صلح مبهم

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۶۹
صلح  مبهم

گروه جهان|

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات متحده، به‌‌دنبال توافق نمایندگان این کشور و گروه طالبان بر سر آتش‌بس یک هفته‌ای در افغانستان گفته «صلح با طالبان نزدیک است.» دونالد ترامپ با بیان این‎که دستیابی به صلح با طالبان نزدیک است، گفته: «شانس خوبی برای توافق وجود دارد و خواهیم دید...این بدین معنا نیست که توافق و صلح هم‌اکنون حاصل شده است، اما در دو هفته آتی مشخص خواهد شد.»

به‌گزارش یورونیوز، ساعاتی پیش از سخنان رییس‌جمهوری امریکا، مارک اسپر وزیر دفاع دولت او، از مذاکره نمایندگان امریکایی و طالبان بر سر کاهش ۷ روزه خشونت‌ها در افغانستان خبر داده بود، مذاکره‌ای که یک مقام طالبان آن را قرین با توافق خواند و گفت که «شورای طالبان آتش‌بس هفت روزه را تصویب کرده است.»  این مقام طالبان به خبرنگار  ان‌بی‌سی در پیشاور پاکستان گفته: «شورای طالبان آتش‌بس هفت روزه را تصویب کرده اما زمان آغاز آن مشخص نشده است.» این منبع افزوده است که «تاریخ امضای توافق صلح هنوز قطعی نشده است. این توافق همچنان مشکلات کوچک اما سرنوشت‌سازی دارد.» او همچنین با انتقاد تلویحی از بدقولی ایالات متحده گفته: «شما می‌توانید انتظار هرچیزی از امریکایی‌ها داشته باشید، همان‌طور که ما تجربیات بسیار بدی از آنها داریم. »

طالبان جنگ علیه حکومت مرکزی افغانستان و پایان دادن به خشونت‎ها در این کشور را به خروج تمامی نظامیان خارجی و امریکایی از افغانستان منوسط کرده است. در حال حاضر حدود ۱۳هزار نظامی ایالات متحده و هزاران سرباز ناتو در خاک افغانستان مستقر هستند.

  ابهامات صلح پیشرو

روزنامه «هشت صبح افغانستان» درباره توافق صلح نوشته است: مقامات امریکایی در صحبت‌های تلفنی و حضوری خود با مقامات افغان اعلام کرده‌اند که طالبان طرح خود برای کاهش خشونت را ارایه کرده‌ است. جزییات این طرح هنوز منتشر شده اما اطلاعاتی که در پیوند با این موضوع ارایه شده ابهاماتی دارد. اولین مورد عبارت مبهم «کاهش خشونت» است.

دفتر ریاست ‎جمهوری افغانستان اعلام کرده مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با اشرف غنی «از پیشرفت‌های قابل ملاحظه در خصوص کاهش پایدار خشونت که منجر به آتش‌بس شود» خبر داده است. در اعلامیه ارگ روشن نیست که منظور از کاهش خشونت بین کدام یک از طرف‌های جنگ در افغانستان است؛ طالبان و نیروهای خارجی یا طالبان و دولت افغانستان به شمول نیروهای خارجی؟ اما وزارت دولت در امور صلح آشکارا به این موضوع پرداخته است. تناقض و ابهام در خصوص اینکه طرح کاهش خشونت بین کدام یک از طرف‌های جنگ به اجرا گذاشته می‌شود، آن‌گاه برجسته شد که خبر امضای یک توافق‌نامه بین امریکا و طالبان تا یک هفته دیگر منتشر شد. سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه در پنتاگون خبر داده، این توافق‌نامه حاوی کاهش خشونت بین طالبان و نیروهای ائتلاف مستقر در افغانستان است.» در این خبر به کاهش خشونت بین طالبان و دولت افغانستان اشاره‌ای نشده است.

یک مورد ابهام‌آمیز دیگر در پیوند به موضوع کاهش خشونت اشاره اعلامیه دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان به مساله پایداری و آتش‌بس است. در اعلامیه ارگ آمده که پمپئو از پیشرفت‌های قابل ملاحظه در خصوص کاهش پایدار خشونت که منتج به آتش‌بس شود، با اشرف‎غنی صحبت کرده است. این جمله ضمن آنکه شفافیت لازم را ندارد، حاوی اطلاعاتی است که در دیگر اعلامیه‌ها دیده نشده است.

در اعلامیه‌های وزارت دولت در امور صلح و ریاست اجرایی، کلمات پایداری و آتش‌بس در پیوند با مساله کاهش خشونت نیامده است. عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی، گفته پمپئو از پیشرفت در مذاکرات امریکا و طالبان در امر کاهش خشونت خبر داده است. چه نوع کاهشی (مقطعی یا پایدار) روشن نیست.  بر اساس گزارش نیویورک تایمز، دونالد ترامپ هفته گذشته توافق‌نامه با طالبان را به‌طور مشروط تأیید کرده است. شرط ترامپ در تأیید این توافق‌نامه کاهش خشونت از سوی طالبان بوده است. در این جا هم گفته نشده است که کاهش خشونت باید به شکلی باشد که منتج به آتش‌بس شود.

آزادی زندانیان طالبان از بند دولت مساله‌ای است که تنها در دیدار «کرن دیکر» معاون سفارت امریکا در کابل و «سلام رحیمی» وزیر دولت در امور صلح مطرح شده است. در اعلامیه‌ای که وزارت دولت در امور صلح از این دیدار منتشر کرده، اشاره نشده است که موضوع آزادی زندانیان طالبان چه نسبتی با کاهش خشونت از سوی این گروه دارد. اما لحن اعلامیه طوری است که گویا طالبان کاهش خشونت را مشروط کرده است به چند اقدام دیگر از جانب امریکا که یکی از آن اقدامات، آزادی زندانیان این گروه از بند دولت افغانستان است.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، در شرایطی از مشخص شدن نتیجه روند مذکرات صلح با طالبان در دو هفته آینده خبر داده است که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه، هفته گذشته در واکنش به اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، گفته بود که روند مذاکرات را توییت‌های ترامپ، خواست‌های متعدد امریکا و اختلافات مسوولان در واشنگتن و کابل با مشکلات مواجه کرده است و پمپئو برف بام خود را بر بام آنان نیندازد! وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در سفر تاشکند ضمن اعلام اینکه «توافق با طالبان نزدیک است» گفته بود: «قبلا یک‌بار به توافق نزدیک‌تر شده بودیم. توافقنامه که هر دو جانب اجرا کنند اما طالبان اراده یا ظرفیت یا هر دو را نداشتند تا کاهش خشونت را عملی کنند.»

 

ارسال نظر