سندرز فاتح رقابت‌ درون‌حزبی نیوهمپشایر

۱۳۹۸/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۴۸۶
سندرز فاتح رقابت‌ درون‌حزبی نیوهمپشایر

گروه جهان|

 برنی سندرز در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات امریکا در ایالت نیوهمپشایر برای تعیین نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری از رقبای خود پیشی گرفت. سناتور سوسیالیست امریکایی که در نخستین مرحله از این رقابت‌ها در آیووا با اختلافی بسیار اندک نتیجه را به پیت بودجج واگذار کرده بود در نیوهمپشایر همان‌طور که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد بیشترین آرا را به خود اختصاص داد.

به‌گزارش یورونیوز، نتایج شمارش بیش از ۹۴درصد آرا نشان می‌دهد که برنی سندرز با کسب ۲۶ درصد آرا پیروزی خود را در این ایالت مسجل کرده است. سناتور ایالت ورمونت سال ۲۰۱۶ میلادی نیز در رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر با کسب ۶۰.۴ درصد آرا بر هیلاری کلینتون، پیروزی نهایی انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها غلبه کرده بود. سناتور ۷۸ ساله سوسیالیست و محبوب جوانان پس از برتری بر رقبا در نیوهمپشایر این پیروزی را «آغازی برای پایان دوران ترامپ» تلقی کرده و گفته است: «ما همگی متحد می‌شویم تا خطرناک‌ترین رییس‌جمهوری تاریخ معاصر امریکا را شکست دهیم. دلیل پیروزی ما این است که یک جنبش بی‌سابقه، چند نسلی و چندنژادی سیاسی را ترتیب می‌دهیم.»  

سندرز که آموزش رایگان و بیمه بهداشتی فراگیر و عمومی را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داده است پس از مسجل شدن پیروزی در نیوهمپشایر باردیگر بر لزوم همگانی شدن بیمه درمانی در کشورش تاکید کرده و گفته است که با حمایت هوادارانش نامزدهای مورد حمایت میلیاردرها را شکست خواهد داد. برنی سندرز که در آیووا با کمتر از یک دهم درصد از پت بودجج، رقیب نوظهور و پر اقبال دیگر نامزدهای دموکرات‌ها شکست خورده بود ضمن اعتراض به نتیجه اعلام شده خواستار بازشماری آراء شده است.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، پت بودجج شهردار سابق سات‌بند ایندیانا در نیوهمپشایر، پس از برنی سندرز جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. بودجج ۲۴.۴ درصد آرا را کسب کرده و بالاتر از «ایمی کلوباچر» دیگر نامزد میانه‌رو دموکرات‌ها قرار گرفته که ۱۹.۸ آراء رای‌دهندگان را در این ایالت به سوی خود جلب کرده است.

نتایج رای‌گیری مقدماتی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر اما از شکستی غیرمنتظره و سخت برای جو بایدن یکی از بخت‌های اصلی این رقابت درون حزبی، حکایت دارد. بر اساس نتایج اعلام شده جو بایدن معاون باراک اوباما رییس‌جمهوری سابق امریکا، با کسب بیش از ۸ درصد آرا پس از الیزابت وارن در جایگاه پنجم ایستاده است. او پیش‌تر اذعان کرده بود که مثل آیووا انتظار نتایج ضعیفی در نیوهمپشایر را دارد. گفتنی است که پت بودجج به‌رغم شکست مقابل سندرز در نیوهمپشایر پس از مشخص شدن نتیجه دو مرحله نخست از رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها در حال حاضر با کسب ۲۲ رای بالاتر از برنی سندرز قرار گرفته است. سندرز نیز که یکی از بخت‌های اصلی این رقابت‌ها به شمار می‌رود تاکنون ۲۱ رای را به خود اختصاص داده است.

دونالد ترامپ در واکنش به نتایج انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت نیوهمپشایر گفته که ترجیح می‌دهد در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ میلادی با مایکل بلومبرگ شهردار سابق نیویورک، رقابت کند تا برنی سندرز، سناتور دموکرات ایالت ورمونت.

برنی سندرز که خود را یک سوسیالیست دموکراتیک و ترقی‌خواه می‌داند، حامی حقوق کارگران بوده و بر مقابله با نابرابری اقتصادی تأکید می‌کند. او مدافع کاستن از هزینه سلامت همگانی، مرخصی زایمان با حقوق و نیز آموزش دانشگاهی بدون شهریه است. در سیاست خارجی، او حامی کاهش هزینه نظامی امریکا، پیگیری مضاعف دیپلماسی و همکاری بین‌المللی و تأکید بیشتر بر دغدغه‌های محیط‎زیستی در مذاکره بر سر توافقات تجاری بین‌المللی است. سیاست‌های سندرز در خصوص حمایت ادعایی از پناه‌جویان و مسلمانان موجب شده این نامزد دموکرات در میان جوانان، مسلمانان و همچنین امریکایی‌های لاتین تبار از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. رییس‌جمهوری امریکا به خبرنگاران گفته: «صادقانه بگویم ترجیح می‌دهم با بلومبرگ رقابت کنم تا برنی سندرز، زیرا سندرز هواداران واقعی دارد. چه آنها را دوست داشته باشی یا نه، چه با آنها موافق باشی یا نه، اما فکر می‌کنم آنچه او می‌گوید وحشتناک است. او هوادارانی واقعی دارد.» دونالد ترامپ همچنین در ادامه از مایکل بلومبرگ انتقاد کرده و گفته است: «او یکی از بدترین مناظره‌کنندگانی است که تاکنون دیده‌ام.»  

پیروز نهایی رقابت مقدماتی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیشرو باید در مجموع ۱۹۹۰ رای ایالتی را به حساب خود واریز کند. سومین مرحله از رقابت مقدماتی دموکرات‌ها که در نهایت قرار است به تعیین هماورد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشرو در این کشور منتهی شود هفته آینده در ایالت نوادا برگزار خواهد شد. ۵۰ درصد رای‌دهندگان در ایالت نوادا سفید پوست هستند و بخش قابل توجهی از جمعیت این ایالت را لاتین تبارها تشکیل می‌دهند. پس از آن انتخابات مقدماتی در ایالت کارولینای جنوبی برگزار خواهد شد که جمعیت امریکایی- آفریقایی‌ها (سیاه‌پوستان) در آن قابل توجه است.

دوره مقدماتی انتخاب نامزد اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه ژوئن به پایان می‌رسد. از آن زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به‌طور رسمی آغاز می‌شود. انتخابات در روز سوم ماه نوامبر برگزار خواهد شد.

 

ارسال نظر