ادامه تقابل خونبار ترکیه و سوریه در ادلب

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳۹۵
ادامه تقابل خونبار ترکیه و سوریه در ادلب

گروه جهان|

 «عاملان حمله به نیروهای ترکیه در ادلب تاوان سختی را خواهند پرداخت.» این واکنش تند روز سه‌شنبه رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، به کشته شدن پنج سرباز ترکیه‌ای در حمله نیروهای دولتی سوریه در منطقه ادلب است. درگیری و تنش میان آنکارا و دمشق با حملات خشونت‌بار دو طرف در منطقه ادلب سوریه افزایش یافته است. بنا بر اعلام وزارت دفاع ترکیه، پنج سرباز این کشور (دوشنبه) در حمله نیروهای دولتی سوریه به پایگاه تفتناز در ناحیه ادلب کشته شدند. تفتناز یکی از پایگاه‌هایی است که ارتش ترکیه اخیرا در شمال ادلب احداث کرده است.

به‌گزارش آناتولی، در بیانیه وزات دفاع ترکیه همچنین آمده که به تلافی این حمله نیروهای دولتی سوریه، ارتش این کشور 115 نقطه را در شمال سوریه هدف قرار داده‌ و بیش از 100 نیروی سوری را کشته یا زخمی کرده است. رجب طیب اردوغان نیز گفته است: «عاملان این اقدام بسزای اعمال‌شان رسیدند، ولی این کافی نیست و تاوان سختی را خواهند پرداخت. فردا (چهارشنبه) پس از نشست هفتگی حزب عدالت و توسعه اقداماتی که در واکنش به حمله در ادلب انجام خواهد شد را اعلام خواهیم کرد.»

خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی همچنین از سقوط یک فروند بالگرد ارتش سوریه در روز سه‌شنبه در غرب شهر راهبردی سراقب در حومه ادلب خبر داده است. در این میان دیمتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین، با اشاره به درگیری نیروهای دولتی سوریه و ترکیه اعلام کرده است که کشورش همچنان نگران وضعیت در ادلب است. پسکوف درباره دیدار احتمال دیداری رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، نیز گفته که هنوز برنامه‌ای برای دیدار آنها وجود ندارد ولی چنین دیداری را غیرمحتمل هم نمی‌داند.

سخنگوی کاخ کرملین در حالی از احتمال دیدار اردوغان و پوتین گفته که همزمان با تشدید درگیری و تنش در ناحیه ادلب مقامات دو کشور با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. یک منبع دیپلماتیک ترکیه گفته است که مقامات دو کشور دوشنبه به مدت دو ساعت مذاکره کردند و قرار است سه روز دیگر دوباره ملاقات کنند. او در مورد نتایج مذاکرات دوشنبه هیچ توضیحی نداده است. دولت‌های روسیه و سوریه می‌گویند در ناحیه ادلب علیه گروه‌های تروریستی می‌جنگند.

پس از توافق سپتامبر سال گذشته میان ترکیه و مسکو که برای پایان دادن به تنش‌های نظامی در استان ادلب و جلوگیری از حملات نیروهای دولتی به این منطقه انجام شد، نیروهای ارتش ترکیه ماموریت یافتند تا در 12 پست دیدبانی مختلف در سراسر استان ادلب مستقر شوند. آنکارا که از برخی گروه‌های شورشی سوری که با دولت بشار اسد می‌جنگند حمایت می‌کند در هفته‌های اخیر نیروها و تجهیرات بیشتری هم به منطقه اعزام کرده است.

ارتش سوریه نیز در ادامه پیش‌روی‌های روزهای گذشته و بازپس‌گیری بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل شورشیان در استان ادلب هفته گذشته چند پست دیدبانی نظامیان ترکیه در این استان را محاصره کرد. رجب طیب اردوغان پیشتر با درخواست عقب‌نشینی نیروهای سوری از این منطقه گفته بود که اگر لازم باشد ارتش ترکیه برای انجام عملیات هوایی و زمینی در ادلب اقدام خواهد کرد. او در عین حال بارها با درخواست از روسیه برای «درک بهتر حساسیت‌های ترکیه در سوریه» از مسکو انتقاد کرده که به دولت بشار اسد فشار کافی در این زمینه وارد نکرده است.

اردوغان حتی در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود، هشدار داده بود که ترکیه در صورت حمله جدید دولت سوریه علیه نیروهای این کشور به شدیدترین شکل پاسخ خواهد داد. او گفته بود که آنکارا به استفاده از حق خود برای دفاع مشروع به شدیدترین وجه ادامه خواهد داد.

به‌رغم هشدارهای ترکیه، نیروهای دولتی سوریه پیشروی خود را در شمال غربی سوریه ادامه دادند. اکنون خبر کشته شدن 5 سرباز ترکیه‌ای در حالی منتشر شده که هفته گذشته هم هشت نظامی ترکیه بر اثر توپ‌باران نیروهای دولتی سوریه در شمال ادلب کشته شده بودند. این دو حادثه جدی‌ترین موارد از رویارویی نظامی مستقیم بین ارتش‌های ترکیه و سوریه در جنگ داخلی ۹ ساله سوریه است.

به نظر می‌رسد که شرایط از این هم بحرانی‌تر خواهد شد. احمد رحال ژنرال سابق ارتش سوریه که به ترکیه گریخته، با اشاره به تجهیزات نظامی که ترکیه در ادلب مستقر کرده، می‌گوید: «با توجه به تعداد سربازان و نوع تسلیحاتی که ظرف یک هفته اخیر اعزام شده‌اند این حد از تقویت نیروهای ترکیه در ناحیه ادلب بی‌سابقه است.»

استان ادلب ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می‌دهد و نیروهای سوری در ماه‌های اخیر بخش‌های زیادی از جنوب آن را آزاد کرده‌اند. ترکیه که میزبان ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری است می‌گوید حملات اخیر نیروهای دولتی سوریه به ناحیه ادلب یک بحران انسانی دیگر به وجود آورده است. آنکارا می‌گوید که نمی‌تواند پناهجوی بیشتری بپذیرد و به دولت سوریه هشدار داده است که اگر تا پایان ماه جاری میلادی حملات در ادلب را متوقف نکند با اقدام نظامی ترکیه مواجه خواهد شد.

جنگ داخلی در سوریه از سال 2011 میلادی تاکنون ادامه دارد. پایان سال 2017 میلادی شکست گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق اعلام شد، اما در مناطقی از سوریه پاکسازی همچنان ادامه دارد. در حال حاضر اولویت اصلی، حل و فصل سیاسی مسائل سوریه و احیای این کشور و همچنین بازگرداندن پناهجویان است.

 

ارسال نظر