سایه کرونا بر توافق تجاری چین و امریکا

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۵۲۲
سایه کرونا بر توافق تجاری چین و امریکا

گروه جهان|

 «شیوع ویروس کرونا و تدابیر شدید دولت چین برای کنترل گسترش این بیماری از جمله محدودیت سفر می‌تواند روابط تجاری چین را با شرکای تجاری‌اش تحت تاثیر قرار دهد. محدودیت سفر و رفت‌وآمد آن هم در زمان تعطیلات سال نو چینی، صنعت گردشگری را در این کشور متضرر کرده و این رویه می‌تواند مشکلات جدی را برای چین ایجاد کند، کشوری که در تازه‌ترین توافق تجاری‌اش با ایالات متحده تعهد کرده که 200 میلیون دلار کالا و خدمات بیشتر امریکایی خریداری کند.» این بخشی از تحلیل تام هانکوک کارشناس اقتصادی درباره تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهان است. بنا بر اعلام مقام‌های دولتی چین تاکنون 80 تن بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و بیش از 2750 به این بیماری مبتلا شده‌اند.

رسانه‌های چینین گزارش داده‌اند که دولت محلی شانگهای پرجمعیت‌ترین و مهم‌ترین شهر تجاری چین، فعالیت تمام شرکت‌های دولتی و خصوصی را تا نهم فوریه را ممنوع اعلام کرده است. مقام‌های رسمی شانگهای گفته‌اند که تصمیم برای این ممنوعیت به‌دلیل بروز بیماری خطرناک جدید و دادن امکان به مسوولان ذی‌ربط برای مبارزه با آن گرفته شده است. با این حال فعالیت شرکت‌های تولیدی و خدماتی دارو و تجهیزات پزشکی از این دستور معاف اعلام شده‌اند. پیش از این دولت چین به منظور کاهش خطر گسترش بیماری کروناویروسی جدید، تعطیلات سال نو چینی در این کشور را تا دوم فوریه تمدید کرده بود.

نشریه فایننشیال‌تایمز دوشنبه در گزارش خود آورده: اقتصاد ژاپن و تایلند به عنوان دو کشوری که بیشترین توریست چینی را می‌پذیرند نیز احتمالا تحت تاثیر کرونا قرار می‌گیرند. «یوکی تاکاشیما» اقتصاددان ژاپنی، درباره تاثیر گسترش ویروس کرونا بر صنعت گردشگری کشورش گفته: «با توجه به محدودیت‌های مسافرتی اخیر چینی‌ها دستیابی به هدف ۴۰ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۰ برای ژاپن بسیار دشوار خواهد بود.» به‌گفته این اقتصاددان، تاثیر کم شدن سفرهای چینی‌ها بر ژاپن فراتر از هتل‌ها، رستوران‌ها و مقاصد گردشگری خواهد بود چراکه گردشگران چینی به‌طور ویژه برای خریدکردن به ژاپن سفر می‌کنند. وزارت گردشگری تایلند نیز نسبت به خسارت ۱.۶ میلیارد ‌دلاری این کشور سخن گفته است. حتی گردشگری استرالیا که در پی بحران آتش‌سوزی‌های اخیر دچار خسارت شده نیز به‌نظر می‌رسد از تاثیرات معضل کم شدن گردشگران چینی در امان نباشد. با توجه به اینکه شمار گردشگران چینی استرالیا در شش سال اخیر به دو برابر رسیده حدود ۱۵درصد از گردشگران خارجی استرالیا را شهروندان چینی تشکیل می‌دهند.

اقتصادهای دیگر مانند هنگ‌کنگ، ویتنام، سنگاپور و فیلیپین نیز که بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی‌شان را مدیون صنعت توریسم هستند نیز تبعات همه‌گیر شدن ویروس کرونا را احساس خواهند کرد. محدودیت سفر احتمالا پکن را نیز برای عمل به تعهداتش مبنی بر خرید کالا و خدمات بیشتر از ایالات متحده به دردسر خواهند انداخت.

   هراس بورس‌های جهان

بورس‌های جهان نیز تحت تاثیر هراس از همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته است. «تاکی کامای» مدیر موسسه سی‌ال‌اس‌ای گفته: «رسانه‌ها بردند. همه جا صحبت از کرونا ویروس است و این باعث شده تا سرمایه‌گذاران دلیلی برای فروش سهام خود در بازار‌ها داشته باشند.» فرانسه به عنوان نخستین کشور اروپایی مشاهده چهار مورد مشکوک به کرونا را گزارش کرده است. همچنین تاکنون دست‌کم پنج مورد ابتلا به کرونا در امریکا و یک مورد هم در کانادا گزارش شده است. کینکی کروزبی استراتژیست ارشد بازار در موسسه پرودنشیال فایننشیال می‌گوید: «این بیماری روی همه‌چیز سایه انداخته است. اگرچه تاکنون شیوع این ویروس در سطح جهانی محدود بوده اما نگرانی‌ها از پیامدهای این بیماری جدی است به‌ویژه روی اقتصاد چین که کانون این بیماری بود.»

در بورس وال‌استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۵۸درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۹۸۹.۷۳ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اندپی۵۰۰» با ۰.۹درصد ریزش تا سطح ۳۲۹۵.۴۷ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ریزش ۰.۹۳درصدی در سطح ۹۳۱۴.۹۱ واحدی بسته شد. در چین هم شاخص شانگهای کامپوزیت با سقوط۳.۱۰درصدی در سطح ۴۰۰۳.۹واحد بسته شد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص تاپیکس ژاپن هم نزولی بود. در بازار طلای سیاه هم روند قیمت‌ها نزولی بوده است. به‌گزارش بلومبرگ، هر بشکه نفت «وست‌تگزاس اینترمدییت» با ۲.۳۱ درصد کاهش به ۵۲.۹۴ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۲.۱۴ درصدی به ازای ۵۹.۳۹ دلار در هر بشکه مبادله شد.

  اختصاص ۹ میلیارد دلار برای مقابله با کرونا

با ادامه یافتن بحران، دولت چین ۶۰ میلیارد یوان (۸.۷۴ میلیارد دلار) برای مقابله با ویروس کرونا اختصاص داده است. به‌گزارش وب‎سایت وزارت مالی چین، این رقم برای مقابله با شیوع و گسترش، درمان و خرید تجهیزات و امکانات و همچنین تامین هزینه پرسنل و ساخت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص یافته است. ویروس کرونا دوره نهفته نسبتا طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین باعث شده تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند از آن آگاهی ندارند. این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. از سوی دیگر تدروس آبهانوم گبریسوس رییس سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرده عازم پکن شده تا با مقام‌های این کشور در مورد بیماری جدید گفت‌وگو کند.

 

ارسال نظر