کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۰۵۷

تعلیق برنامه اطلاعاتی مشترک امریکا با ترکیه

واشنگتن به‌طور نامحدود برنامه اطلاعاتی مشترک از طریق پهپاد با ترکیه را در پی عملیات آنکارا در شمال سوریه تعلیق کرده است. به‌گزارش اسپوتنیک، ترکیه در شمال سوریه عملیات چشمه صلح را در اکتبر ۲۰۱۹ انجام داده و حالا مقام‌های واشنگتن می‌گویند، به‌دلیل این عملیات، برنامه اطلاعاتی مشترک از طریق پهپاد با ترکیه تعلیق شده است. بر اساس این برنامه، امریکا ماموریت‌های جمع‌آوری اطلاعات را انجام می‌داد. این ماموریت که در ۲۰۰۷ آغاز شد، از پایگاه اینجرلیک انجام می‌شد.

عراق صحنه درگیری بین‌المللی نمی‌شود

رییس‌جمهوری عراق به فرماندهی مرکزی ارتش امریکا تاکید کرده، عراق هرگز صحنه درگیری و جنگ بین‌المللی نخواهد شد. به‌گزارش سومریه‌نیوز، برهم صالح رییس‌جمهوری عراق، در گفت‌وگو با ژنرال کنت مک‌کنزی فرمانده مرکزی ارتش امریکا در بغداد، ضمن بررسی مصوبه پارلمان عراق درباره خروج نیروهای بیگانه از کشورش، تاکید بر اهمیت احترام و تقویت حاکمیت ملی عراق و تصمیم ملی و مستقل این کشور و حمایت از امنیت و ثبات آن گفته: «به نفع ماست که به سمت درگیری‌های حاشیه‌ای و جانبی کشیده نشویم.»

تنش در مناسبات  کویت و عربستان

اهانت شهروندی سعودی به مردم کویت روابط این کشور و حکومت سعودی را متشنج کرده است. به‌گزارش الرای کویت، وزارت خارجه کویت درباره انتشار ویدئوی اهانت‌های یک شهروند سعودی به کویت و مردم این کشور در یکی از شبکه‌های اجتماعی با سفارت کویت در ریاض تماس گرفته است. این تماس مقدمه‌ای برای اتخاذ تدابیر حقوقی و قانونی لازم علیه شهروند سعودی شده است. مطلق السلطان شهروند سعودی، مساحت کوچک کویت را به سخره گرفته و مدعی شده در برخی مناطق کویت روسپیگری رواج دارد.

ترکیه داعشی‌ها را در لیبی مستقر کرده است

دو رهبر شبه‌نظامی لیبی و دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته‌اند که شبه‌نظامیان سوری مرتبط با گروه‌هایی چون القاعده و داعش در حال حاضر از سوی ترکیه و از جانب دولت مورد حمایت سازمان ملل در لیبی به این کشور اعزام می‌شوند. به‌گزارش آسوشیتدپرس، دو طرف جنگ داخلی لیبی از کشورهای خارجی تجهیزات دریافت می‌کنند اما ترکیه ماه‌های اخیر تجهیزات زیادی را برای نیروهای فائز سراج ارسال کرده است. دولت سراج تنها کنترل بخش غربی لیبی را برعهده دارد. سراج مورد حمایت ترکیه، ایتالیا و قطر است. خلیفه حفتر که با دولت سراج می‌جنگد مورد حمایت امارات، فرانسه، روسیه و مصر است.

 

 

ارسال نظر