فاجعه انتخاباتی دموکرات‌ها

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۶۷
فاجعه انتخاباتی دموکرات‌ها

گروه جهان| آیت وکیلیان|

«آیوا» اولین ایالت در امریکا است که رقابت درون حزبی دموکرات‌ها برای مقابله با ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ میلادی از آنجا شروع شد. اما این شروع با آشفتگی زیادی همراه بود چرا که هنوز نتایج انتخابات ایالتی مشخص نشده و این بر پیچیدگی و آشفتگی اوضاع افزوده است.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، پس از رای‎گیری از مردم در ۱۶۰۰ مرکز رای‌دهی در ایالات آیوا، مسوولان ایالتی اعلام کردند در حال شمارش کیفی آرا هستند، چرا که در آن ابهاماتی وجود دارد. همین موضوع موجب شده تا افکار عمومی در ایالت آیوا و سایر نقاط امریکا با تردید به موضوع شمارش آراء نگاه کند. این تاخیر از جهتی دیگر حایز اهمیت است چرا که کاندیداهای دموکرات پیشرو مثل «برنی سندرز» سناتور ورمونت و «جو بایدن» معاون سابق باراک اوباما، به عنوان یک نماد به آیوا نگاه می‌کنند تا رقابت خود را براساس آن تنظیم نمایند. این درحالی است که هنوز معلوم نیست نتایج آرای ایالتی چه زمانی منتشر خواهد شد. در این میان، دونالد ترامپ تنها کاندیدای حزب جمهوری‌خواه بیشترین سود را از هرج و مرج در اردوی دموکرات‌ها خواهد برد؛ چه اینکه او تقریباً از جان به در بردن از استیضاح در سنا هم مطمئن شده است.

در گزارش سی‌ان‌ان آمده، برخی از گزارش‌ها صحبت از نقص فنی دستگاه‌هایی می‌کنند که برای رای‌دهی الکترونیک مهیا شده‌اند. با این حال دفتر حزب دموکرات هرگونه تقلب انتخاباتی را رد کرده است. دونالد ترامپ در واکنش به رخدادهای آیوا، دموکرات‌ها را متهم کرده است که در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز با همین روش برنی سندرز را کنار زده و هیلاری کلینتون را به جای او نشاندند. الیزابت وارن یکی از نامزدهای دموکرات نیز از تاخیر در اعلام نتایج آیوا انتقاد کرده و گفته است که «هر دقیقه تاخیر یک فاجعه برای دموکرات‌ها و آبروی آنها است.» آیوا به‌طور نمادین ایالت بسیار مهمی برای دموکرات‌ها محسوب می‌شود. این درحالی است که در نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که مردم آیوا طرفدار دموکرات‌ها و خواستار شکست دونالد ترامپ در انتخابات آتی هستند.

یک مقام دموکراتیک آیووا گفته که نتایج هنوز جمع‌آوری می‌شود و اگر صندلی‌های محل بخواهند آنها را به صدا در بیاورند یک‌شبه خواهد بود. یک مشاور ارشد کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها گفته است: «آنها به معنای واقعی کلمه هیچ نتیجه تایید شده‌ای ندارند. حداقل تا پایان روز سه‌شنبه چیزی نمی‌دانیم – حداقل. »

در میان عصبانیت، هرج و مرج و سردرگمی، نامزدهای حزب دموکرات یکی پس از دیگری در ستاد انتخاباتی خود به صحنه رفتند. این در حالی است که انتظار می‌رفت این حزب در این رقابت مهم به یک اجماع زودرس برسند. از طرفی گزارش‌ها حاکی از آن است که انتخابات بعدی، هفته آینده نیز در نیوهمپشایر برگزار خواهد شد.

در این گزارش سه مجموعه از نتایجی که در واقع موید مغایرت آنهاست، اینگونه تبیین شده که علاوه بر سیستم‌های فنی که برای جدول‌بندی نتایج استفاده می‌شوند، عکس‌های نتایج و یک ردیف کاغذ استفاده شده تا همه نتایج با همدیگر مطابقت داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که در شماره‌هایی که گزارش می‌دهند، دقت لازم وجود دارد. «مندی مک کلور»، مدیر ارتباطات حزب دموکرات از ایالت ایوا با انتشار بیانیه‌ای گفته: «این فقط یک مساله گزارش‌دهی است، اپلیکیشن کم نشد و این یک هک یا مزاحمت نیست. داده‌های اساسی و دنباله کاغذ صوتی است و به سادگی زمان خواهد برد تا نتایج بیشتری را گزارش دهند.»

سی‌ان‌ان نوشته: این موج سواری‌ها در نهایت پتانسیل این تهدید را دارند که برنده نهایی کارزارهای درون حزبی دموکرات‌ها تحت‌الشعاع دستگاه سیاسی ترسناک ترامپ قرار گیرد. شرایط موجود ممکن است در نهایت برای دموکرات‌ها نامزدی را وارد عرصه رقابت کند که توان مقابله با جمهوری‌خواهان را نداشته باشد. این میتینگ‌های انتخاباتی در مقایسه با گذشته سبک هستند و آن انسجام قبلی را ندارد. البته دست‌اندرکاران انتخاباتی بایدن، نامه‌ای به حزب دموکرات آیووا نوشته‌اند که از «نقص‌های قابل توجه» در سیستم گزارش رای‌گیری شکایت داشته‌اند. کیت بدینگفیلد معاون رییس‌جمهور پیشین و مقام ارشد کمپین انتخاباتی جو بایدن، حتی درباره درستی انتخابات ابراز تردید کرده است. او در توئیتی گفته: «تمامیت این روند بسیار مهم است و نقص‌هایی در سیستم گزارش وجود دارد که ممکن است نگرانی‌های جدی را برای رای‌دهندگان ایجاد کند.» به گفته برخی از مقام‌های ستادهای انتخاباتی به‌رغم گزارش حزب ایالتی، به نظر می‌رسد جدول‌بندی نتایج دستخوش تغییراتی شود. از طرفی، یکی از نامزدها، «امی کلوبوچار»، سناتور مینه سوتا، برای پر کردن خلأ سیاسی اقدامی زیرکانه انجام داد. او در یک سخنرانی با محتوایی که شبیه به پیروزی بود گفته: «ما می‌دانیم که تأخیرهایی وجود دارد، اما یک چیز را می‌دانیم؛ ما در حال وزنه زدن بیش از وزن خود هستیم! » از طرفی برنی سندرز با پیش‌بینی پیروزی خود در این انتخابات گفته که احتمالا یک شب عالی در پیش خواهد داشت.

 

ارسال نظر