فراخوان برای ورود اروپا به رقابت تسلیحاتی

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۲۴
فراخوان برای ورود اروپا به رقابت تسلیحاتی

گروه جهان|

 امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، در سودای رهبری اروپا در فضای پسابرگزیت است. او که اخیر در سفر به لهستان تلویحا نشان داده بود قصد دارد رهبری اروپا را پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به دست بگیرد، این‌بار با تاکید بر رونمایی از دکترین جدید هسته‌ای فرانسه گفته که بازدارندگی هسته‌ای‌اش کشورش منافع دیگر کشورهای اروپایی را تامین می‌کند. کارشناسان مسائل امنیتی اروپا بر این باورند که اصرار ماکرون بر همکاری‌های امنیتی بیشتر میان کشورهای اروپایی به‌دلیل آن است که او می‌خواهد قاره سبز استقلال راهبردی خود را در رویارویی با تهدیدهای فزاینده جهانی تقویت کند و برای دفاع از خود دیگر تنها متکی به کمک ایالات متحده و ائتلاف‌های فرامنطقه‌ای نباشد.

ماکرون با اشاره تلویحی به نقش رهبری فرانسه پیشنهاد اجرای برنامه بازدارندگی هسته‌ای زیر پرچم اتحادیه اروپا و ناتو را رد و تأکید کرده است که روند همکاری هسته‌ای فرانسه با بریتانیا پس از برگزیت تغییر نخواهد کرد.

با خروج قدرت هسته‌ای بریتانیا از اتحادیه اروپا، فرانسه اکنون تنها قدرت هسته‌ای اتحادیه اروپاست. از زمان پایه‌گذاری نیروی دفاع هسته‌ای به دست شارل دوگل رییس‌جمهوری فرانسه پس از جنگ جهانی دوم، این کشور مدت‌هاست که به در دست داشتن توان هسته‌ای به عنوان عامل بازدارنده مستقل خود افتخار می‌کند و تمامی روسای جمهوری پس از دوگل تاکنون نیز همین سیاست بازدارندگی هسته‌ای را دنبال کرده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون در سخنرانی خود از اروپاییان خواسته در برابر بی‌نظمی‌های فزاینده در جهان توان عملیاتی خود را تقویت کنند و تماشاگر مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای نباشند. او که در دانشگاه جنگ فرانسه در برابر مقامات ارشد ارتش و نیز وزرای خارجه و دفاع سخن می‌گفت، کشورهای اروپایی را به گفت‌وگوی راهبردی درباره نیروی بازدارنده اتمی فرانسه فراخوانده است.

رییس‌جمهوری فرانسه در بیان سیاست راهبردی این کشور در زمینه سلاح‌ هسته‌ای گفته: «منافع حیاتی فرانسه از این پس گستره‌ای اروپایی دارد» و هدف از تهدید در به‌کار بردن سلاح اتمی، دفاع از این گستره نیز هست. رییس‌جمهوری فرانسه به کشورهای اروپایی پیشنهاد کرده در صورت تمایل در تمرینات نیروهای بازدارنده فرانسه شرکت کنند. ماکرون گفته: «در دهه اخیر معادلات راهبردی، سیاسی، اقتصادی، فناوری، انرژی‌زایی و نظامی در جهان به‌شکل گسترده‌ای برهم ریخته و از همین رو می‌تواند صلح در این قاره را که به بهای فاجعه‌های بسیار به دست آمده به مخاطره بیندازد.»   رییس‌جمهوری فرانسه با اشاره به رقابت عمومی میان امریکا و چین و فروپاشی فزاینده نظام حقوقی بین‌المللی و از میان رفتن ساختار نظارت و کنترل بر تسلیحات در اروپا بر ضرورت استقلال راهبردی بیشتر تاکید کرده و گفته است که اروپا دیگر نمی‌تواند در برابر این مسابقه تسلیحاتی به نقش تماشاگر اکتفا کند. او اروپاییان را به شرکت در مذاکرات آینده درباره کنترل تسلیحات و نیز گفت‌وگوی راهبردی درباره نقش نیروی بازدارنده اتمی فرانسه دعوت کرده است.  ماکرون گفته اطمینان دارد که امنیت اروپا در درازمدت در اتحاد کامل با امریکا تامین می‌شود، اما تاکید کرده که امنیت اروپاییان، به‌طور اجتناب ناپذیری با استقلال بیشتر توان عملیاتی آنها پیوند دارد. ماکرون با اشاره به توافق‌های گذشته درباره سلاح‌ اتمی میان‌بُرد میان واشنگتن و مسکو، گفته است: «روشن بگوییم که اگر این‌بار مذاکراتی درباره یک توافق‌نامه عمومی‌تر وجود داشته باشد اروپایی‌ها باید در آن شرکت کنند و امضاءکننده آن باشند، زیرا چنین توافقی سرزمین ما را در بر می‌گیرد. »

واشنگتن اخیراً با اشاره به توسعه برخی تسلیحات تازه هسته‌ای از سوی مسکو خروج خود از توافق دوجانبه امریکا و روسیه درباره سلاح هسته‌ای میان‌بُرد که در سال ١٩٨٧ امضاء شده بود را، اعلام کرد.

فرانسه، پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تنها کشور عضو اتحادیه است که دارای سلاح اتمی است. فرانسه که بر وجود یک نیروی بازدانده اتمی لازم تاکید دارد، تسلیحات اتمی خود را کاهش داده و امروز، به‌گفته امانوئل ماکرون، دارای اندکی کمتر از ٣٠٠ سلاح هسته‌ای است.

رییس‌جمهوری فرانسه تاکید کرده است که پاریس در این زمینه با توجه به مسوولیت و منافع خود دارای کارنامه یگانه‌ای در جهان است، زیرا به‌شکل بازگشت‌ناپذیری تسلیحات اتمی زمینی خود را نابود کرده، تاسیسات مربوط به آزمایش‌های اتمی خود را برچیده، تجهیزات تولید مواد شکاف‌پذیر برای سلاح را جمع‌آوری کرده و از میزان تسلیحات اتمی خود کاسته است.

این تسلیحات دارای دو بخش زیردریایی و هوایی است. بخش نخست آن با نام نیروی راهبردی اقیانوسی از چهار زیردریایی پرتاب موشک بالیستیک دریایی زمینی با کلاهک‌های اتمی و بخش دوم آن با نام نیروی هوایی راهبردی از چهار گردان هوایی و هوادریایی تشکیل شده که به موشک‌های اتمی هوا به زمین مجهز است.

رییس‌جمهوری فرانسه هفته گذشته در سفر به لهستان خواستار روابط نزدیک‌تر با ورشو برای شکل دادن به اتحادیه اروپا بدون بریتانیا شده بود. ماکرون پس از انجام مذاکرات با آندژی دودا رییس‎جمهوری لهستان در ورشو، همچنین از این کشور خواسته همراه با آلمان روابط سه‌ جانبه‌ای را احیا کنند و به این منظور نشستی پیش از تابستان برگزار شود. رییس‌جمهوری فرانسه اذعان کرده که پس از اجرایی شدن برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک شکنندگی جدی در این بلوک ایجاد شده است. به اعتقاد ناظران، ماکرون به‌دنبال احیای سه‌گانه وایمار است، گروهی متشکل از سه کشور لهستان، آلمان و فرانسه که هدفشان تقویت همکاری‌ها در شرایط بحرانی است.

 

ارسال نظر