بسته 156 میلیارد یورویی پکن برای مقابله با تبعات کرونا

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۰۴
بسته 156 میلیارد یورویی پکن برای مقابله با تبعات کرونا

گروه جهان|

بانک مرکزی چین با هدف غلبه بر تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا ۱۲۰۰ میلیارد یوآن (۱۵۶ میلیارد یورو) به بازارهای مالی این کشور تزریق می‌کند. بانک مرکزی چین هدف از این مداخله را حفظ سطح نقدینگی لازم برای ثبات سیستم بانکی و بازار سهام و ارز اعلام کرد. تزریق این رقم از دوشنبه (امروز) و همزمان با بازگشایی بازارهای مالی چین پس از پایان تعطیلات سال نو آغاز می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، بازارهای مالی چین از ۱۰ روز پیش و قبل از آغاز قرنطینه شهر ووهان به استقبال سال نو رفته‌اند لذا بیم آن می‌رود که بورس‌های شانگهای و شِنزِن روز دوشنبه شاهد افت شدید شاخص‌ها باشند و نرخ برابری یوآن در مقابل ارزهای عمده کاهش یابد. ویروس کرونا که شیوع آن از شهر ووهان چین شروع شده تاکنون حداقل ۱۴ هزار نفر را مبتلا کرده که از این میان بیش از ۳۰۴ تن جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین با افزایش نگرانی جهانی از تاثیر بالای شیوع ویروس کرونا بر رشد اقتصادی چین موجب شده تا طی ۱۳ روز گذشته قیمت هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال از ۶۵ دلار به ۵۶ دلار کاهش یابد.

خبرگزاری رویترز یکشنبه از مرگ یک شهروند چینی در فیلیپین خبر داد. این نخستین قربانی ویروس کرونا در خارج از مرزهای چین است. افزون بر آن، ابتلای دو نفر دیگر در فیلیپین به ویروس کرونا از سوی وزارت بهداشت این کشور تایید شده است. ثبت دو هزار مورد ابتلای جدید در یک روز ابعاد نگران‌کننده شیوع ویروس را آشکارتر می‌کند. ظاهرا همین نگرانی‌ها و آشنایی اندک محافل پزشکی با چگونگی دقیق شیوع گونه جدید ویروس کرونا بسیاری از کشورها را به سمت اقدام‌های پیشگیرانه شدیدتر سوق داده است.

دولت امریکا با تشدید تدابیر پیشگیرانه خود ورود مسافران خارجی که پیش‌تر در چین بوده‌اند به ایالات متحده را ممنوع اعلام کرد. سفارت بریتانیا نیز پیش از این شمار کارمندان سفارت‌خانه این کشور در پکن را به حداقل ممکن تقلیل داده است. در همین حال بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی تمام پروازهای رفت و برگشت چین را لغو کرده‌اند.

شرکت هواپیمایی استرالیا نیز اعلام کرده که از نهم فوریه پروازهای خود به پکن و شانگهای را متوقف می‌کند. این اقدام دست‌کم تا ۲۹ مارس ادامه خواهد داشت. نیوزیلند برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا مرزهای خود را به روی مسافران چینی بست. دولت نیوزیلند اعلام کرد که این تصمیم از دوشنبه (امروز) اجرا می‌شود، هر ۴۸ ساعت یک‌بار مورد بررسی قرار می‌گیرد و به مدت دو هفته ادامه خواهد یافت.

  آیا کرونا همه‌گیر خواهد شد؟

اکونومیست در گزارشی با اشاره به همه‌گیری کرونا نوشته: چرا یک بیماری مسری شدیدا نگران‌کننده است؟ به دو دلیل. یکی اینکه بیماری مسری به‌طور تصاعدی گسترش می‌یابد؛ ‌یک‌باره ده‌ها مورد به صدها و صدها به هزاران مورد تبدیل می‌شود، اعداد و ارقام کنترل را به دست می‌گیرند و به این ترتیب گمانه‌زنی‌ها درباره فروپاشی سیستم بهداشتی، تحولات اجتماعی و اقتصادی مضر و یک بیماری همه‌گیرِ کشنده افزایش می‌یابد. دلیل دوم، نبود اطمینان است. داده‌های پراکنده و گزارش‌های متناقض به این معناست که دانشمندان نمی‌توانند از بدترین حالت جلوگیری کنند و در نتیجه بازار اطلاعات بد و شایعه رونق می‌گیرد. با وجودی که هزاران نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند هنوز تردیدها درباره خصوصیات اساسی این بیماری از جمله اینکه چگونه سرایت می‌کند و چه مقدار از افراد آلوده به آن می‌میرند، برطرف نشده است. در میانه این عدم قطعیت، شبیه‌سازی شیوع کرونا توسط دانشگاه «جان هاپکینز» در اکتبر، که در آن ۶۵ میلیون نفر جان خود را از دست دادند، به عنوان پیش‌بینی مدنظر گرفته شد. اما این پیش‌بینی، یعنی مرگ ۶۵ میلیون نفر در اثر ویروس کرونا، نمی‌تواند دقیق باشد. آیا ویروس جدید به یک بیماری جهانی تبدیل خواهد شد؟ این بیماری چقدر مرگبار خواهد بود؟

هرچند این دو پرسش‌، پرسش‌های به‌جایی‌اند اما پاسخ قطعی به آن تا هفته‌ها یا ماه‌ها بعد امکان‌پذیر نخواهد بود. با این‌حال، مقامات و مراجع بهداشتی باید از امروز دست به کار شوند و برنامه‌ریزی کنند. بهترین حدسی که فعلا می‌توان زد این است که بیماری ناشی از ویروسی کرونا از چین شروع شده و خطر شیوع آن به سراسر جهان، بسیار بالاست و حتی ممکن است به یک بیماری فصلی مکرر تبدیل شود. شاید به زودی معلوم شود که بیماری ناشی از ویروس کرونا کشنده‌تر از آنفلوآنزای فصلی نیست، ولی این چیزی از جدی‌بودن آن کم نمی‌کند. ویروس کرونا در کوتاه‌مدت به اقتصاد جهانی ضربه می‌زند و بسته به نحوه مقابله با شیوع آن، ممکن است در چین اثرات سیاسی نیز داشته باشد. کرونا دسامبر شناسایی شد. تماس مکرر انسان و حیوان در چین به این معناست که جهش‌های ویروسی که باعث آلوده‌شدن انسان‌ها می‌شود، احتمالا از چین آغاز و رفت‌وآمد گسترده در شهرها به معنای آلوده‌شدن بیشتر مردم است... بزرگ‌ترین مایه نگرانی این است که نمی‌دانیم چند مورد گزارش‌نشده یا ثبت‌نشده وجود دارد. بسیاری ممکن است فعلا علایم خفیف ابتلا به این ویروس را تجربه کنند، اما واقعا متوجه نشوند که آلوده شده‌اند. شبیه‌سازی دانشمندان در «هُنگ‌کنگ» نشان می‌دهد که تا ۲۵ ژانویه، ده‌ها هزار نفر آلوده شده‌اند و این بیماری واگیر در چند ماه دیگر به اوج خود می‌رسد. با توجه به این شبیه‌سازی، ویروس از آنچه تصور می‌شود بیشتر گسترش یافته و از این‌رو، مهار آن در داخل چین دشوارتر خواهد بود.

 

ارسال نظر