نشانه‌های ظهور دشمن داخلی برای دموکراسی امریکا

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳۱۳
نشانه‌های ظهور  دشمن داخلی  برای دموکراسی امریکا

گروه جهان| آیت وکیلیان|

 انتخابات مهم درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت نیوهمپشایر در شرایطی برگزار می‌شود که جنجال انتخابات آیوا در هفته گذشته هنوز ادامه دارد. تقریبا یک سال پیش از تشریفات (کارزارهای انتخاباتی) آیووا، یک مقام ارشد امنیت سایبری امریکا گفته بود که «ترس از مداخله خارجی در انتخابات سال 2020 میلادی چیزی است که او را در شب نیز آرام نگذاشته است.»‌ اما اگر مشاجرات این هفته دموکرات‌ها در اولین رأی‌گیری مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داشته باشد، این یک تهدید جدی دیگر برای دموکراسی امریکاست و این کشور است.

سی‌ان‌ان نوشته: در حالی که هفته گذشته با گذشت ساعات‎ها از زمان رای‌گیری، هیچ‌گونه نشانه‌ای از نتیجه انتخابات آیوا وجود نداشت، اطلاعات ناکافی از سوی مسوولان انتخابات و همچنین اطلاعات غلطی که در این زمینه دموکرات‌ها به هواداران خود می‌دادند، نظریه‌های توطئه زیادی در این مورد به وجود آمد و در نهایت صحت انتخاباتی این ایالت را زیر سوال برد.

در این گزارش آمده: هیچ نشانه‌ای مبنی بر دخالت‌های خارجی در ذوب شدن سیستم گزارش‌دهی حزب دموکرات در ایالت آیوا وجود نداشته و ندارد؛ (مسوولان و مشاوران رسانه‌ای معتقدند که برخی از این نقص‌ها مربوط به عملکرد ناموفق اپلیکیشن مورد استفاده در این سرشماری است. در حقیقت، کارهایی که برای ایجاد شک و تردید در روند دموکراتیک (انتخابات) انجام شد، تلاش‌هایی بود که بر روی آرا و نظرات مخالفان خارجی و بازیگران بد تاثیرگذار بود و حتی توسط خود امریکایی‌ها هم مورد انتقاد واقع شد.

  جنگ اطلاعاتی و تاثیر آن در انتخابات

کشور روسیه در سال 2016 میلادی با حمایت از هکرها به جهانیان نشان داد جنگ اطلاعات پیچیده می‌تواند در انتخابات تأثیر بگذارد.

 براساس گزارش ویژه رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا، یکی از تلاش‌های مسکو در واقع فراهم کردن زمینه اختلاف از طریق یک کارزار هماهنگ‌سازی اطلاعاتی است.

یکی دیگر از موارد مربوط به هک و نشت خبر بود؛ از جمله هک رایانه و پیام‌های خصوصی هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات‌. هدف از این کار در واقع، ذیل استراتژی بود که از رأی دادن به کاندیدای آن زمان جلوگیری شود. این استرات‍ژی هم می‌تواند قابل تامل باشد که ماجرای هک با این هدف عملیاتی شد که امریکایی‌ها احساس کنند رای آنها مهم نیست و آنها را از رای‌گیری منصرف کند.

اکنون با داغ شدن دوباره تنور انتخابات، جامعه اطلاعاتی امریکا پیش‌بینی می‌کند که بازیگران خارجی در سال 2020 میلادی دوباره سعی می‌کنند از همان تاکتیک‌ها استفاده کنند و در حال حاضر نشانه‌هایی از مداخله روسیه نیز وجود دارد (البته مسکو ادعاهای مداخله را انکار می‌کند). اواخر سال گذشته، کنگره 425 میلیون دلار بودجه امنیت انتخابات را به عنوان بخشی از تلاش برای محافظت از مداخلات تأیید کرد.

 اما با گذشت 9 ماه دیگر، اکنون انتخابات آیوا شواهد نگران‎کننده‎ای دارد که نشان می‌دهد این چالش نیز داخلی است؛ کارشناسان می‌گویند که اطلاعات نادرست به همان اندازه از داخل ایالات متحده و خارج وارد می‌شود. اگر کشوری نتواند تشخیص دهد که اطلاعات غلط داخلی به همان اندازه تهدیدی است که انواع خارجی داشته باشد، آنها نیز قادر به مقابله با آنها نخواهند بود. این تهدیدی است که می‌توان از آن به عنوان جنگ داخلی اطلاعاتی از آن یاد کرد.

  تردید در دموکراسی

سی‌ان‌ان نوشته: اگر هرج و مرج آیوا چیزی را به ما آموخته باشد، این است که ما به لطف روایت‌های «هک کردن» و «تقلب» که در سال 2016 اتفاق افتاد، همچنان در معرض این خطر و آسیب قرار داریم. روسیه با بسیاری از بازیگران بدخواه آماده است تا از این آسیب‌پذیری (از طریق تجمیع اطلاعات یا تقویت خطاهای اشتباه) برای ایجاد شک و تردید در دموکراسی (مختص جامعه امریکا) استفاده و بهره‌برداری سیاسی کند.

یک فعال رسانه‌ای می‌گوید: «رسانه‌ها و بازیگران سیاسی در ایالات متحده نقش مهمی در مبارزه با این نوع کارها دارند. دوست دارم ببینم کمپین‌های سیاسی بیشتری تعهد می‌کنند که اخبار نادرست یا مشکوک را به اشتراک نگذارند یا تبلیغ نکنند، مثل سناتور ماساچوست، الیزابت وارن و معاون رییس‌جمهور سابق جو بایدن.» به اعتقاد ناظران، هر کسی که تئوری‌های توطئه را تبلیغ می‌کند (ترویج اشتباهات یا بی‌اعتمادی) مشروعیت خود را برای سیستم دموکراتیک از دست می‌دهد. این یک مشکل حزبی نیست. اگرچه صداقت رأی واقعی (که با رأی کاغذ پشتیبان گرفته می‌شود) مورد تردید نیست، بازیگران چپ و راست از ابر شک و تردید آویزان در آیوا برای تبلیغ برنامه‌های سیاسی خود استفاده کرده‌اند. تیم بایدن یکپارچگی این روند را زیر سوال برده و از طرفی «پیت بوتجج » پیش از آنکه کار شمارش رای‌گیری به پایان برسد، برای خود «سخنرانی پیروزی» برگزار کرد.

 این رویکرد او موجب شد کارشناسان اینگونه موضوع بگیرند که بوتجج بر آشوب این فضا افزوده و پا به یک توطئه بی‌اساس گذاشته است مبنی بر اینکه در فرایند رای‌گیری مناسباتی در جریان بوده که منجر به تقلب شده است. هواداران خشمگین برنی سندرز دیگر کاندیدای دموکرات نیز، درباره پیروزی دزدیده شده از سوی بوتجج در رسانه‌های اجتماعی گمانه‌زنی می‌کنند و این روندی است که در صورت ادامه پیدا کردن می‌تواند دموکراسی را در ایالات متحده زیر سوال ببرد.

 

ارسال نظر