تنش تازه با سلاح تجارت

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۶۵۸
تنش تازه با سلاح تجارت

گروه جهان| آیت وکیلیان|

دولت دونالد ترامپ پس از اعلام اینکه تعرفه واردات هواپیما از اتحادیه اروپا را از 10 به 15درصد افزایش می‌دهد، اختلافات خود با اتحادیه اروپا را افزایش داد. دفتر نماینده تجارت ایالات متحده اواخر روز جمعه اعلام کرده که تعرفه هواپیماهای اروپایی را افزایش خواهد داد، اقدامی که باعث برانگیختن خشم بروکسل خواهد شد و در این راستا، ایرباس سازنده هواپیماهای پان اروپایی را آزار خواهد داد.

انتظار می‌رود که سازمان تجارت جهانی (WTO) نیز درباره میزان تلافی اتحادیه اروپا در قبال امریکا تصمیم بگیرد. این تصمیم در یک بحث طولانی جداگانه ولی مشابه درباره یارانه امریکا به بوئینگ خواهد بود. با این حال ایالات متحده تصمیم گرفته تا پیش از این نشست با انتقام از یارانه‌های داده شده اتحادیه اروپا به ایرباس، طیف وسیعی از کالاهای اروپایی و انگلیس- از مواد غذایی گرفته تا ابزار و پوشاک- را در فهرست افزایش 25 درصدی تعرفه قرار دهد.

فایننشال‌تایمز نوشته، اینکه دولت ترامپ تصمیم گرفته تا فهرست کالاهای اروپایی که مشمول تعرفه می‌شوند را کوتاه کند با استقبال از دست‌اندرکاران اتحادیه اروپا در بروکسل مواجه می‌شود؛ چه تحلیل‌گران بسیاری بر این باورند که اعمال تعرفه روی طیف گسترده‌ای از محصولات اروپایی می‌تواند روابط متحدان قدیمی را به‌شدت به چالش بکشد. بر همین اساس مقامات دو طرف اقیانوس سعی دارند تا برای انعقاد یک پیمان تجاری معنی‌دارتر به مذاکرات خود ادامه دهند.  با این حال تولیدکنندگان کالاها در اروپا که همچنان در فهرست تعرفه‌های امریکا قرار دارند بلافاصله پس از انتشار فهرست تعرفه‌ها از اینکه از این فهرست حذف نشده‌اند ابراز ناامیدی کردند. انجمن ملی تجاری ایالات متحده هم هشدار داده که تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ای که توسط اتحادیه اروپا به ویسکی امریکا تعلق می‌گیرد، به فروش اروپا شرکت‌های نوشیدنی امریکا آسیب می‌رساند.

ایالات متحده امریکا در حال حاضر بر مشروبات الکلی به همراه دیگر نوشیدنی‌های اروپایی تعرفه اعمال کرده است. دونالد ترامپ پس از دستیابی به توافق‌نامه آتش‌بس محدود در جنگ تجاری طولانی‌مدت ایالات متحده با چین و پیمان تصویب کنگره پیمان تجدیدنظر در نفتا با کانادا و مکزیک، تمرکز سیاست‌های تجاری تهاجمی خود را به‎‎طور فزاینده‌ای به سمت اروپا سوق داده است.

مقام‌های امریکایی غالباً از کسری تجارت امریکا با اتحادیه اروپا ابراز تاسف کرده‌اند که براساس داده‌های دفتر سرشماری ایالات متحده از 146 میلیارد دلار در سال 2016 به 178 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده است. علاوه بر این، آنها نسبت به اقدامات چندین کشور اروپایی برای اعمال مالیات بر خدمات دیجیتالی که به برخی از بزرگ‌ترین گروه‌های فناوری ایالات متحده آسیب وارد خواهد کرد، اعتراض کرده‌اند و از مقاومت اتحادیه اروپا در برابر امتیازات بزرگ در دسترسی به بازار کشاورزی، که همواره یکی از آنهاست، خشمگین شده‌اند.

بنا بر این گزارش، در بروکسل و در سرتاسر اتحادیه اروپا از اینکه دولت ترامپ با شعار تامین منافع ملی امریکا بر روی اعمال تعرفه‌ها سنگین به‌ویژه روی محصولات فولادی و آلومینیومی در سال 2018 تاکید کرد، خشمگین هستند. همچنین تهدید مداوم ترامپ مبنی بر اعمال مالیات‌های مشابه بر واردات خودروهای اروپایی از جمله اتومبیل و قطعات خودرو نیز رهبران اروپایی را می‎آشوبد. فایننشیال‌تایمز نوشته: اتحادیه اروپا همواره با نگرانی فزاینده به واشنگتن نگاه کرده است، زیرا واشنگتن اقدامی در جهت اخلال در عملکرد سازمان تجارت جهانی انجام داده است، به‌ویژه با امتناع از معرفی نامزدهای قضات جدید به استیناف مکانیزم حل اختلاف. تعرفه‌های مربوط به ایرباس همیشه به عنوان عملی غیر قابل هضم از سوی ایالات متحده علیه اتحادیه اروپا در نظر گرفته می‌شد.»

  ابراز تاسف ایرباس

شرکت هواپیمایی اروپایی ایرباس به عنوان قربانی جدید جنگ تجاری امریکا علیه اروپا، در واکنش به تصمیم دولت ترامپ درباره افزایش تعرفه واردات هواپیماهای این شرکت از اروپا، از این اقدام واشنگتن عمیقا ابراز تاسف کرده است. در بیانیه ایرباس آمده: «تعرفه‌هایی که قرار است از ۱۸ مارس اعمال شوند بیش از پیش تنش تجاری بین امریکا و اتحادیه اروپا را تشدید می‌کند و از این رو بی‌ثباتی بیشتری در شرکت‌های هواپیمایی امریکایی ایجاد می‌کند که همین حالا هم دچار کمبود هواپیما هستند.»

واشنگتن درحالی شرکت هواپیماسازی ایرباس اروپا را وارد صحنه جنگ تجاری میان امریکا و اروپا کرده که به‌ویژه در ماه‌های اخیر، شرکت بوئینگ امریکا که تا چندی پیش بزرگ‌ترین شرکت هواپیماسازی جهان بود، دچار بحران شدید مالی و افت شدید کیفیت محصولات شده و زیان سنگینی را بر اقتصاد امریکا تحمیل کرده است. گزارش شده که شرکت اروپایی ایرباس، بوئینگ امریکا را پشت سر گذاشته است.

در این بیانیه همچنین آمده: «تصمیم دفتر نمایندگی تجاری امریکا بر این حقیقت تاکید دارد که امریکا در نهایت تاوان چنین تعرفه‌هایی را خواهد پرداخت. ایرباس به مذاکره با مشتریان امریکایی ادامه خواهند داد و تا حد ممکن با آنها برای کاهش تاثیرات افزایش تعرفه‌ها همکاری خواهد کرد. ایرباس به تلاش‌های خود برای یافتن راه‌حلی از طریق مذاکره برای رفع این اختلاف ۱۵ساله ادامه خواهد داد. این شرکت امیدوار است دفتر نمایندگی تجاری امریکا به‌ویژه با توجه به مجوز سازمان جهانی تجارت به اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفه‌ها علیه شرکت هواپیمایی بوئینگ به ویژه هواپیمای ۷۳۷مکس و ۷۷۷ این شرکت در تصمیم خود تجدیدنظر کند.»

گیلوم فوری مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی ایرباس، با انتقاد از سیاست‌های ترامپ و افزایش تعرفه‌ها گفته: «تبعات اعمال تعرفه‌های رییس‌جمهوری امریکا بر اروپا، به اقتصاد خود امریکایی‌ها بازخواهد گشت. امریکا در صورت اعمال تعرفه بر کالاهای اروپایی، اقتصاد کشور خود را با نتایج منفی مواجه خواهد کرد. برای مثال شرکت هواپیمایی ایرباس ۴۰درصد تجهیزات مخابراتی خود را از شرکت‌های امریکایی تهیه می‌کند و بدون شک در صورت اعمال تعرفه بر این شرکت، فروشندگان امریکایی نیز متحمل ضرر اقتصادی خواهند شد.»

 

ارسال نظر