چین امریکا را به اشاعه «کرونا ‌هراسی» متهم کرد

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۹۱
چین امریکا را  به اشاعه «کرونا ‌هراسی» متهم کرد

گروه جهان|

 در حالی که تنها دو هفته از امضای رسمی مرحله نخست توافقنامه اقتصادی-تجاری چین و ایالات متحده امریکا برای حل و فصل اختلافات خود می‌گذرد، شیوع ویروس کشنده کرونا در سطح جهان بار دیگر بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

به‌گزارش یورونیوز، پکن دوشنبه واشنگتن را متهم کرده که به جای کمکی چشمگیر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، با ایجاد جوی از ترس و وحشت درباره این ویروس همچنین وضع محدودیت‌های مسافرتی و تخلیه اجباری اتباع این کشور، باعث سقوط سهام چینی در بازارهای مالی بین‌المللی شده است.

این اتهام پس از آن مطرح شد که در پی نگرانی شدید سرمایه‌گذاران از وضعیت گسترش کرونا، بازارهای سهام چین در روز دوشنبه یعنی در اولین روز معاملات پس از تعطیلات سال جدید چینی، با افت ۸درصدی ارزش سهام روبرو شد (صفحه 5 را بخوانید) .

به‌گفته برخی تحلیلگران، گسترش این ویروس خطر انزوای بین‌المللی چین را افزایش داده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که شیوع این ویروس تاکنون برای دولت چین ۳۹۳ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است. گفته شده، شمار افراد مبتلا به بیماری کرونا به بیش از ۱۷ هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است. تاکنون تنها در چین ۳۶۱ نفر در اثر ابتلا به بیماری تنفسی کرونا جان خود را از دست داده‌اند. در حالی که برخی کارشناسان ویروس کرونا را با ویروس سارس مقایسه می‌کنند، ویروس سارس ظرف شش ماه باعث مرگ ۳۴۹نفر شده بود. این در حالی است که بنا بر نظر کارشناسان، ابتلا به بیماری کرونا ظرف ۱۰ تا ۱۴ روز آینده به اوج خود خواهد رسید.

نگرانی‌ها از تبعات اقتصادی کرونا در شرایطی تشدید شده که برخی از اقتصاددان‌های چینی پیش‌بینی کرده‌اند رشد اقتصادی این کشور دو تا پنج درصد در پایان سه ماهه اول ۲۰۲۰ میلادی کاهش خواهد یافت. سی‌ان‌ان نوشته: «چین ممکن است مجبور شود که مالیات‌ها را کاهش دهد. هزینه‌ها را بالا ببرد و نرخ بهره را کاهش دهد؛ تا از ویرانگری ویروس کرونا در یک اقتصاد شکننده جلوگیری کند.»

هنوز برآورد دقیق آثار اقتصادی این ویروس غیرممکن است اما یک رسانه دولتی در چین به نقل از اقتصاددانان اعلام کرده، این ویروس رشد اقتصادی سه ماهه چین را دو درصد کاهش می‌دهد. سی‌ان‌ان نوشته: «چین از این ضربه رنج خواهد برد آهم در شرایطی که رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۹ به پایین‌ترین سطح سه دهه اخیر رسیده بود که علت آن نیز جنگ تجاری با امریکا و مخالفت با افزایش بدهی بود.»

  تدابیر دولت چین

بنا بر آمارهای اعلام شده، ویروس کرونا تاکنون بیش از 350 نفر را کشته و به کسب‌وکارهای چین آسیب جدی زده است. اما سیاست‌گذاران چینی برنامه‌هایی را برای حمایت از کسب‌وکارهایی که بیشتر از همه تحت تاثیر کرونا هستند، برداشته است. دولت چین برای جلوگیری از تبعات اقتصادی ویروس کرونا 156 میلیارد یورو به بازار تزریق کرده است. همچنین دولت‌های مرکزی و محلی تاکنون حدود ۱۲.۶ میلیارد دلار برای درمان و تجهیزات پزشکی هزینه کرده‌اند. بانک‌های بزرگ، نرخ بهره را برای کسب‌وکارهای کوچک و افرادی که در بدترین مناطق شیوع ویروس کرونا هستند، کاهش داده‌اند. بانک چین نیز اعلام کرده که به مردم ووهان و منطقه هوبئی این امکان را می‌دهد که در صورت از دست دادن منابع درآمدشان، بازپرداخت وام‌هایشان را چند ماه عقب اندازند.  بانک مرکزی چین اعلام کرده که دوشنبه آینده بعد از تعطیلات ۱۰روزه سال نو چینی، مطمئن خواهد شد که نقدینگی کافی در بازارهای مالی وجود دارد. اما این هفته زمانی که بازار هنگ‌کنگ شروع به کار کرد، شاخص هنگ‌سنگ تنها در چند روز ۶ درصد سقوط کرد. «ژانگ مینگ» اقتصاددان چینی، گفته است: «به احتمال زیاد دولت چین در ماه‌های آینده برای جلوگیری از رکود جدی، تهاجمی‌تر عمل کند. اگر شیوع این ویروس تا پایان ماه مارس ادامه داشته باشد، رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، پنج درصد کاهش می‌یابد. البته این خوش‌بینانه‌ترین سناریوی ممکن است.» خبرگزاری یونهاپ نیز به نقل از وزیر دارایی کره‌جنوبی گفته شیوع ویروس کرونا به احتمال زیاد باعث کند شدن روند رشد اقتصاد چین و در نهایت، اقتصاد جهان می‌شود. «هونگ نام‌کی» دوشنبه در نشستی با وزرای مرتبط با اقتصاد کره‌جنوبی گفته: «چین با اقتصاد ما و اقتصاد جهان ارتباط تنگاتنگی دارد. شیوع ویروس کرونا به احتمال زیاد روند رشد اقتصاد چین را کند می‌کند و تاثیراتی منفی بر اقتصاد جهان می‌گذارد.»

  بودجه ۱۰میلیون یورویی اروپا برای مهار کرونا

در این میان کمیسیون اروپا اعلام کرده که ۱۰میلیون یورو از برنامه نوآوری و تحقیقات خود را برای انجام تحقیقات درباره بیماری ناشی از ویروس کرونا اختصاص خواهد داد. این بودجه از برنامه تحقیقاتی اتحادیه اروپا موسوم به «افق ۲۰۲۰» تامین شده است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون اروپا هدف از این اقدام را انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای کمک به افزایش آگاهی‌ها درباره شیوع این بیماری واگیری، کمک به کنترل موثر آن، بهبود آمادگی عمومی و واکنش در مقابل آن عنوان کرده است.

ماریا گابریل کمیسر امور جوانان، نوآوری، تحقیقات، فرهنگ و آموزش اتحادیه اروپا گفته: «تلاش می‌کنیم پیامدهای ناشی از گسترش بیشتر احتمالی شیوع این ویروس در اتحادیه اروپا را کاهش دهیم.»  این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله امریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره‌جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است. دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگبار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

 

ارسال نظر