اقدامی فراحزبی علیه ترامپ

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۶۸
اقدامی فراحزبی علیه ترامپ

گروه جهان| آیت وکیلیان|

 مجلس سنای امریکا طرح کاهش اختیارات رییس‌جمهور این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران را تصویب کرد. این طرح با ۵۵ رای موافق در مقابل ۴۵ رای مخالف به تصویب سنا رسید. پیش از این رای‌گیری، اعضای سنا به مدت چهار ساعت به بحث درباره آن پرداختند.

به‌گزارش سی‎ان‎ان، به موجب این طرح رییس‌جمهوری امریکا بدون مجوز کنگره حق استفاده از نیروی نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارد. دموکرات‌ها که پیشنهاد‌دهنده این قطعنامه بودند توانستند با جذب ۸ سناتور جمهوری‌خواه به اکثریت ۵۵ رای موافق برسند. با وجود این از آنجا که تعداد آرای موافق به آن به دو سوم (۶۷ رای) نرسید با وتوی ترامپ به قانون تبدیل نخواهد شد. پیشتر کاخ‌ سفید اعلام کرده بود که دونالد ترامپ این مصوبه را در صورت تصویب وتو خواهد کرد.

پایگاه خبری هیل اسامی جمهوری‌خواهانی که به کاهش اختیارات جنگی دونالد ترامپ رای داده‌اند را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، تاد یانگ، رند پاول، لیزا مورکوفسکی، جری موران، مایک لی، سوزان کالینز، بیل کسیدی و لامار الکساندر از جمله هم‌حزبی‌های دونالد ترامپ که به طرح کاهش اختیارات او رای دادند.

دونالد ترامپ در پیامی در توییتر گفته بود: «برای امنیت کشور ما بسیار مهم است که سنای ایالات متحده به طرح قدرت مربوط به جنگ با ایران رای [مثبت] ندهد. ما در مقابل ایران خیلی خوب عمل می‌کنیم و حالا زمان نشان دادن ضعف نیست. دستان من بسته بود، ایران هرکاری دلش می‌خواست می‌کرد. این [طرح] پیام خیلی بدی می‌فرستد. دموکرات‌ها این کار را فقط برای خجل کردن حزب جمهوری‌خواه می‌کنند. نگذارید چنین چیزی روی دهد!»

این طرح برای مواقعی که دفاع در برابر حملات مسلحانه قریب الوقوع ضروری است استثنا قائل می‌شود. این طرح به قانون اختیارات جنگی ۱۹۷۳ میلادی استناد می‌کند که به کنگره امریکا امکان می‌دهد قدرت رییس‌جمهور در وارد کردن نیروهای مسلح به مناقشه‌های نظامی را مهار کند. با این حال همچنان سوالاتی حقوقی پیرامون این موضوع که آیا کنگره می‌تواند با استفاده از قطعنامه‌ای موازی رییس‌جمهور را به کسب مجوز جنگ ملزم کند، وجود دارد.

طرح دیگر، مجوز سال ۲۰۰۲ میلادی را که برای اقدام نظامی به منظور سرنگونی صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق، مورد استفاده قرار گرفت، لغو می‌کند. دموکرات‌ها نگران هستند که رویارویی بین ایران و امریکا باعث شود که ایالات متحده وارد جنگی جدید در خاورمیانه شود.

  جمهوری‎خواهان

در مسیر خواست دموکرات‎ها

در آستانه رأی‌گیری مجلس نمایندگان نیز دونالد ترامپ با انتشار چند توییت سحرگاهی ناخرسندی خود از طرح این دو لایحه در مجلس را ابراز داشته بود. به باور ترامپ چنین اقداماتی از سوی کنگره می‌تواند بر مبارزه دولت امریکا علیه تروریسم تاثیری منفی بگذارد. ترامپ در یکی از پیام‌های توییتری خود نوشته بود: «در جریان رای‌گیری [۳۰ ژانویه] در مجلس نمایندگان، دموکرات‌ها بر آنند تا امکان دفاع روسای جمهور امریکا از کشور و مردم امریکا را در برابر کشورهایی همچون ایران دشوارتر کنند. بیایید از کشور بزرگمان پاسداری کنیم.»

برخی از نمایندگان جناح جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان نیز این طرح‌ها را غیرمسوولانه خوانده ‌و از آن انتقاد کرده بودند. استیو اسکالیس نماینده ایالت لوییزیانا، در این ارتباط گفته بود: «پس از تصمیم قاطعانه ترامپ برای حذف کسی که مسوول مرگ صد‌ها امریکایی بود، دموکرات‌ها اکنون می‌خواهند رییس‌جمهوری ما و توانایی او برای حفاظت از کشور را محدود کنند.» «رو خانا» نماینده حزب دموکرات، در واکنش به این انتقاد گفت: «این طرح مانع از اقدامات رییس‌جمهوری برای دفاع از منافع ایالات متحده نمی‌شود، اما مشخص می‌کند که نخست کنگره باید تخصیص منابع مالی لازم برای هرگونه اقدام نظامی را مورد تأیید قرار دهد.»

  توییت‎های ترامپ مایه دردسر است

رای نمایندگان امریکایی به محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ در شرایطی است که ویلیام بار وزیر دادگستری دولت امریکا که یکی از متحدان نزدیک و کلیدی رییس‌جمهوری امریکا به شمار می‌رود نیز از رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی ترامپ انتقاد کرده و گفته که توییت‌های آقای رییس‌جمهور ادامه کار را برای او دشوار کرده است.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، ویلیام بار که پیش از این‌بارها از سوی منتقدان ترامپ متهم شده که در مواردی از جمله تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت احتمالی در انتخابات امریکا به نفع رییس‌جمهوری اعمال نفوذ کرده، ضمن انتقاد از استفاده زیاد ترامپ از توییتر و اظهارنظرش درباره پرونده‌های قضایی گفته که «توییت‎های رییس‌جمهور مایه دردسر است و مزاحم کارش می‌شود.»

وزیر دادگستری امریکا گفته: «زورگویی را از هیچ‌کس قبول نمی‌کنم و تحت تاثیر آن قرار نمی‎گیرم.» ویلیام بار با اشاره به توییت‌های ترامپ درباره پرونده قضایی راجر استون دوست صمیمی ترامپ و مشاور ستاد انتخابی و اتهامات وارده به او درباره «جلوگیری از اجرای عدالت» و «دروغگویی» گفته که حمله ترامپ به تیم حقوقی و قضایی پرونده استون به نظام قضایی امریکا ضربه می‎زند. راجر استون، یکی از مشاوران پیشین ترامپ در ماه نوامبر به خاطر مانع تراشی در تحقیقات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری امریکا محکوم شده بود. مسوولان دستگاه قضایی امریکا برای استون محکومیت 7 تا 9 سال زندان را در نظر گرفته‌اند که این مساله با واکنش ترامپ مواجه شده و با انتشار توییتی آن را ناعادلانه خوانده است.

 

ارسال نظر