس از پایان تور آفریقا راهی سفری سه روزه به منطقه خاورمیانه می‌شود. به‌گزارش تارنمای وزارت خارجه امریکا، مایک پمپئو از ۱۹ تا ۲۱ فوریه راهی خاورمیانه شده و ابتدا در عربستان سعودی با سران این کشور گفت‌وگو خواهد کرد. سفر بعدی این دیپلمات امریکا، عمان اعلام شده تا ضمن تسلیت درگذشت سلطان قابوس، با هیثم بن‌طارق، سلطان جدید این کشور دیدار کند. پمپئو پس از حضور در پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ، از یکشنبه و در چهارچوب نخستین تور آفریقایی خود عازم سنگال، آنگولا و اتیوپی ‌شد.

شلیک راکت به سوی سفارت امریکا در بغداد

چند راکت بامداد یکشنبه به سمت مقر فرماندهی نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا و سفارت ایالات متحده در منطقه سبز بغداد شلیک شد. یک مقام نظامی امریکایی حمله راکتی را تایید کرده است. به‌گزارش آسوشیتدپرس، این حمله راکتی با راکت‌های کوچک غیر از خسارت‌های جزیی، تلفاتی به‌دنبال نداشته است. این نوزدهمین حمله از اکتبر است که هم سفارت و هم مقر نیروهای امریکایی با حدود ۵ هزار و ۲۰۰ سرباز را هدف قرار می‌دهد.

درخواست برای حضور آلمان در خلیج‌فارس

عربستان خواستار مشارکت آلمان در ماموریت ناوگان دریایی بین‌المللی با فرماندهی امریکا یا در ماموریت نظامی دریایی اروپا در خلیج عمان به رهبری فرانسه شد. آلمان تاکنون در ماموریت‌های امریکا و فرانسه شرکت نکرده است. شاهزاده فیصل بن فرحان بن‌عبدالله وزیر خارجه عربستان سعودی، در مصاحبه با «ولت‌ام زونتاگ» گفته: «همه کشورهایی که از تجارت کالا از طریق خلیج فارس ذی‌نفع هستند باید در تأمین امنیت مسیر دریایی آن مشارکت کنند و این شامل آلمان نیز می‌شود.»

«اشغال قرن» کتاب اهدایی اردوغان به عمران‌خان

منابع آگاه اعلام کردند رییس‌جمهوری ترکیه در جریان سفر اخیرش به اسلام‌آباد کتابی را تحت عنوان «اشغال قرن» به نخست‌وزیر و رییس‌جمهوری پاکستان هدیه داده است. به‌گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان در سفر به اسلام‌آباد کتاب «اشغال فلسطین: فلسطین در سایه طرح‌های یکجانبه» را به عارف علوی، همتای پاکستانی خود و عمران‌خان هدیه داد. طبق این گزارش، کتاب به مبارزات ملت فلسطین، مراحل اشغالگری اسراییل و نقض قوانین بین‌المللی توسط آن، حمایت ترکیه از مبارزات فلسطین و جزییات طرح اشغال و الحاق اعلام شده توسط ترامپ تحت عنوان معامله قرن می‌پردازد.

 

ارسال نظر