کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۹۹

گفت‌وگوی مرکل و ولیعهد امارات درباره لیبی

صدر اعظم آلمان با ولیعهد ابوظبی درباره تحولات لیبی تلفنی گفت‌وگو کرده است. به‌گزارش خبرگزاری امارات وام، آنگلا مرکل با محمد بن زاید تلفنی درباره تقویت روابط دوجانبه و راه‌های توسعه آن به نحوی که در خدمت منافع مشترک دو کشور باشد، گفت‌وگو کرده است. برلین ۲۹ دی‌ماه میزبان کنفرانسی درباره بحران لیبی بود، این کنفرانس با حضور رهبران و وزرای خارجه ۱۲ کشور و روساء و نمایندگان پنج سازمان برگزار شد و شرکت‌کنندگان در آن بر تعهد خود به عدم دخالت در درگیری‌های مسلحانه در لیبی تاکید کردند.

دستور توقف اصلاحات در وزارت خارجه افغانستان

عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان، با صدور فرمانی توقف اجرای شتاب‌زده اصلاحات در وزارت خارجه این کشور را خواستار شده است. به‌گزارش بی‌بی‌سی، در فرمان عبدالله آمده که با توجه به مواد توافقنامه حکومت وحدت ملی و برای حفظ منافع ملی و بین‌المللی در این مقطع حساس زمانی و در آستانه اعلام نتایج انتخابات وزارت خارجه باید از این اقدامات در مرکز و نمایندگی‌های سیاسی این وزارت جدا اجتناب کند. وزارت خارجه افغانستان ماه گذشته اعلام کرد بسته اصلاحات در وزارت خارجه را با مشورت اشرف غنی نهایی کرده است. بر اساس این بسته، قرار است ۱۷۸ سمت در این وزارت لغو شود.

566 کشته طی چهار ماه تظاهرات عراق

کمیساریای حقوق بشر عراق اعلام کرده از ابتدای ماه اکتبر گذشته تعداد کشته‌شدگان در تظاهرات‌های عراق به ۵۵۶ تن رسیده است. به‌گزارش سومریه نیوز، کمیساریای حقوق بشر عراق اعلام کرده شمار کسانی که از ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹ در تظاهرات کشته شده‌اند، به ۳۹۹ تن می‌رسد. عراق از اوایل اکتبر ۲۰۱۹ صحنه تظاهرات مردمی است. معترضان خواستار برکناری همه نخبه‌های سیاسی متهم به فساد و هدر رفت اموال هستند.

توافق ازبکستان و امریکا برای افزایش کمک به افغانستان

وزرای خارجه ازبکستان و امریکا دوشنبه در تاشکند درباره تشدید اقدامات مشترک دو کشور برای کمک به افغانستان توافق کردند. به‌گزارش ایرنا، ‌وزیر خارجه ازبکستان پس از دیدار با مایک پمپئو همتای امریکایی، گفته درباره موضوعاتی از جمله جلوگیری از تهدید مدرن و چالش‌های پیشبرد صلح در افغانستان گفت‌وگو کردند. این مقام ازبک گفته: «ما رویکرد مشابهی در قبال امنیت منطقه‌ای داریم و تلاش‌های مشترک ما شامل سازوکار دیپلماتیک نشست‌های گروه C5+1 (نشست وزیران خارجه پنج کشور آسیای میانه با امریکا) می‌شود.»

 

ارسال نظر