کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۶۴۹

درخواست مکانیسم امنیتی مشترک در خلیج فارس

در پی افزایش تنش‌ها در خاورمیانه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، خواستار همکاری‌ امنیتی کشورهای واقع در منطقه خلیج فارس شده است. به‌گزارش رویترز، وزیر خارجه روسیه همچنین از برگزاری رزمایش‌های مشترک از سوی کشورهای منطقه سخن گفته است. سرگئی لاوروف با اشاره به افزایش تنش در خاورمیانه به‌ویژه در خلیج فارس، خواستار ایجاد مکانسیمی امنیتی در این منطقه شده است. وزیر خارجه روسیه در عین حال گفته: «ما به کشورهای واقع در حوزه خلیج فارس پیشنهاد کرده‌ایم درباره ایجاد یک مکانیسم امنیتی مشترک فکر کنند.»

ناتو در مورد ماموریت عراق تصمیم  می‌گیرد

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قصد دارد در رایزنی و هماهنگی تنگانتگ با امریکا در مورد آینده ماموریتش در عراق برای آموزش نیروهای این کشور تصمیم‌گیری کند. ناتو از ۲۰۱۷ به این سو نیروهای امنیتی در عراق را آموزش می‌دهد. ژنرال استوارت پیچ، رییس شورای نظامی ناتو گفته این پیمان در تماس تنگاتنگ با مقامات دولت امریکا قرار دارد. در حال حاضر روسای ستاد فرماندهی ناتو برای انجام نشستی دوروزه راهی بروکسل شده‌اند تا از جمله در مورد خواست ترامپ در راستای تقویت فعالیت‌های این پیمان در منطقه خاورمیانه رایزنی کنند. پیمان آتلانتیک شمالی از ۲۰۱۷ به این سو نیروهای امنیتی در عراق را آموزش می‌دهد.

آنکارا: زود است بگوییم آتش‌بس لیبی شکست خورد

وزیر دفاع ترکیه گفته تیم آموزش و همکاری این کشور اکنون در لیبی در حال فعالیت است. او همچنین گفته به نظرش برای اظهارنظر درباره شکست آتش‌بس در طرابلس خیلی زود است. به‌گزارش روسیاالیوم، پس از اینکه خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی از امضای توافق‌نامه آتش‌بس در جریان مذاکرات اخیر در مسکو امتناع کرد، خلوصی آکار گفته اظهارنظر درباره فروپاشی آتش‌بس در طرابلس زود است.

دیدار حامد کرزی و ضمیر کابلوف در دهلی‌نو

ضمیر کابلوف نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در افغانستان چهارشنبه با حامد کرزی رییس‌جمهور سابق این کشور، در حاشیه کنفرانس «گفت‌وگوی بین‌المللی رایسینا» در هند دیدار کرده است. به‌گزارش آناتولی، رییس‌جمهور سابق افغانستان و نماینده ویژه پوتین در این دیدار پیرامون روند صلح در این کشور و گام‌های بعدی در این راستا به تبادل نظر پرداختند. گفتنی است کنفرانس سه‌روزه گفت‌وگوی بین‌المللی رایسینا از تاریخ 14 ژانویه در شهر دهلی‌‌نو با حضور مقامات کشورهای مختلف از جمله افغانستان برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر