کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۶۶۵

توافق امریکا با طالبان مشروط است

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، مارک اسپر وزیر دفاع این کشور و زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان، درباره توافق واشنگتن با طالبان گفت‌وگو کردند. این دیدار در حالی انجام شد که هم مقام‌های طالبان و هم مقام‌های امریکایی از توافق برای آتش‌بس هفت روز در افغانستان خبر داده‌اند. با این حال دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان گفته: «وزرای خارجه و دفاع امریکا تصریح کردند توافق با طالبان که احتمالاً در هفته‌های آینده نهایی گردد، محتویات مشروط دارد.»

احداث برج‌های جدید دیده‌بانی ترکیه در سوریه

ترکیه دو برج‌ دیده‌بانی در غرب حلب واقع در در منطقه الاتارب سوریه احداث می‌کند. به‌گزارش المیادین، الاتارب ۲۰هزار نفر جمعیت دارد. پیش از این، ترکیه براساس توافق با روسیه ۱۲برج دیده‌بانی در شمال‌غرب سوریه برای نظارت بر فعالیت‌های تروریست‌های مستقر در این مناطق ایجاد کرده بود. از دیدگاه سوریه این برج‌های دیده‌بانی بیشتر به جای نظارت بر فعالیت‌های تروریست‌ها، از آنان حمایت می‌کردند و به همین خاطر توافق‌نامه آتش‌بس در این ارتباط با توجه به حملات تروریست‌ها به مناطق مسکونی در داخل مناطق آزاد شده سوریه نقض شده به حساب می‌آمد.

گرفتاری صدها پاکستانی در ووهان چین

۸۰۰ دانشجوی پاکستانی در شهر ووهان چین که شیوع ویروس کرونا از آنجا آغاز شد گرفتار شده و خواهان کمک برای بازگشت به کشورشان هستند. این دانشجویان می‌گویند که از لحاظ روحی در عذاب هستند و از دولت پاکستان درخواست کمک کرده‌اند. به‌گزارش گاردین، دانشجویان دولت پاکستان را به حمایت نکردن از خود متهم کرده‌اند. عمران‌‌خان رییس‌جمهوری پاکستان، گفته به وزارت خارجه دستور داده هر اقدامی که برای دانشجویان پاکستانی در ووهان لازم باشد، انجام دهد.

نخست‌وزیر مکلف عراق کابینه را تکمیل کرده است

نخست‌وزیر مکلف عراق در میان مناقشات گروه‌های سیاسی، روند تشکیل کابینه دولت جدید را تکمیل کرده و آماده ارایه آن به پارلمان برای کسب رای اعتماد است. به‌گزارش ایسنا، محمد الخالدی رییس فراکسیون بیارق الخیر، گفته: «کابینه دولت تکمیل شده و در صورت برگزاری جلسه پارلمان، از یکشنبه (فردا) آماده رای‌گیری درباره وزرا است. درگیری کنونی میان گروه‌های مردمی نیست بلکه میان احزابی است که می‌خواهند بر صحنه سیاسی کشور کنترل داشته باشند و به فداکاری‌های عراقی‌ها در تظاهرات بیش از چهار ماهه توجهی ندارند.»

 

ارسال نظر