تبرئه نابهنگام

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۰۹
تبرئه نابهنگام

گروه جهان| آیت وکیلیان|

 با رای اکثریت جمهوری‌خواه سنای امریکا، رای‌گیری نهایی درباره پرونده استیضاح دونالد ترامپ پنجم فوریه برگزار خواهد شد. پیش از آن جمهوری‌خواهان سنا با اختلاف دو رای مانع از دعوت شاهدان جدید شدند. همان‌گونه که انتظار می‌رفت رای‌گیری درباره روند رسیدگی به پرونده استیضاح دونالد ترامپ در سنای ایالات متحده مطابق میل جمهوری‌خواهان پیش رفت که اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارند. در نشست شامگاه جمعه سنا درخواست سناتورهای عضو حزب دموکرات برای دعوت از شاهدان جدید برای شهادت در پرونده استیضاح رییس‌جمهوری ایالات متحده با ۴۹ رای موافق در برابر ۵۱ رای مخالف ناکام ماند. سناتورهای دموکرات امیدوار بودند با جلب نظر موافق دست‌کم چهار سناتور جمهوری‌خواه قطعنامه دعوت از شاهدان جدید را به تصویب برسانند تا زمینه شهادت دادن کسانی مانند جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ، در پرونده استیضاح فراهم شود.

به‌گزارش نیویورک‌تایمز، مدیران استیضاح از مجلس نمایندگان در طول این روند گفته بودند که محاکمه بدون شاهد به دادگاهی فرمایشی تبدیل خواهد شد. جان کلی رییس دفتر سابق رییس‌جمهوری امریکا، گفته ترامپ تنها با یک «نیمه محاکمه» روبرو شده است.

  ناکامی در دعوت از بولتون

مجلس سنا ۱۰۰ کرسی دارد که ۵۳ کرسی آن در اختیار جمهوری‌خواهان است. با توجه به نتایج رای‌گیری فقط دو سناتور جمهوری‌خواه با دعوت از شاهدان جدید موافق بوده‌اند. با ناکام ماندن قطعنامه دموکرات‌ها، روند رسیدگی نهایی به استیضاح دونالد ترامپ سرعت گرفته و قرار است این کار روز چهارشنبه، پنجم فوریه انجام شود. جان بولتون در کتابی که هنوز منتشر نشده اما بخش‌هایی از آن در برخی رسانه‌های امریکا انتشار یافته مهم‌ترین اتهام ترامپ مبنی بر تحت فشار قرار دادن رییس‌جمهوری اوکراین را تایید می‌کند.

 نیویورک‌تایمز به تازگی به نقل از جان بولتون گزارش داده که ترامپ تلاش کرده کمک‌های نظامی مصوب کنگره به اوکراین را وابسته به انجام تحقیقات قضایی علیه جو بایدن رقیب احتمالی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال کند.

  جمعه غم‌انگیز برای دموکراسی

برنی سندرز سناتور دموکرات و یکی دیگر از رقیبان احتمالی انتخاباتی ترامپ، با اشاره به مخالفت جمهوری‌خواهان با شهادت دادن کسانی مانند بولتون، جمعه را «روز غم‌انگیز برای دموکراسی» توصیف کرده است. چاک شومر رییس فراکسیون اقلیت سنا، نیز رای مخالف جمهوری‌خواهان به قطعنامه دعوت از شاهدان را تراژدی خوانده و گفته اگر ترامپ بدون شهادت شاهدان و بدون ملاحظه اسناد موجود تبرئه شود این حکم هیچ ارزشی نخواهد داشت. به‌گزارش سی‌ان‌ان، جان بولتون برای شهادت علیه ترامپ اعلام آمادگی کرده بود اما اکثریت جمهوری‌خواه سنا مانع این کار شد. مطابق برخی گمانه‌زنی‌ها نشست شامگاه جمعه مجلس سنا ممکن بود آخرین جلسه رسیدگی به پرونده استیضاح دونالد ترامپ باشد، اما پس از رایزنی‌های طولانی پشت درهای بسته، اکثریت جمهوری‌خواه موافقت کرد این کار به چهارشنبه آینده موکول شود. احضار شاهدان جدید روند رسیدگی به پرونده استیضاح را طولانی‌تر می‌کرد، اما بسیار دور از انتظار است که در نتیجه نهایی تغییری می‌داد. استیضاح و برکناری رییس‌جمهوری به رای موافق دو سوم اعضای مجلس سنا نیاز دارد. با این همه ترامپ و حامیانش از کش پیدا کردن نشست‌های استیضاح و ارایه شواهدی که ممکن است وجه او را خدشه‌دار کند به‌شدت ناخشنود هستند. آنها نگرانند که این مساله شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری را کاهش دهد.

  تاثیر پرونده «اوکراین‌گیت»

بررسی پرونده اوکراین و طرح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنای امریکا همچنان ادامه دارد. اظهارات اخیر جان بولتون منجر به افزایش فشار بر رییس‌جمهوری امریکا شده است. با این وجود، وکلای ترامپ آن را برای استیضاح کافی نمی‌دانند. سناتورهای امریکا پرسش‌های زیادی درباره پرونده اوکراین و چگونگی پیشبرد دادرسی ناظر بر استیضاح ترامپ در مجلس سنا مطرح کرده‌اند. موضوع محوری در این پرسش‌ها از جمله درباره مسائل مطرح شده در کتاب جان بولتون است. کتابی که هنوز به‌طور رسمی منتشر نشده است. افزون بر آن، موضوع قانون اساسی امریکا نیز به بحث جدی بین سناتورها و وکلای ترامپ دامن زده است. سناتورها بر اساس طرح تصویب شده فراکسیون جمهوری‌خواهان در مجلس سنا می‌توانند پرسش‌های خود را به‌طور کتبی مطرح کنند.

چاک شومر سناتور دموکرات، در همین رابطه پرسیده «چگونه نمایندگان سنا می‌توانند بدون دسترسی به اسناد و مدارک یا شنیدن اظهارات بولتون یا میک مولوینی (مسوول مدیریت و بودجه دولت ترامپ،) درباره پرونده اوکراین به‌طور کامل کسب اطلاع کنند؟»

  پس‌لرزه‌های انتشار کتاب بولتون

اصرار نمایندگان دموکرات بر دعوت از بولتون پس از آن بیشتر شد که او اخیرا به‌طور غیرمستقیم اتهامات مربوط به سوءاستفاده ترامپ از موقعیت سیاسی خود در پرونده اوکراین را تایید کرده است. این تایید بخشی از کتابی است که قرار است مارس سال جاری منتشر شود. گفته می‌شود که ترامپ پرداخت کمک‌های نظامی ۴۰۰میلیون دلاری به اوکراین را منوط به همکاری ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری آن کشور، در پیگرد قضایی علیه هانتر بایدن پسر جو بایدن، کرده است. آدام شیف نماینده دموکرات، خطاب به سناتورها گفته نیازی به منتظر ماندن برای انتشار کتاب بولتون وجود ندارد. سناتورها همین حالا هم می‌توانند موضوع مربوط به پرونده اوکراین را از طریق منبع دست اول بشنوند. این در حالی است که پاتریک فی‌بین یکی از وکلای ترامپ، بر این باور است که دعوت از شاهدان می‌تواند الگوی خطرناکی برای آینده باشد. افزون بر آن، وکلای ترامپ معتقدند که پرونده اوکراین برای استیضاح رییس‌جمهوری این کشور کفایت نمی‌کند.

 

ارسال نظر